Arriva en Qbuzz scoren bovengemiddeld in reizigers enquête

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Trein- en busreizigers beoordelen het openbaar vervoer in Groningen bovengemiddeld. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer waarvan de resultaten donderdag bekend zijn gemaakt.

Onderzoekers hebben in maart van dit jaar duizenden trein- en busreizigers een vragenlijst voorgelegd. Daaruit blijkt dat het treinvervoer in het Noorden goed wordt beoordeeld. Het landelijk gemiddelde ligt op een 7,2. Arriva scoort met haar treindiensten op de verschillende trajecten tussen een 7,2 en een 7,4. Het traject naar Bad Nieuweschans wordt als beste beoordeeld. Positief zijn de reizigers vooral over het aantal beschikbare zitplaatsen, het gemak bij het in- en uitstappen en over de rit zelf. Ontevreden is men op alle trajecten over de prijs van de rit. Geënquteerden gaven dit onderdeel een zware onvoldoende.

Ook het busvervoer van Qbuzz in de stad wordt goed beoordeeld. Het landelijk gemiddelde ligt rond de 7,2. In Groningen krijgt het vervoer een 7,5. Tevreden is men vooral over het beschikbare aantal zitplaatsen en het gemak bij het in- en uitstappen. Ontevreden is men over de informatie bij vertragingen. Reizigers geven aan dat deze informatie veel beter moet, en geven dit onderdeel in de enquête een zware onvoldoende. Ook het geluid in de bussen is een aandachtspunt. Men geeft aan dat zij soms teveel overlast ervaren van andere reizigers.

Opvallend detail is verder dat reizigers zich iets veiliger voelen in vergelijking met vorig jaar. 86,1 Procent van de reizigers beoordeeld de sociale veiligheid in het openbaar vervoer als ‘gemiddeld’ of ‘goed’. Ze zeggen minder incidenten mee te maken dan voorheen.