Vanaf 2020 krijgt het Hoofdstation de beschikking over een extra perron. Het perron, met spoor 8 en 9, wordt aangelegd aan de zuidkant van het stationsgebouw. Dat blijkt uit de ontwikkelingsvisie 2030/2040 die de gemeente Groningen heeft opgesteld.
De komende jaren krijgt het station steeds meer treinen te verwerken. Vanaf 2017 gaat er een extra sneltrein rijden naar Leeuwarden. Ook gaat er een extra trein rijden naar Zwolle. Daarnaast is het de bedoeling dat vanaf 2020 de treinen uit Bad Nieuweschans en Veendam door gaan rijden naar Delfzijl en Roodeschool. Omdat al deze extra bewegingen van invloed zijn op de capaciteit van het station, en er daarnaast steeds meer Stadjers gebruik gaan maken van de trein, wordt er voor een goede doorstroming een extra perron aangelegd.
Dit extra perron gaat ten koste van een aantal rangeersporen. Om dit op te vangen komt er een nieuw opstelterrein tussen Groningen en Haren, iets ten noorden van Essen. De infrastructurele aanpassingen worden betaald uit de compensatiegelden die het Noorden kreeg voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Daarnaast dragen de Regio Groningen-Assen, de gemeente en de provincie Groningen bij aan het project. In totaal is 149 miljoen euro beschikbaar gesteld.
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…
Een groep medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis in de stad heeft woensdag al fietsend een…
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
Bekijk reacties
en gaan ze hier net zolang over praten als dat zij hebben gedaan over de zuiderzeelijn?
nou vergeet het dan maar de zuiderzeelijn is 45 jaar over gepraat en toen kwamen ze tot de conclusie dat het te duur was, er bleef namelijk te weinig over voor de hapjes en drankjes die bobo's gewent zijn tijden vergaderen.
Prima! Goed dat er eens toekomstgericht en voortvarend wordt gewerkt. Laat ze tegelijk ook rekening houden met de trein naar Heerenveen. Vroeg of laat komt die er wel.
(Omdat al deze extra bewegingen van invloed zijn op de capaciteit van het station, en er daarnaast steeds meer Stadjers " lees...studenten" gebruik gaan maken van de trein)..als onderdeel van de lang verguisde( door Mevr Dekker ) Plan B.
Zodat die ongein van die Tram nu eens eindelijk op sterk water in de kast gezet kan worden voor de komende 50 jaar.
Plan B...Past precies in de planning voor het toekomstig OV beeld voor Groningen en is financieel realiseerbaar wat je van het Tram(p)rojekt niet kan zeggen
blijf dromen ...
Dat gaat weer ten koste van de volkstuintjes bij Essen en dicht bij een woonwijk. Waarom van voormalig Onnen-Goederenrangeer geen opstelterrein gemaakt? Lekker dicht bij de onderhoudswerkplaats.
Gedeputeerde Bouwmans heeft het ook expliciet over de tram die uitbreiding noodzakelijk maakt. Kennelijk gaat de provincie dus nog steeds uit van een tram. Goed nieuws!!!
@Bruce: Volkstuintjes kun je verplaatsen. Huizen niet of tegen veel hogere kosten.
blijf dromen ...