Categorieën: Nieuws

Toch geen spoorlijn naar Heerenveen

De kans is klein dat er een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen komt. Vrijdag wordt er over de plannen vergaderd, maar verschillende bronnen laten weten dat de provincies Groningen en Fryslân hoogstwaarschijnlijk een streep door de spoorplannen zetten.

De spoorlijn, die Drachten weer aan moet sluiten op het landelijke spoorwegennet, kost in totaal zo’n zevenhonderd miljoen euro. Het geld hiervoor zou moeten komen uit de compensatiegelden die het Noorden kreeg toegezegd vanwege het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Echter de betrokken partijen vinden de zevenhonderd miljoen euro te duur.

“Op dit moment doen wij nog geen uitspraken”, vertelt woordvoerder Paul Lansen van de gemeente Smallingerland. “Wat ik weet is dat er morgen (vrijdag, red.) een zogenaamde stuurgroepvergadering plaatsvindt. Zolang die vergadering niet geweest is, doen wij geen uitspraken.”

“De berichtgevingen in de media donderdag zijn gebaseerd op een onderzoek van een journalist van de Leeuwarder Courant“, vertelt Brigitte Niemeijer van de provincie Groningen. “Deze journalist heeft een aantal bronnen gesproken in de provincie Fryslân. De inhoud van het artikel komt dus daarmee volledig voor rekening van de journalist.” Niemeijer geeft aan dat het besluit wat vrijdag genomen zal worden over de spoorlijn het resultaat is van een zorgvuldig proces. “Er zijn onderzoeken gedaan naar de haalbaarheid. Deze resultaten hebben uiteindelijk geleid tot een standpunt.” De woordvoerder geeft aan dat dit standpunt vrijdagmiddag na de vergadering, die plaatsvindt in Drachten, wereldkundig zal worden gemaakt.

De fractie van de ChristenUnie in de provinciale staten in Fryslân heeft laten weten bang te zijn dat Den Haag het beschikbare geld terug gaat vorderen als de plannen voor de spoorlijn niet blijken door te gaan. Om dit te voorkomen stelt de partij voor om eerst een dubbelsporige spoorlijn aan te leggen tussen Drachten en Heerenveen.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Er moet geen dubbelsporige, elektrische lijn komen maar gewoon een enkelsporige diesellijn. Waarom altijd weer die grootheidswaanzin bij politici????

  • Natuurlijk moet de spoorlijn er komen. Daar is al jaren behoefte aan. Het zou weer een van die noordelijke angstvallige stommiteit zijn het niet te doen. Het wordt een heel rendabele lijn, zeker nu men van de overheid op afstand moet gaan werken. En natuurlijk heeft het zakenleven deze lijn hard nodig. Laat het doorgaan! Spijt komt altijd te laat!

  • Als het tekort zo groot is en het niet lukt de financiering rond te krijgen dan is het begrijpelijk dat het plan sneuvelt. Misschien kan van (een deel van) het beschikbare geld wel alvast een deel van de lijn worden aangelegd, bijvoorbeeld van Groningen naar Drachten.
    Ook kan je denken aan een spoorlijn van Groningen tot Leek. De spoorlijn kan dan eindigen nabij de aansluiting van Leek op de A7, en wordt verder doorgetrokken als trambaan dwars door Leek heen, richting Roden/Nieuw Roden. Leek en een deel van Roden (samen zo'n 30.000 inwoners) krijgen dan een hoogwaardige ov-verbinding met Groningen.
    Mocht op een later moment weer geld beschikbaar zijn dan kan de spoorlijn vanuit Leek (of Drachten) worden verlengd naar Heerenveen.

    • Mee eens, hoewel ik denk dat een regiotram naar Leek/Roden en eventueel Drachten mij beter lijkt in eerste instantie. In de toekomst zouden er dan ook treinen op dit traject kunnen rijden, aangezien een regiotram over hetzelfde spoor kan als een trein.

Recente berichten

Promotiedagen van start in Martiniplaza

Dinsdagochtend gingen de Promotiedagen in Martiniplaza weer van start. Hier komen ondernemers uit het noorden…

46 minuten geleden

Achttien maanden cel en tbs geëist tegen Stadjer voor dagenlange mishandeling ex-vriendin

Een 22-jarige man uit Groningen wordt verdacht van ernstige mishandeling en poging tot doodslag van…

1 uur geleden

Jonge liberalen en socialisten uit Stad kijken samen verkiezingen in VS: ‘Moeten elkaar de hand kunnen blijven schudden’

De Groningse afdelingen van de JOVD en de Jonge Socialisten zijn het politiek gezien op…

1 uur geleden

NOS maakt speciaal programma over zestig jaar gaswinning in Groningen

In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…

2 uur geleden

Student Thijs van Terra in Stad is Nederlands kampioen ploegen

Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…

3 uur geleden

Nieuwe spitsbus tussen Assen en Stad: ‘Scholieren en studenten kunnen kwartier langer in bed blijven liggen’

Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…

3 uur geleden