Categorieën: Nieuws

Streep door verhoging bustarieven

De verhoging van de bustarieven voor jongeren en ouderen gaat vrijwel zeker niet door. Alle partijen in de Provinciale Staten steunden een motie van de SP.

In de motie werd gedeputeerde Boumans verzocht, de korting voor jongeren en ouderen niet te schrappen. De statenleden zijn ook tegen het opheffen van de drukke buslijn 174 van Veendam naar Groningen.

Ook in de Groninger gemeenteraad was er veel verzet tegen de bezuinigingsplannen. Gedeputeerde Boumans en het OV-Bureau Groningen Drenthe moeten nu andere manieren vinden om iets te doen aan de miljoenentekorten in het openbaar vervoer.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Heel netjes ..zo .
    Prima gedaan gemeenteraad.
    Er zal Nu wel extra personeel weg moeten bij QBUZZ en allerlei andere dingen?
    Of is de 10 miljoen van de meevaller voor de BUS bedoeld ?

    • Wat er ook gebeurd, de afbraak van het openbaar vervoer is een feit.
      Het minder snel op peil brengen van de reserves bij het ov buro is helemaal niet van toepassing, ze hebben schulden en die lopen door het terugbrengen van de ritten in de dienstregeling nog verder terug.
      Hoe meer je schrapt des te minder inkomsten krijg je.
      Misschien wordt het eens tijd om te kijken of er ook banen kunnen worden geschrapt bij het ov buro.
      Waarom altijd over de ruggen van passagiers en personeel, wij zijn het die het geld moeten verdienen wij weg , bedrijf weg ov buro blijft maar zonder geld.

      Op deze manier gaat het niet goed, maak de bus goedkoper, dan komen er meer reizigers meer geld en volle bussen.

      Luister eens naar de werkvloer, zo moeilijk kan het toch niet zijn!!!!!

  • @Rene Strobos, volgens mij haal je nu alles door elkaar. Het artikel gaat over de provinciale staten en niet over de gemeenteraad. En jouw conclusies zijn ook voorbarig. De oplossing wordt vooral gezocht in het minder snel op peil brengen van de reserves van het OV buro naar ik heb begrepen.

  • Waar het artikel over gaat is wel duidelijk en het staat er duidelijk in.
    Het gaat over het niet door gaan van de bezuinigingen op het openbaar vervoer...!!
    Let wel... "het verwachte" deel verhoging van de inkomsten
    De tarieven ( specifiek) genoemd de jongeren en ouderen.

    Ik ben benieuwd of daaronder ook de verhoging van de tarieven van de ov chipkaart vallen.

    Kan iemand mij dat vertellen.?

    De oplossing van de tekorten die ( voor mij zover bekend)over het bedrag van 8 miljoen gaat..mis ik de oplossing voor de overgebleven ( nu weer) 8 miljoen.

    De ( verwachte) 2 miljoen aan inkomsten van de kaartverkoop, die nu NIET via deze weg zullen worden gerealiseerd, zullen toch ergens anders vandaan gehaald moeten worden.

    Het vervoerbedrijf zal er voor moeten bloeden.
    Door middel van NOG MEER snijden in personeel en materiaal en lijnen.
    Ten koste dus van de burgers, die steeds meer bus vervoer ziet verdwijnen.

    Ondertussen weten we ook dat er geld genoeg is, en dat die 8 miljoen eigenlijk geen probleem is.
    Er was toch (alweer) een financiële meevaller voor de gemeente ?

    (De gemeente Groningen houdt ruim vier miljoen euro over op de aanpak van de Zuidelijke Ringweg, fase 1. 17-01-2012) De financiële meevaller is al ingezet in de gemeentebegroting 2012.) NIET het noodlijdende OV bureau.
    De gegevens werden toen nog ( bewust) achtergehouden.
    Mevr Dekker was bang dat het negatieve verhaal haar troetelkindje tram wel eens de kop kon gaan kosten door een negatieve publieke opinie.
    Ondertussen zijn we ingehaald door de recessie en houd iedereen angstvallig de hand op de knip.
    (welke achterlijke voorstellen zullen nu weer lijden tot verhoging gemeentelijke lasten)?
    Ok we doen de honden belasting maar weer 10 eur0 er bij op....Kassa...

    De financiële voordelen zijn:

    (1.9 miljoen Via door aannemer Bam die een "VOORLOPIGE GUNNING HAD/HEEFT" voor de bouw van het Forum....13 juni 2012)

    Alles bij alles dacht het gemeentebestuur een gat te hebben, van bijna 16 miljoen euro; dat blijkt een kleine zes miljoen te zijn.

    Reden voor de meevaller is het Lente-akkoord dat in Den Haag werd gesloten, nadat het kabinet Rutte was gevallen.

    Ik weet dat de voorstanders het niet willen horen maar de TRAM heeft de hoogste prioriteit.
    Men zou er spreekwoordelijk wel een moord voor willen doen ..als die tram maar doorgaat.

    Men zal Mevr Dekker goed moeten controleren want zij heeft de financiën onder beheer.
    Maar ook het OV bureau
    En zij is goed met cijfers
    En zoals U weet met geld en beheer ...de bank wint altijd.

    Karin Dekker:

    Haar portefeuilles omvatten de financien van de gemeente, verkeer & vervoer en duurzaamheid & milieu.

    Nevenactiviteiten:

    bestuurslid stichting Sociaal Fonds,
    lid van het college van Vereffenaars CEVAN,
    lid dagelijks bestuur OV-bureau provincies Groningen en Drenthe,
    lid dagelijks bestuur OV-bureau Regio Groningen-Assen,
    voorzitter adviescommissie straatnaamgeving, voorzitter Stichting Veiligheidszorg Groningen, lid dagelijks bestuur Regio Groningen-Assen 2030, lid stuurgroep Regio Groningen-Assen 2030,
    lid commissie Samenwerkingsverband Noord-Nederland

    Het openbaar e mail adres is :
    karin.dekker@benw.groningen.nl
    Op het stadhuis is de wethouder te bereiken op telefoon 050 – 367 7607
    Misschien kan zij de boel gewoon persoonlijk aan U uitleggen.
    Maar ik snap het niet meer..

  • Als de tram doorgaat, hopelijk niet, staat Rene Strobos vooraan om omgeschoold te worden tot trambestuurder.

    Hoe is het te rijmen met deze bezuinigingen op het OV dat de tram nodig is. Als er genoeg OV reizigers waren van buiten de Stad dan waren deze bezuinigingen niet nodig.

    Het OV is in deze tijd van neo-liberale politiek gedoemd te mislukken. Het adagium is asfalt, asfalt en nog meer asfalt.
    In mijn optiek behoord het OV "gratis" te zijn, in stand gehouden door ons belastinggeld. Dan krijg je pas de forens uit de auto en in de trein. In tegenstelling tot wat er nu gebeurt dat er lijnen opgeheven worden of minder frequent en dus zo mensen van het platteland dwingt om dan maar de auto te nemen.

Recente berichten

Na jaren afwezigheid weer Rolling Christmas Dinner dit jaar

Op eerste kerstdag organiseren Italiaans Eetcafé Olivier en Café Merleyn in samenwerking met een groep…

3 uur geleden

Dinsdag overdag kans op regen, kerstavond bewolkt en koud

Groningen gaat een grijze kerst tegemoet. Na een kille kerstavond zijn de temperaturen op eerste…

4 uur geleden

Kapster Sonia stopt na 50 jaar met knippen: “Ik ga haar erg missen”

In kapsalon Black Hair Creation aan de Johan de Wittstraat zijn de afgelopen tijd behoorlijk wat…

5 uur geleden

SP Groningen brengt taart naar apotheekmedewerkers om steun te betuigen

De fractie van de SP heeft de afgelopen dagen taarten rondgebracht bij Groningse apotheken. Dat…

7 uur geleden

Botsing op N7 zorgt voor file

Maandagmiddag heeft een ongeval plaatsgevonden op de afrit van de N7 in de richting van…

7 uur geleden

Martinitoren in groen en wit licht: ‘Opbouw ging heel voorspoedig’ (update)

De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…

9 uur geleden