Categorieën: Nieuws

“Kapotte studentenchipkaart opgeven als gestolen”

Wanneer een ov-studentenchipkaart defect raakt, moet deze als gestolen of als vermist worden opgegeven, in plaats van hem op te sturen om een vervangende kaart te krijgen. Met dit advies komt studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover vrijdag.

Volgens LSVb en Rover gaat er nog altijd veel mis met chipkaarten voor studenten. “Wij vermoeden dat de 350 klachten die dit jaar tot nu toe zijn binnengekomen slechts het topje van de ijsberg zijn”, zegt Wilma de Jong van het OV Loket. Het OV Loket, de Ombudsman voor openbaar vervoer, registreert alle klachten met betrekking tot de chipkaart. Uit de binnengekomen klachten blijkt dat studenten niet binnen de toegezegde negen dagen een nieuwe kaart krijgen. Daarnaast blijkt dat opgestuurde kaarten soms zoek raken en nieuwe kaarten komen op hun beurt niet bij de studenten aan.

Als een studentenchipkaart zichtbaar defect raakt, bijvoorbeeld als deze scheurt, hebben studenten geen recht op een gratis nieuwe kaart. Als een student de kaart echter verliest, dan is dat recht er wel. Daarom doen Rover en de LSVb de oproep aan studenten om bij duidelijke schade de procedure te boycotten en de kaart als vermist op te geven.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Had onbeschadigde, maar niet werkzame OV studentenkaart.
    Reactie op declaatieverzoek:
    Hierbij laten we je weten dat we jouw verzoek gedeeltelijk honoreren.
    Het toegekende bedrag à € 49,80 (dit is inclusief portokosten) wordt binnen drie weken overgemaakt naar het rekeningnummer dat je hebt opgegeven bij het invullen van je declaratieverzoek.

    Je krijgt niet het gehele gevraagde bedrag vergoed omdat je kosten declareert buiten de periode die wij vergoeden. Vanaf het moment dat je een aanvraag doet, duurt het twee weken om je vervangende kaart te produceren.

    Wij vergoeden jouw reiskosten in de periode van 06-03-2012 (2 weken nadat we jouw aanvraag hebben ontvangen) tot en met 13-03-2012 (de dag dat je in bezit was van een vervangende kaart waardoor je weer kon reizen). Kosten die buiten deze periode vallen worden niet vergoed.

    We bieden je onze excuses aan voor het ongemak en gaan ervan uit je met deze gedeeltelijke vergoeding van dienst te zijn.

    Ellen: Dit is de helft van de kosten die ik gemaakt heb. Mijn kaart was onbeschadigd, ik ben er zorgvuldig mee omgegaan. Dit is toch niet eerlijk?
    Met vriendelijke groet, Ellen Dirkx, 1e jaars student economie/bedrijfseconomie Utrecht

Recente berichten

“Maandag eerst regen en later droog, vanaf woensdag waterkoud”

De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…

6 uur geleden

‘Airport Eelde produceert zestig procent meer geluid dan is beloofd’

De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…

6 uur geleden

Sinterklaas heeft eigen slaapkamer in Haren

Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…

8 uur geleden

Politie zoekt getuigen van inbraak Nieuwe Ebbingestraat

In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…

9 uur geleden

Amateurvoetbal: Be Quick blameert zich tegen hekkensluiter WVV

Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…

11 uur geleden

D66 blij dat mensenrechtenactivisten opgevangen kunnen worden

De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…

12 uur geleden