Categorieën: Nieuws

Stoptrein Groningen-Zwolle mag worden aanbesteed

De spoorlijn tussen Groningen en Zwolle is een van de vier lijnen die wat minister Melanie Schultz Van Haegen betreft mag worden aanbesteed. De NS verzorgt dan niet meer de stoptreinen.

De spoorlijn is nu als onderdeel van het hoofdrailnet automatisch het domein van de NS. De minister wil echter dat er wat stoptreinen betreft meer concurrentie komt op bepaalde trajecten. Twee bureau’s hebben onderzocht dat Groningen-Zwolle een van de meest geschikte lijnen is om dat te doen.

De intercity’s blijven gewoon in handen van de NS en alleen de stoptreinen worden van een regionaal vervoerder zoals Arriva. Het is nog niet duidelijk wanneer dat moet gebeuren.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • Ach ja, in Engeland werkt dit ook zo goed, concurrerende treinen op 1 traject! Niet dus!

    En zelfs in NL is het een drama tot nu toe terwijl Arriva e.d. niet eens op hetzelfde traject rijden. Overstappen is lastig met de chipkaart, de treinen van Arriva zitten in de spits veel te vol.

    En straks moet er dus bij een probleem op het spoor (aanrijding e.d.) niet alleen gecommuniceerd worden tussen ProRail en NS maar ook nog eens met die derde partij. Dit plan is niet in het belang van de reiziger. Dat snapt iedereen behalve een stelletje zogenaamde hooggeleerde heren en de minister.

  • Dit is echt één van de meest slecht beredeneerde voorstellen tot nu toe. De lijn Groningen-Zwolle loopt op dit moment prima, ik maak er vrijwel elke week gebruik van. Waarom zou de minister dit willen 'verbeteren' terwijl er niets te verbeteren valt? Ik denk dat het juist andersom gaat werken: dat het gaat verslechteren. Andere lijnen die niet door de NS worden geëxploiteerd, lopen vaak lang niet zo goed als gewild..

  • Rot op met je neo-liberale aanbestedingen DEMISSIONAIR minister Melanie Schultz Van Haegen. Handel nog je lopende zaken af en verdwijn daarna in de vergetelheid met de rest van dit gruwel kabinet.

  • Traject Zwolle-Groningen loopt prima. Toevoeging van extra vervoerder leidt m.i. alleen maar tot meer complexiteit. De demissionaire minister kan zich beter bezig houden met echte problemen. *een beetje off-topic* De treinen van Arriva zitten voor geen meter i.v.m. de NS-treinen. Comfort tijdens de reis is wel zo prettig.

  • Dat is dus een keer extra in een uit checken, en waarschijnlijk meer betalen voor het zelfde traject. Het is nu al te zot dat er verschillende palen staan op het station en dan is het het niet alleen van het traject afhankelijk welke paal je moet hebben maar ook nog van welke trein je neemt op een traject. Voor vaste reizigers nog te behappen, maar toeristen gaan er helemaal niets van snappen.

Recente berichten

Zonnig najaarsweer tot na het weekend, daarna klopt de herfst aan de deur

De komende dagen is het nog steeds een beetje nazomeren in Groningen. Aangename temperaturen, flink…

2 uur geleden

Winkelcentrum Paddepoel moet opener uitstraling krijgen: “Het is nu een eiland in een zee van asfalt”

Winkelcentrum Paddepoel moet een opener uitstraling krijgen. Voor voetgangers en fietsers moet het aantrekkelijker worden…

3 uur geleden

Twee gewonden bij schietincident op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk (update)

Op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk heeft woensdagavond een schietincident plaatsgevonden. Daarbij zijn twee mensen…

4 uur geleden

Gemeente gaat onderzoek doen naar verkoop studentenhuizen: “Geluiden zijn verschillend”

De gemeente Groningen gaat samen met het steunpunt Huren onderzoek doen naar de verkoop van…

5 uur geleden

Langstzittend raadslid Amrut Sijbolts dient na ruim veertien jaar ontslag in

Na veertien jaar in de gemeenteraad van Groningen heeft Amrut Sijbolts zijn ontslag ingediend. Daarmee…

6 uur geleden

GON is voorbeeld dat je markt uit de zorg moet halen: “Wel zorgen over aantal tieners dat vastloopt in onderwijs”

Vijf jaar na de invoering van het gebiedsondersteuningsnetwerk, het GON, kan gesproken worden van een…

6 uur geleden