De fractie van GroenLinks in de Provinciale Staten in Groningen is tegen het plan van Gedeputeerde Staten om de bustarieven in de concessie Groningen – Drenthe te verhogen. De fractie is bang dat als de plannen doorgaan, veel minder mensen gebruik gaan maken van de bus.
Op het busvervoer in Groningen en Drenthe moet zes miljoen euro bezuinigd worden. Wegens grote tegenvallers bij het OV-bureau vorig jaar, wil men nu vier miljoen euro bezuinigen op de dienstregeling, en twee miljoen door de tarieven extra te verhogen. GroenLinks gaat echter een voorstel indienen om de tariefsverhoging te halveren. De partij denkt dat op deze manier de kortingen voor ouderen en jongeren behouden kunnen blijven en dat de andere tarieven minder hoeven te stijgen.
“De dekking kan gevonden worden in extra geld van de rijksoverheid voor openbaar vervoer, door het weerstandsvermogen van het OV-bureau minder te laten stijgen of door een meevaller door de nu snel dalende olieprijzen”, zegt Statenlid Harrie Miedema.
GroenLinks denkt dat met het afschaffen van de kortingen en het verhogen met 25 procent van de prijs van de Eurokaartjes minder mensen gebruik gaan maken van de bus. De partij denkt dat de opbrengsten van het openbaar vervoer hierdoor in een negatieve spiraal komen. Om dit te voorkomen wilde fractie de tarieven niet met twee maar met één miljoen euro verhogen. Het gat dat ontstaat moet gedicht worden met geld uit het onlangs afgesloten Lenteakkoord.
In een coffeeshop in de binnenstad van Groningen is in de nacht van zondag op…
In de vroege ochtend van zaterdag is in de Poelestraat in Groningen een bewusteloze man…
Het aantal plekken waar vuurwerk afsteken verboden is blijft voor volgende week dinsdag steken op…
Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum (NNTTM) in Zuidbroek krijgt een bijzonder object in de…
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
Bekijk reacties
Of uit het geld wat onlangs nog kwam uit IJsland zie artikel...:
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=110599
Probleem minder..
Maar er zijn andere prioriteiten he ?
gemeentelijke, provinciale, en landelijke politicies (die zelf genoeg bij elkaar graaien) zijn kompleet gestoord geworden, ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten bedenken.
Hoezo alweer verhogen? Het "eurokaartje" is destijds (nog géén 2 jaar geleden) verhoogt van 1 euro naar 1,50 euro: ik wil niet veel zeggen, maar volgens mij is dit een stijging van 50% en dan ook al behoorlijk fors. Daarnaast is met de invoering van de OV Chipkaart het tarief in veel gevallen gestegen. Eigenlijk alleen reizen tot circa 2,5 tot 3 kilometer hebben een soortgelijk tarief als het eurokaartje, maar daarboven in kilometers betaal je al meer.
De nu geldende prijzen zoals van de eurokaartjes zullen met ingang van december 2012 flink worden verhoogd.
1 euro kaartje was 1 euro ( introductie prijs 2005.)
Er kwamen in september 2009 2 kaartsoorten bij de 3 en 5 euro kaart.
13 dec 2009 werd de prijs opgehoogd naar 1.50 euro, en de 3 en 5 euro kaarten werden verhoogd naar 4 en 6 euro.
De nu genoemde bedragen voor december 2012
zijn….
Eurokaartje ( nu)
€ 1.50 wordt € 2.-
€ 4.- wordt € 6.-
€ 6.- wordt € 8.-
Het instap tarief was ( OV chip) in Nov 2011 € 0.79 cent en december 2011 ( 1 mand later) al verhoogd naar € 0.83 cent.
Het ov bureau wil de instapprijs verhogen naar € 1.-
Dat proberen ze om extra inkomsten te derven om ..HUN..! tekorten te financieren.
Gelukkig heeft de Nederlandse overheid het laatste woord over de tarieven van de OV chipkaart.
Het kilometertarief komt er nog bij en is afhankelijk van de gereden kilometers.
De passagiers in de stad zullen massaal de eurokaartjes links laten liggen en kiezen voor een veel goedkopere OV chipkaart.
De prijsverhogingen in Groningen zullen daarom hun doel voorbij schieten.
O-p dit moment 8 juni 2012 is dus het instap tarief 0.83 cent en 0.13,2 cent per kilometer.
reguliere passagier zonder korting
Korting ouderen 65+ en kinderen tot 18 jaar dus ook voor studenten..!
Instaptarief € 0,55 cent + Huidige kortingstarief: 8,7 eurocent per kilometer.
Studenten kosten zijn niet aan de orde in de periode wanneer de OV kaart geldig is.
Buiten abonnements periode gelden de getoonde kosten
Dat heet voor de student reizen op saldo.
Men moet altijd een positief saldo op de kaart hebben.
U kunt nu zelf aan het rekenen gaan wat het allemaal kost