Vanaf 2020 krijgt het Hoofdstation de beschikking over een extra perron. Het perron, met spoor 8 en 9, wordt aangelegd aan de zuidkant van het stationsgebouw. Dat blijkt uit de ontwikkelingsvisie 2030/2040 die de gemeente Groningen heeft opgesteld.
De komende jaren krijgt het station steeds meer treinen te verwerken. Vanaf 2017 gaat er een extra sneltrein rijden naar Leeuwarden. Ook gaat er een extra trein rijden naar Zwolle. Daarnaast is het de bedoeling dat vanaf 2020 de treinen uit Bad Nieuweschans en Veendam door gaan rijden naar Delfzijl en Roodeschool. Omdat al deze extra bewegingen van invloed zijn op de capaciteit van het station, en er daarnaast steeds meer Stadjers gebruik gaan maken van de trein, wordt er voor een goede doorstroming een extra perron aangelegd.
Dit extra perron gaat ten koste van een aantal rangeersporen. Om dit op te vangen komt er een nieuw opstelterrein tussen Groningen en Haren, iets ten noorden van Essen. De infrastructurele aanpassingen worden betaald uit de compensatiegelden die het Noorden kreeg voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Daarnaast dragen de Regio Groningen-Assen, de gemeente en de provincie Groningen bij aan het project. In totaal is 149 miljoen euro beschikbaar gesteld.