De aanleg van de tram in de stad kan 8,3 miljoen euro goedkoper. Een dam in plaats van een brug aan het eind van het Oosterhamrikkanaal, reclame op de tram, strenge controle op zwartrijden, besparingen op de lus bij het station en andere aanpassingen zorgen voor de kostenverlaging.
Dat blijkt uit een brief die het provinciebestuur aan Provinciale Staten stuurde. De aanpassingen zijn nu doorgerekend; het resultaat is dat de tram dus goedkoper kan.
Het plafondbedrag van 452,5 miljoen blijft ongewijzigd, het verschil wil men gebruiken om de tram zonder bovenleiding door de binnenstad te laten rijden.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
YES..YES de kortingen op het Busvervoer zijn van de baan ... TOCH..?
Anders zal de zomerdienstregeling permanent gestalte krijgen in September ?
Het water tot aan de lippen bij QBUZZ?
Ga toch fietsen Groningen ?
Opgegroeid met de Haagse tram zeg ik: laat toch zitten met al die moeite om in deze fietsbare stad Groningen een tram aan te leggen.
Ik ben vanaf het station in 15 minuten overal waar ik wil in de stad. Dat is in Den Haag wel anders.
Je kunt ook schrijven: zonder tram is de stad op jaarbasis structureel tientallen miljoenen euro`s goedkoper uit.
Nee. Duurder. Op termijn zelfs miljoenen duurder.
Ja..ja..Blijf maar speculeren
Koffie dik kijken kunnen we allemaal .
Ingehaald door de financiële feitelijkheden heeft de tram geen toekomst in ons ( dorp) Groningen
@Rene, je zou eens de moeite moeten nemen in de documenten te kijken. Dan zul je zien hoe secuur en zorgvuldig die 'speculaties' zijn uitgezocht en onderbouwd. Tenzij je dat natuurlijk niet wíl zien.
Ik geloof niet dat de tram bovenleidingloos zal rijden, maar het bedrag is mooi meegenomen.
Nu moeten alleen de politici nog van hun korte-termijnvisie van de afgelopen tijd af. Groningen wordt er met de tram zoveel beter van.
Tram zonder bovenleiding is top! Daar blijft de stad een stuk mooier door!
Dit is geweldig goed nieuws!
Het vreemde is dat een van de grootste tegenstanders van de tram nu niks laat horen. Arthur Kamminga, daar praten we over, reageert vrijwel altijd als eerste onder berichtjes over de tram. Nu dus niet. Misschien anderzijds ook weer niet heel vreemd want deze nieuwe berekeningen betekenen dat de toch al boterzachte argumenten van tegenstanders smelten als natte sneeuw voor de zon.
Jorrick, die komt vast nog wel. Op GIC staat zijn reactie wel. "boekhoudkundige tucs" verder komt hij niet. Meer dan een jaar geleden voorspelde hij nog dat de aanbesteding toch niet gaat lukken voor het beschikbare bedrag. Maar zijn ongelijk toegeven zit er bij die man gewoon niet in.
Een goedkoper eindpunt bij het hoofdstation ( geen lus), meer handbediende wissels omdat ze sporadisch gebruikt worden, een dam ipv een brug, minder kosten voor verleggen kabels, reclame op trams etc. zijn geen boekhoudkundige trucs, maar miljoenen besparingen.
@Martijn: heel veel mensen komen (dagelijks) met de trein of bus naar Groningen en hebben geen fiets op het station. Ook met slecht weer en in de winter is een fiets niet altijd het meest prettige vervoermiddel.
Al met al zijn er heel veel mensen voor wie de tram een uitkomst zal zijn.
Voordeel van tram tov bussen is bovendien dat een tram comfortabeler is voor passagiers en veiliger voor andere verkeersdeelnemers (een tram rijdt namelijk op een vast traject en kan dus niet per ongeluk door wat uitzwenken een paar fietsers scheppen).
@Jorrick. Klopt helemaal. Ik ben een van hen. Ik weet hoe het is door weer en wind te fietsen, inclusief het uitwijken van bussen.
Ik heb veel in de tram gezeten in Den Haag, dus ik kan beamen dat een tram comfortabeler is dan een bus.
De fietsers die worden geschept zijn soms wel zelf de personen die het veroorzaken. Er zijn genoeg Groninger fietsers die voor de bus langs nog even willen oversteken. In de Stad wordt door bijna alle chauffeurs al 30 km/u gereden om snel te kunnen remmen.
De voordelen kloppen wel, maar er zit ook een nadeel aan. auto/bus kunnen wel uitwijken bij een oponthoud en een tram moet dan wachten / rijdt niet. Dan kom je al helemaal niet meer naar bestemming.
bla bla bla bushalte, gelul uit de ruimte.
alles doen om toch die k**te tram door te drukken.Groningen heeft de tram niet nodig.
Er moet te veel voor wijken voor die dure tram.
Geef een tramvrij centrum.Gezellig met leuke terassen. p.s tram maakt veel lawaai en wijkt nie voor je uit!!!
Groningen zou veel beter af zijn met een versterking van het bestaande openbaar vervoer waarbij slechts enkele bussen vanaf
transferiums hoogfrequent naar het centrum pendelen en de rest in de vorm van trein of bus direkt, dus zonder omwegen door het centrum, via zoveel mogelijk stations/busbanen de (toekomstig)belangrijke locaties in de schil bedient.
Gewoon iedere voorstander mee laten delen in de winsten, maar ook gelijk laten tekenen om (indien nodig) structurel bij te gaan dragen aan ontstane tekorten. Zul je zien dat er plots niet zoveel voorstanders van de boemellijn over bljven. Het is met de tram net als met studenten, iedereen roept dat Groningen de studenten moet koesteren, totdat je in een straat of wijk woont waar diezelfde student woont, dan wil je ze wel graag richting Zernike zien verhuizen.