Wanneer de financiële positie van de stad niet snel verbetert gaat een groot project niet door. Dat bleek tijdens de presentatie van de voorjaarsnota. Met name de regiotram en de zuidelijke ringweg worden door de gemeente genoemd.
Wanneer de regiotram niet doorgaat wordt er ruim 67 miljoen euro bespaard. Hoeveel bespaard kan worden op het niet aanpakken van de ringweg is nog onduidelijk. Het bedrag ligt wel veel lager dan het stoppen met de tram.
In totaal moet er direct 80 miljoen euro bezuinigd worden. Dat gebeurt door diverse projecten niet uit te voeren of uit te stellen. De gemeente verwacht dat het financiële beleid pas vanaf 2015 weer enigszins positief is.
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
Bekijk reacties
Men wil nu de beslissing om te stoppen uitstellen tot september. Dat is jammer, want als men pas in september stopt moet men 3 miljoen euro méér betalen aan de tramconsortia dan wanneer men vóór de zomer stopt. De de Collegepartijen gooien zo even 3 miljoen euro, geld van de Groningse samenleving, door het putje. Lekker sociaal. Je moet het maar durven.
Overigens is stoppen met de Zuidelijke Ringweg eigenlijk niet mogelijk, omdat daar veel "regulier" Rijksgeld in zit dat NIET aan een project mag worden besteed, terwijl het geld voor de tram wel aan andere projecten mag worden besteed. Men kan alleen bezuinigen op het ontwerp van de ringweg. Maar wil Groenlinks nou echt de groene "deksels", terwijl die juist zijn bedoeld om overlast door fijnstof, verkeerslawaai en de ruimtelijke barrière te verminderen, zowel voor de bewoners van aanliggende wijken als het Sterrebos. Tijd dat Groenlinks ook op zoek gaat naar een nieuwe partijnaam, waarin de woorden "groen" en "links" niet meer voorkomen.
Er wordt wel meer door het putje gespoeld door te stoppen met het tramproject, dat is niet een beslissing die je 1-2-3 neemt. Enige empathie van jouw kant zou eigen zeer gewenst zijn. Nu stel je je obstinaat, gelijkhebberig en mediageil op.
Nu de tram afblazen is veel duurder voor de gemeente dan zoeken naar oplossingen met de provincie. Als je nu stopt kan de gemeente een bijdrage van provincie en regio voor de reeds gemaakte kosten wel vergeten ( delen in de gemaakte kosten) en scheelt dat de stad veel meer dan 3 miljoen. Bovendien kan er een oplossing gevonden worden door de beschikbaar gekomen RSP gelden voor de afgeblazen spoorlijn naar Heerenveen.
Maar ja, dat besteedt Arthur Kamminga liever aan een veel onzinniger prestigeproject als een IC verbinding naar Bremen waar nog geen halve bus vol van gebriek zal maken. Waarschijnlijk niet eens omdat hij daar nu zo voor is, maar puur uit rancune op de terecht afgewezen brieven aan Karin Dekker. Die brieven zijn met goede argumenten weerlegd.
Economische wetmatigheden voor lagere overheden vertellen ons dat de stad er over 20 waarschijnlijk exact het zelfde voorstaat of je die tram nou wel of niet door laat gaan. Het enige verschil is natuurlijk dat we eventueel geen tram hebben en nooit zullen krijgen.
Schrap tram en forum en pak de ringweg(en) aan. Dat is tenslotte de belangrijkste verkeersader door en voor deze stad. De ringweg wordt dagelijks door duizenden bestuurders gebruikt, wat niet gezegd kan gaan worden van het nog te bouwen Forum, waar afgezien van de bibliotheek er slechts door een klein select gezelschap van dit gebouw gebruik gemaakt zal gaan worden.
Er is ook nog vrijgekomen geld door het niet doorgaan van de spoorlijn naar Heerenveen. Dat kan nog ingezet worden voor de tram.
Ik zou niet weten waarom beide projecten geen doorgang zouden kunnen vinden. Er is zo'n 260 miljoen vrijgekomen vanwege het niet doorgaan van de spoorlijn Groningen - Heerenveen.
De stad moet 80 miljoen bezuinigen, de provincie heeft op dit moment een grote zak geld, bedoelt voor onder andere infrastructurele projecten. De gemeente levert maar een kleine bijdrage aan het project Zuidelijke Ringweg, omdat het overgrote deel betaalt wordt door het Rijk.
Ook de tram wordt voor een groot deel betaalt door het Rijk, echter zit hier wel een grotere bijdrage van de gemeente bij. De provincie wil graag een tramlijn aanleggen naar Leek / Roden, maar ze zijn daar ook van mening dat dit eigenlijk alleen rendabel kan worden als deze tramlijn ook doorgetrokken wordt naar het centrum, het UMCG en ook een Zernike. De provincie zal dus toch wat bij moeten springen voor de gemeente als ze hun eigen ambities willen verwezenlijken.
Een andere optie is ook nog bezuinigen op het nieuwe Sontwegtracé, iets wat mij voor de hand ligt omdat Meerstad toch minder snel groeit dan gedacht werd. Hoeveel geld hier precies mee bespaard kan worden weet ik niet, maar ik weet wel dat we dan over tientallen miljoenen praten.
Zou die trage groei van Meerstad iets te maken hebben met een tot nu toe ( zo lijkt het) genegeerde recessie ?
Dat men geen hypotheek meer kan krijgen als jonge Groninger ?
Dat men geen werk ( of minder werk) is voor de jongeren ?
Dat het komt omdat de ouderen langer moeten werken ?
Voor hun pensioen ( die ze al 3 keer hebben betaald)?
Er zou uitbreiding moeten komen van het openbaar vervoer ?
Ja ..inderdaad ..de bus..!!
Goedkoper
Flexibeler
Duurzamer dan het plan van wethouder Dekker ?
Dus beslissing juist ( geen te dure tram) waar zoals het nu lijkt geen mens meer in zal zitten ?
Geen werk dus geen geld?
Geen geld dus fietsen?
Allemaal grijze koppetjes achter het stuur van de bus...
Omdat men moet doorwerken...de plek bezet houdend voor de jongere die graag werk wil als chauffeur ?
En geen hypotheek krijgt omdat de goedkopere 67 plusser hun baantje inpikt op advies van de minister ?( uit het nieuws)..!!
Vraag ik me toch af hoe het wel moet om wat geld te besparen .
Ov bureau afschaffen.? een punt.
Btw naar 30%: kan ook, maar niet realistisch
Gemeentelijke belastingen verdubbelen..niet realistisch.
Men heeft domweg geen geld meer te besteden.
Tramp plan van de baan ...realistisch
Ringweg plan van de baan ..onrealistisch.
Bestaand busvervoer uitbreiden en goedkoper maken in plaats van duurder ? realistisch.
Chauffeurs vervroegd naar huis ( als ze willen) na 40 pensioenjaren ? realistisch.
Ze hebben dik betaald met hun gezondheid en portemonnee.
Kunnen de jongeren weer aan het werk.
Aan mij de keus ?
Aan u de keus..voor de volgende stemronde voor gemeentelijk en landelijk politiek.
En door reacties als hierboven komt er dus nooit een oplossing. In plaats van schreeuwen over hoe slecht het allemaal wel niet gaat, en wat voor duivelse sekte de Groningse gemeenteraad wel niet is, kun je beter met oplossingen komen.
Ik noem een paar mogelijke opties, en vervolgens krijg je gezeur over de recessie en Meerstad. Gewoon zielig dit.
Gelukkig ben niet ik.... maar jijzelf over Meerstad begonnen.
Om de recessie kunnen we gemakkelijk heen.
Kijk maar voor de oplossing op
http://sopn.nl/
En zeg dan niet dat er geen oplossingen zijn .
Maar men moet wel willen en afstand doen van de macht waar men aan verslaafd schijnt te zijn.