Als het aan de fractie van D66 in de Provinciale Staten ligt moeten treinreizigers over tien jaar in anderhalf uur met de trein naar Bremen kunnen reizen. Een motie hierover werd afgelopen week door een ruime meerderheid van de Staten aangenomen.
Een treinreis naar Bremen duurt nu volgens de Deutsche Bahn nog 02.35 uur. D66 wil dit terugbrengen naar 01.23 uur. “Een snelle treinverbinding is interessant voor Duitse studenten die in Groningen willen studeren maar ook voor toeristen die naar het Noorden van Nederland willen. Daarnaast is een snelle en goede treinverbinding goed voor de economische positie van stad en provincie”, aldus Statenlid Tim Zwertbroek van D66.
Dubbelsporig maken
Voor een snelle treinverbinding moet er wel één en ander gebeuren. “Bochten zullen minder scherp moeten, er zullen inhaalsporen aangelegd moeten worden en op verschillende plaatsen moet het traject dubbelsporig worden. Ook zal het seinwezen anders ingericht moeten worden”, aldus Zwertbroek. Bij dit proces zijn behalve de provincie ook ProRail, DB Netze en de politiek in Niedersachsen betrokken.
ProRail wacht provincie af
“Op dit moment is er geen onderzoek gaande naar het opwaarderen van de spoorlijn naar Bad Nieuweschans en verder”, zegt woordvoerder Jouke Schaafsma van Spoorbeheerder ProRail. “Uitspraken doen over de mogelijkheden of onmogelijkheden van zo’n reistijdversnelling naar Bremen zou echt te veel natte vinger werk zijn. We begrijpen dat politieke partijen naar het spoor kijken en er ideeën over hebben. Als in de politieke arena zoiets concreet wordt en er een formeel verzoek komt vanuit de provincie, dan komen wij in beeld.”
Spoorverbinding is ingewikkeld proces
Dat bevestigt ook woordvoerder Wim Trip van de provincie. “Nu de motie is aangenomen betekent dat dat de ambtelijke afdeling een plan gaat schrijven hoe de motie uitgevoerd moet worden”, aldus Trip. Wanneer de snelle spoorverbinding gerealiseerd kan worden is volgens de zegsman lastig te zeggen. “Het is een heel ingewikkeld proces waarbij verschillende partijen betrokken zijn. Feit is wel dat zoiets niet van vandaag op morgen gerealiseerd kan worden. Je spreekt echt over een proces wat tien of misschien wel twintig jaar duurt.”
Luister hier naar Tim Zwertbroek van D66 in gesprek met verslaggever Sebastiaan Scheffer: