Wanneer een ov-studentenchipkaart defect raakt, moet deze als gestolen of als vermist worden opgegeven, in plaats van hem op te sturen om een vervangende kaart te krijgen. Met dit advies komt studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover vrijdag.
Volgens LSVb en Rover gaat er nog altijd veel mis met chipkaarten voor studenten. “Wij vermoeden dat de 350 klachten die dit jaar tot nu toe zijn binnengekomen slechts het topje van de ijsberg zijn”, zegt Wilma de Jong van het OV Loket. Het OV Loket, de Ombudsman voor openbaar vervoer, registreert alle klachten met betrekking tot de chipkaart. Uit de binnengekomen klachten blijkt dat studenten niet binnen de toegezegde negen dagen een nieuwe kaart krijgen. Daarnaast blijkt dat opgestuurde kaarten soms zoek raken en nieuwe kaarten komen op hun beurt niet bij de studenten aan.
Als een studentenchipkaart zichtbaar defect raakt, bijvoorbeeld als deze scheurt, hebben studenten geen recht op een gratis nieuwe kaart. Als een student de kaart echter verliest, dan is dat recht er wel. Daarom doen Rover en de LSVb de oproep aan studenten om bij duidelijke schade de procedure te boycotten en de kaart als vermist op te geven.