Paaltjes op het fietspad zijn de grootste oorzaak van fietsongelukken. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.
De Groningse onderzoekers analyseerden fietsongevallen waar geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken waren. Juist naar deze type ongevallen wordt in Nederland bijna geen onderzoek gedaan, terwijl het het vaakste voorkomt. Jaarlijks vallen er namelijk bij deze enkelvoudige fietsongevallen vijftig doden, en moeten 46 duizend fietsers naar de spoedeisende hulp. Uit het onderzoek van de RuG blijkt dat bij één van de vier ongelukken de zogenaamde fietspaaltjes een rol spelen.
Dat de palen zo’n grote rol spelen is volgens de onderzoekers niet vreemd omdat je ze snel over het hoofd ziet. Ze hebben vaak onopvallende kleuren. Als er iemand voor je fietst, zie je een paaltje snel over het hoofd. Ook ouderen, of mensen met beperkt zicht, botsen er vaak tegenaan.
Volgens de RuG kunnen de fietspaaltjes het beste verwijderd worden. Uiteindelijk zijn ze bedoeld om te voorkomen dat er auto’s op het fietspad komen. Desalniettemin worden de paaltjes in de winter vaak verwijderd, om strooiauto’s de gelegenheid te bieden om fietspaden te strooien. Zonder de paaltjes blijkt dat automobilisten ook dan keurig op hun eigen weggedeelte blijven.
Het is nog geen oud en nieuw, maar de ongeregeldheden zijn al begonnen. De brandweer…
Marnix Kolder is afgelopen zomer getroffen door een herseninfarct. Dat meldt de oud-speler van onder…
Het blijft de komende dagen bewolkt en grijs. De zon laat zich niet of nauwelijks…
De achtkoppige Groningse pencak silat-ploeg heeft vier prijzen behaald op het wereldkampioenschap in Abu Dhabi.…
Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…
Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…
Bekijk reacties
Of maak ze beter zichtbaar. De paaltjes zijn inderdaad vrij kort en niet bepaalt op zichthoogte voor een fietser. Verhoog ze met een lange stang met vrolijke vlaggetjes (werkt ook op kinderfietsjes), windhaantjes, windvaantjes enzovoort. Op schoolroutes kunnen de diverse schoolklassen wisselende ontwerpen plaatsen, kortom genoeg mogelijkheden. Ziet de boel er meteen een stuk vrolijker uit en zijn de fietspaden goed zichtbaar.
Juist, weg met die paaltjes. Als er een keer een ramp is, is het land in rep een roer, maar tegen dit soort banaliteiten gebeurt niets, terwijl de cijfers weldegelijk rampzalig zijn! En dan wel een fietshelm willen verplichten, die vrijwel nutteloos is!
Duidelijk: opruimen die dingen. Fietsers worden al veel te veel 'beschermd'. Al die veilige maatregelen (paaltjes, vluchtheuvels van 6 stoeptegels groot, voorrang voor auto's op rotondes) zijn goed bedoeld maar werken vaak averechts. Tijd om de intuïtie als leidend principe te gebruiken, zie het veiligheidssucces van Shared Space.
Als fietser heb je natuurlijk veel meer last van die rottige paaltjes dan van auto's. Auto's op een fietspad zijn wel overtreders, maar gevaarlijk? Ik denk van niet.