Als alle plannen doorgaan is het Hoofdstation in 2020 niet meer gelijkvloers. Door het aanleggen van een tunnel of een brug kunnen treinreizigers op de verschillende perrons komen. Dat zegt projectmanager Bert Kassies van spoorbeheerder ProRail.
In 2020 gaan er meer treinen rijden, onder andere in de richting van Zwolle en Leeuwarden. Om genoeg capaciteit te hebben wordt er een extra perron ten zuiden van het Hoofdstation aangelegd. Omdat de treinen uit Bad Nieuweschans en Veendam door gaan rijden naar Delfzijl en Roodeschool worden de sporen 4, 5 en 6 doorgaande sporen. Dit betekent dat de oversteekplaats voor reizigers, die vorig jaar is aangelegd, weer gaat verdwijnen. Het rangeerterrein aan de zuidkant van het station, waar nu ook de tankinstallatie en de wasstraat staat, wordt verplaatst naar Essen (tussen station Europapark en Haren, red.). Hier komen diverse sporen te liggen waar gerangeerd kan worden, en waar ook kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden.
Kassies laat weten dat het ontmoetingsgebied en de winkels op het station op hun plaats blijven. Wel zal dit opgewaardeerd worden. De monumentale status die het station heeft zal daarnaast behouden blijven. Enige probleem is het monumentale seinhuisje dat met de plannen in de weg staat. Hier zal nog een oplossing voor gevonden moeten worden. De plannen zijn volgens de projectmanager omvangrijk maar niet uitzonderlijk in Nederland. Qua grootte is het vergelijkbaar met de herinrichting van station Arnhem.
Verslaggever Sebastiaan Scheffer liet zich rondleiden op het Hoofdstation zoals het er in 2020 uit zou moeten zien: