Trein- en busreizigers beoordelen het openbaar vervoer in Groningen bovengemiddeld. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer waarvan de resultaten donderdag bekend zijn gemaakt.
Onderzoekers hebben in maart van dit jaar duizenden trein- en busreizigers een vragenlijst voorgelegd. Daaruit blijkt dat het treinvervoer in het Noorden goed wordt beoordeeld. Het landelijk gemiddelde ligt op een 7,2. Arriva scoort met haar treindiensten op de verschillende trajecten tussen een 7,2 en een 7,4. Het traject naar Bad Nieuweschans wordt als beste beoordeeld. Positief zijn de reizigers vooral over het aantal beschikbare zitplaatsen, het gemak bij het in- en uitstappen en over de rit zelf. Ontevreden is men op alle trajecten over de prijs van de rit. Geënquteerden gaven dit onderdeel een zware onvoldoende.
Ook het busvervoer van Qbuzz in de stad wordt goed beoordeeld. Het landelijk gemiddelde ligt rond de 7,2. In Groningen krijgt het vervoer een 7,5. Tevreden is men vooral over het beschikbare aantal zitplaatsen en het gemak bij het in- en uitstappen. Ontevreden is men over de informatie bij vertragingen. Reizigers geven aan dat deze informatie veel beter moet, en geven dit onderdeel in de enquête een zware onvoldoende. Ook het geluid in de bussen is een aandachtspunt. Men geeft aan dat zij soms teveel overlast ervaren van andere reizigers.
Opvallend detail is verder dat reizigers zich iets veiliger voelen in vergelijking met vorig jaar. 86,1 Procent van de reizigers beoordeeld de sociale veiligheid in het openbaar vervoer als ‘gemiddeld’ of ‘goed’. Ze zeggen minder incidenten mee te maken dan voorheen.
In kapsalon Black Hair Creation aan de Johan de Wittstraat zijn de afgelopen tijd behoorlijk wat…
De fractie van de SP heeft de afgelopen dagen taarten rondgebracht bij Groningse apotheken. Dat…
Maandagmiddag heeft een ongeval plaatsgevonden op de afrit van de N7 in de richting van…
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Aanvankelijk leek het erop dat niemand anders dan alleen de FC-supporter gewond is geraakt bij…
Kerstbomen, lampjes, slingers, kerstmannen en sneeuwpoppen: tijdens Kerst hoort het er allemaal bij. Sommige Stadjers…
Bekijk reacties
Die tram is echt niet nodig!!!!!!
Ben het er helemaal mee eens.
Arriva treinen vind ik een stuk klantvriendelijker dan de treinen van de NS. Bij arriva loopt de hoogte van de instap gelijk aan het perron, handig als je met bagage de trein in moet. (of met een kinderwagen, fiets, rolstoel) Bij de ns moet je altijd trapjes op en af, en bij de dubbeldeks treinen kom je met bagage helemaal vast te zitten omdat je smalle trapjes op moet, smalle deurtjes moet openen en nergens je bagage kwijt kunt. Bovendien zitten de ns treinen, ook in het weekend, vaak overvol. Ook de toiletten in de Arriva treinen zijn ruimer dan in de ns treinen.
In en uit stappen is inderdaad met de Qbuzz ook handig nu ze de stoepen verhoogd hebben bij de bushaltes, maar om die stoepen op te komen is dan weer niet handig, veel te hoog t.o.v. de straat.
De schermen in de bus die de haltes en de tijden aangeven vind ik erg handig, vooral als je ergens heen gaat waar je de naam van de uitstap halte wel kent maar niet precies weet waar die is. En doordat de haltetijden op het scherm zich aanpassen aan de rit kun je de chauffeur waarschuwen als je door vertraging een aansluiting dreigt te missen. De trein zal niet op je wachten maar hij kan wel een andere Qbuzz chauffeur een seintje geven dat er een passagier is die over wil stappen.
Allemaal positief niews dus over het bestaand openbaarvervoer in en naar de stad Groningen.
Dus laat de tram...de tram..en laat het college zich op andere dingen concentreren.
Extra geld bijvoorbeeld om dit neusje van de zalm en zijn kwaliteit te continueren.
Inplaats van er op te bezuinigingen.
Sommige mensen trekken wel erg snel overhaaste conclusies. Het cijfer voor het busvervoer in de stad is natuurlijk een gemiddelde van alle lijnen die in de stad rijden en tijdens dal- en spitsuren, dus ook de lijnen met weinig reizigers waar het bijvoorbeeld heel makkelijk is om een zitplek te vinden. Als je dit alleen zou gaan meten tijdens spitsuren voor de lijnen 15, 11, 3 en 6 (die door de tram vervangen gaan worden), krijg je waarschijnlijk hele andere cijfers. Maar waarschijnlijk is het de mensen die de enquête afnemen niet eens gelukt om überhaupt in die bussen te komen;).
Overigens heeft het ook niet zoveel zin om de tram te vergelijken met de situatie van nu. Het probleem is nu juist dat de huidige situatie over een jaar of vijf niet meer houdbaar is. En daar is nou juist de tram voor bedoeld, zodat ook over vijf jaar deze cijfers nog gehaald kunnen worden.
Daniel... jij loopt dingen te roepen over dat het over 5 jaar niet meer houdbaar is .
Dat noemt men koffiedik kijken.
Je weet ook wel hoe dames die dit doen genoemd worden.
Lijn 11 en 15 kunnen opgevangen worden door de spoorlijn richting Universiteit uit te breiden.
Lijnen 3 en 6 kunnen zo opgelost worden met dubbelgelede bussen van 24 meter waar bijna 200 passagiers in kunnen.
De rest kan gewoon blijven wat het is.