Op het station van Zwolle is donderdagochtend door spoorbeheerder ProRail en aannemer Dura Vermeer een begin gemaakt met het verwijderen van de oude perrontunnel. De tunnel wordt vervangen door een nieuwe tunnel van 25 meter breed.
De nieuwe tunnel is noodzakelijk om de verwachte reizigersstroom voor de komende jaren op te vangen. Zwolle is al een belangrijk spoorwegknooppunt dat dagelijks duizenden reizigers krijgt te verwerken. Vanaf december wordt de Hanzelijn geopend waardoor fors meer mensen gebruik zullen gaan maken van het station. De voorbereidende werkzaamheden zijn in 2010 begonnen. De komende twee weken vier spoordekken die tussen de duizend en viertienhonderd ton per stuk wegen ingereden. Hiervoor is de afgelopen weken al een groot gat gegraven en is ook een deel van de oude perrontunnel gesloopt.
Behalve een nieuwe tunnel wordt er ook een vierde perron aangelegd waar straks vanaf december de trein die via de Hanzelijn gaat rijden, zal vertrekken. De werkzaamheden hebben gevolgen voor reizigers. Zo zal de trein uit Groningen komend weekend niet verder rijden dan Meppel. De NS gaat bussen inzetten. Van maandag 30 juli tot vrijdag 3 augustus rijden de treinen tussen Zwolle en ’t Harde niet en dus ook niet de doorgaande treinen naar Amersfoort. In het weekeinde van 4 en 5 augustus is opnieuw alle treinverkeer gestremd.
De werkzaamheden in Zwolle zijn te volgen via een webcam van spoorbeheerder ProRail die gericht staat op de bouwplaats.