Als het aan de fractie van D66 in de Provinciale Staten ligt moeten treinreizigers over tien jaar in anderhalf uur met de trein naar Bremen kunnen reizen. Een motie hierover werd afgelopen week door een ruime meerderheid van de Staten aangenomen.
Een treinreis naar Bremen duurt nu volgens de Deutsche Bahn nog 02.35 uur. D66 wil dit terugbrengen naar 01.23 uur. “Een snelle treinverbinding is interessant voor Duitse studenten die in Groningen willen studeren maar ook voor toeristen die naar het Noorden van Nederland willen. Daarnaast is een snelle en goede treinverbinding goed voor de economische positie van stad en provincie”, aldus Statenlid Tim Zwertbroek van D66.
Dubbelsporig maken
Voor een snelle treinverbinding moet er wel één en ander gebeuren. “Bochten zullen minder scherp moeten, er zullen inhaalsporen aangelegd moeten worden en op verschillende plaatsen moet het traject dubbelsporig worden. Ook zal het seinwezen anders ingericht moeten worden”, aldus Zwertbroek. Bij dit proces zijn behalve de provincie ook ProRail, DB Netze en de politiek in Niedersachsen betrokken.
ProRail wacht provincie af
“Op dit moment is er geen onderzoek gaande naar het opwaarderen van de spoorlijn naar Bad Nieuweschans en verder”, zegt woordvoerder Jouke Schaafsma van Spoorbeheerder ProRail. “Uitspraken doen over de mogelijkheden of onmogelijkheden van zo’n reistijdversnelling naar Bremen zou echt te veel natte vinger werk zijn. We begrijpen dat politieke partijen naar het spoor kijken en er ideeën over hebben. Als in de politieke arena zoiets concreet wordt en er een formeel verzoek komt vanuit de provincie, dan komen wij in beeld.”
Spoorverbinding is ingewikkeld proces
Dat bevestigt ook woordvoerder Wim Trip van de provincie. “Nu de motie is aangenomen betekent dat dat de ambtelijke afdeling een plan gaat schrijven hoe de motie uitgevoerd moet worden”, aldus Trip. Wanneer de snelle spoorverbinding gerealiseerd kan worden is volgens de zegsman lastig te zeggen. “Het is een heel ingewikkeld proces waarbij verschillende partijen betrokken zijn. Feit is wel dat zoiets niet van vandaag op morgen gerealiseerd kan worden. Je spreekt echt over een proces wat tien of misschien wel twintig jaar duurt.”
Luister hier naar Tim Zwertbroek van D66 in gesprek met verslaggever Sebastiaan Scheffer:
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
DB net zal daar alleen oren naar hebben als ze met vele honderden miljoenen over de brug komen om de spoorlijn om te bouwen tot snelheden tot 200 km/h omdat anders de beoogde reistijdverkorting niet gerealiseerd kan worden. Die spoorlijn loop in Duitsland door dorpjes en steden vlak langs de bebouwing en de procedure zal dus door protesten minstens 20 jaar gaan duren. Die procedures duren ook in Duitsland namelijk heel erg lang. De DB die mogelijk een sneltrein zal moeten exploiteren zal geen enkele belangstelling hebben voor deze verbinding met te weinig potentiele reizigers of er moet ook voor de exploitatie met miljoenen per jaar over de brug worden gekomen voor de exploitatie. Eigenlijk is een snellere verbinding met Leer met een goede overstap en verbeteringen op het traject Leer-Oldenburg het maximaal haalbare.
De reistijd zal dan toch nog minstens 2 uur bedragen. Trouwens ook niet slecht in vergelijking met de huidige reistijd.
1.5 uur is luchtfietserij.