Foto: Sebastiaan Scheffer
Met de trein naar de Eemshaven en daarna snel en makkelijk overstappen op de veerboot naar het Duitse waddeneiland Borkum. Vanaf 2016 wordt het mogelijk, want een convenant hierover werd maandagmiddag door minister Schultz van Verkeer getekend op het Hoofdstation in Groningen.
Met de treinverbinding gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Al jaren wordt er door de Nederlandse maar ook door de Duitse overheid op aangedrongen om een snelle verbinding naar de Eemshaven mogelijk te maken. Tot nu toe was het erg moeilijk om met het openbaar vervoer bij de veerboot te komen. Met een trein die stopt in Roodeschool, geen buslijn die de terminal aandoet, zijn reizigers afhankelijk van taxivervoer.
Voor er treinen kunnen rijden moet er nog wel veel gebeuren. De rails naar de Eemshaven worden op dit moment alleen gebruikt door goederenvervoerders waardoor er geen beveiligingssystemen zijn geïnstalleerd. Minister Schulz van Haegen heeft bekend gemaakt een bedrag van 7,55 miljoen euro vrij te maken voor de nieuwe treinverbinding.
Gedeputeerde Mark Boumans van de provincie is blij:
Jan Mulder is regiodirecteur voor ProRail. Voor hem is het een bijzondere dag:
Directeur Anne Hettinga van vervoersbedrijf Arriva is blij dat het geld eindelijk over de brug komt:
Richting het weekend wordt het weer in Groningen geleidelijk aan frisser. Vrijdag begint nog met…
De gemeente Groningen is op zoek naar mensen die willen meehelpen aan de totstandkoming van…
In de Tweede Kamer lijkt zich een meerderheid af te tekenen voor de invoer van…
Op een fietspad langs de Kluiverboom in Lewenborg vond aan het begin van donderdagavond een…
In de nacht van maandag 31 maart op dinsdag 1 april worden er werkzaamheden uitgevoerd…
Vanaf vrijdag 28 maart gaat een deel van het fietspad langs het Noord-Willemskanaal weer open.…
Bekijk reacties
Nu nog een spoorlijn door de polder naar Lelystad. M.a.w. een Zuiderzeelijn. Goed voor de werkgelegenheid.