Categorieën: Nieuws

“Fietspaaltjes grootste oorzaak van fietsongelukken”

Paaltjes op het fietspad zijn de grootste oorzaak van fietsongelukken. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

De Groningse onderzoekers analyseerden fietsongevallen waar geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken waren. Juist naar deze type ongevallen wordt in Nederland bijna geen onderzoek gedaan, terwijl het het vaakste voorkomt. Jaarlijks vallen er namelijk bij deze enkelvoudige fietsongevallen vijftig doden, en moeten 46 duizend fietsers naar de spoedeisende hulp. Uit het onderzoek van de RuG blijkt dat bij één van de vier ongelukken de zogenaamde fietspaaltjes een rol spelen.

Dat de palen zo’n grote rol spelen is volgens de onderzoekers niet vreemd omdat je ze snel over het hoofd ziet. Ze hebben vaak onopvallende kleuren. Als er iemand voor je fietst, zie je een paaltje snel over het hoofd. Ook ouderen, of mensen met beperkt zicht, botsen er vaak tegenaan.

Volgens de RuG kunnen de fietspaaltjes het beste verwijderd worden. Uiteindelijk zijn ze bedoeld om te voorkomen dat er auto’s op het fietspad komen. Desalniettemin worden de paaltjes in de winter vaak verwijderd, om strooiauto’s de gelegenheid te bieden om fietspaden te strooien. Zonder de paaltjes blijkt dat automobilisten ook dan keurig op hun eigen weggedeelte blijven.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Of maak ze beter zichtbaar. De paaltjes zijn inderdaad vrij kort en niet bepaalt op zichthoogte voor een fietser. Verhoog ze met een lange stang met vrolijke vlaggetjes (werkt ook op kinderfietsjes), windhaantjes, windvaantjes enzovoort. Op schoolroutes kunnen de diverse schoolklassen wisselende ontwerpen plaatsen, kortom genoeg mogelijkheden. Ziet de boel er meteen een stuk vrolijker uit en zijn de fietspaden goed zichtbaar.

  • Juist, weg met die paaltjes. Als er een keer een ramp is, is het land in rep een roer, maar tegen dit soort banaliteiten gebeurt niets, terwijl de cijfers weldegelijk rampzalig zijn! En dan wel een fietshelm willen verplichten, die vrijwel nutteloos is!

  • Duidelijk: opruimen die dingen. Fietsers worden al veel te veel 'beschermd'. Al die veilige maatregelen (paaltjes, vluchtheuvels van 6 stoeptegels groot, voorrang voor auto's op rotondes) zijn goed bedoeld maar werken vaak averechts. Tijd om de intuïtie als leidend principe te gebruiken, zie het veiligheidssucces van Shared Space.

  • Als fietser heb je natuurlijk veel meer last van die rottige paaltjes dan van auto's. Auto's op een fietspad zijn wel overtreders, maar gevaarlijk? Ik denk van niet.

Recente berichten

Studenten Noorderpoort brengen scheepsbouw tot leven op Dag van de Binnenvaart

Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…

10 minuten geleden

Student & Stad en D66 bezorgd over kinderrechten in asielopvang Groningen

De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…

59 minuten geleden

Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, terwijl aantal werkenden flink stijgt

Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Regio in Beeld’…

2 uur geleden

Bornholmstraat vanaf maandag week dicht richting Groningen-Zuidoost bij rotondes onder Ring-Zuid

De Bornholmstraat is vanaf komende maandag bijna een hele week (deels) afgesloten voor verkeer. (meer…)

2 uur geleden

Geen opvolger voor een Sphinx zoals Yoda? ‘Hij heeft echt nergens last van!’

“Hij lijdt niet onder zijn uiterlijk”, vindt Remco uit Haren. Maar naaktkat Yoda is voor…

2 uur geleden

Stadjer (22) raakt zwaargewond bij verkeersongeval bij Delfzijl

Op de Hogelandsterweg (N997) bij Delfzijl vond dinsdagavond een ernstig verkeersongeval plaats waarbij twee auto’s…

3 uur geleden