De ondernemers in Engelbert en Middelbert zijn boos op de gemeente Groningen over de gerealiseerde herinrichting van beide dorpskernen. “Auto’s en vrachtwagens mogen op dit kruispunt uitwijken op het trottoir, en ik begrijp bij God niet waarom de gemeente dat besloten heeft.”
Het probleem in beide dorpjes speelt sinds 2007. In dat jaar liet Jacob Kuil van Kuil Banden een nieuwe bedrijfsruimte bouwen aan de Engelberterweg, langs de A7. “Behalve een nieuw gebouw heb ik toen ook geïnvesteerd in de aanleg van een ontsluitingsweg”, vertelt Kuil. “Kijk, in deze brief van 21-12-2007 staat: ‘Op dit moment worden tekeningen voor deze weg gemaakt. Het ziet er naar uit dat deze route in 2010 wordt gerealiseerd’. Ik weet niet wat voor agenda de gemeente Groningen gebruikt maar in mijn wereld is het 2012 en een ontsluitingsweg is nog nergens te vinden.”
Het bedrijf is mijn kind en ik wil verder
De bedoeling was om een parallelweg aan te leggen vanaf de Engelberterweg langs de A7 met aansluiting op de rotonde bij het Europapark. “Ik heb geen idee waarom de weg er nog niet ligt”, zegt Kuil. “Misschien is het geld op, of misschien heeft het te maken met Meerstad, maar ondertussen duurt het maar voort en begin ik heel boos te worden. Ik heb geïnvesteerd in mijn bedrijf, ik heb afspraken zwart op wit staan. Het bedrijf is mijn kindje, en ik wil graag verder.”
Wachten op de eerste ongelukken
Met een parallelweg die alleen nog op papier bestaat moet het vrachtverkeer naar de bedrijven door de dorpen heen rijden wat voor de bewoners vervelend is. De afgelopen weken zijn diverse snelheidsbeperkende maatregelen als drempels en vernauwingen aangelegd. Ook zijn twee kruisingen heringericht. “De gemeente heeft een veilig kruispunt verandert in een onveilig kruispunt waarbij we op de eerste ongelukken kunnen wachten”, zegt Henk Zonderman van Autobedrijf Zonderman. “Als een vrachtwagen en een auto elkaar moeten passeren op deze kruising dan is dat onmogelijk. Dan moet de vrachtwagen over het trottoir rijden waar normaal ook de kinderen lopen die naar school gaan.”
Een onveilig kruispunt maakt een wethouder sterk
Over een trottoir rijden is in Nederland normaliter verboden. “Maar niet hier in Engelbert. Dit kruispunt heeft van de gemeente toestemming dat auto’s en vrachtwagens uit mogen wijken op de stoep.” Waarom de gemeente deze herinrichting heeft doorgevoerd is voor Zonderman een raadsel. “Misschien dat Karin Dekker graag wil dat dit een 30 kilometer zone wordt. Zij heeft dit inmiddels ook aangevraagd. Daar zullen wij ons ook tegen verzetten. Maar als je een onveilig kruispunt hebt sta je als wethouder heel sterk om er een 30 kilometer zone van te maken.”
Gerechtelijke stappen
Kuil en Zonderman hopen dat de gemeente na de bouwvak met hen om de tafel gaat om te kijken wat er aan de problemen gedaan kan worden. Inmiddels is er beroep aangetekend tegen de 30 kilometer zone en ook is de gemeentelijke ombudsman in de arm genomen die de casus gaat bestuderen.
De gemeente Groningen kon vrijdag niet op de aantijgingen van de ondernemers reageren.
Jacob Kuil in gesprek met verslaggever Sebastiaan Scheffer over hoe de problemen zijn ontstaan:
Eén van de twee gevaarlijke kruisingen ligt midden in het dorp Engelbert. Henk Zonderman legt uit waarom de kruising zo gevaarlijk is:
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Bizar. Echt wat voor heldere lichten ontwerpen dit soort plannen!!!????
Waarom een parallelweg? Maak een op en afrit voor de A7 bij Kuil. Kan ie gelijk een tankstation beginnen. Dan maak je een verkeerssluis voor de inwoners van Middelbert en Engelbert, zodat zij ook snel de A7 op kunnen, maar waar doorgaand verkeer niet door mag. Een paal die met een pasje omhoog gaat, net als op de camping. De Vrachtwagens moeten sowieso de Woldjerspoorweg niet op, daar hebben ze niks te zoeken.
Wij hebben dit weekend eens gekeken hoe de nieuwe situatie nu is.
Wij vinden het gezeur van de ondernemers: de kruisingen zijn ruim, en de foto van de vrachtauto over de stoep is in scene gezet: kruising is ruim genoeg, je hoeft niet over de stoep! Er is niets mis mee. Ook de drempels zijn prima, je kunt er met een normale snelheid overheen, het remt wel snelheidsmonders af.
@Jantina, helemaal eens. Je ziet duidelijk op de foto dat de vrachtauto bewust de binnenbocht neemt en daarbij ook de stoep meepakt. En als er een tegenligger aan komt kan hij ook gewoon even wachten om de bocht ruim te kunnen nemen of omgekeerd natuurlijk. Storm in een glas water.
De twee ondernemers zoeken spijkers op laag water. Toen de Raad van Groningen besloot om het verkeer in Engelbert veiliger te maken, en dat is onze bedoeling, dacht de Stadspartij in de eerste plaats aan de kinderen, de voetgangers en de fietsers.
Dat zijn de meest kwetsbare verkeersdeelnemers!
De vrachtwagens moeten zich aanpassen en tempo inhouden.
Eerst heette dat de verkeersdrempel te hoog zou zijn, dat was aantoonbaar niet waar. Toen duurde de rit te lang, dat scheelt hoogstens twee minuten, en het verschil tussen een botsing met 30 of 50 kilometer per uur is voor een voetganger of fietser vaak het verschil tussen leven of dood! Nu wordt er moeilijk gedaan over kruisingen en "veiligheid". Allemaal praatjes voor de vaak. De twee ondernemers willen gewoon coûte que coûte vijftig blijven rijden door een dorpskern en een lintdorp.
Het is mij zo langzamerhand duidelijk dat de meerderheid van de bewoners van Engelbert wel degelijk verkeersmaatregelen voor een veiliger woonomgeving wenst. De heren Kuil en Zonderman spreken namens zichzelf.
Met vriendelijke groet,
Robert Prummel
Fractievoorzitter van de Stadspartij die bij twijfel altijd voor de veiligheid van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers (kinderen, ouderen, voetgangers, fietsers) kiest.
Robert Prummel