De twee consortia die meedingen naar de aanleg van een tram in de stad hebben vrijdag toch hun bieding ingeleverd bij het trambureau in de stad. Dit terwijl de gemeenteraad een streep door de RegioTram zette.
De consortia ‘Poort in Groningen’ (Connexxion) en ‘Tramteam Groningen’ (Arriva) moesten vrijdag aangeven voor hoeveel geld ze denken de 2 tramlijnen in de stad te kunnen bouwen en te kunnen exploiteren. Dat zij hun offertes hebben ingediend betekent in ieder geval dat zij op of onder het maximaal beschikbare bedrag van €452.5 miljoen zitten.
Of een lage vraagprijs de gemoederen in de gemeenteraad kan bedaren is nog maar de vraag, nu ook de SP en D66 zich definitief tegen een tram hebben gekeerd.
Op de ijsbaan van Kardinge vond zaterdagavond het natuurijsuur plaats. Volgens Hein Schepers van de…
De ijshockeyers van GIJS hebben zaterdagavond na shoot-outs gewonnen van Sweetlake Panters. In de uitwedstrijd…
De Sint-Jozefkathedraal in de stad zal woensdagavond bloedrood aangelicht worden. Het gaat om een actie…
Stadjers Hand in Hand ziet de armoede in de gemeente verergeren waarbij de verhalen groter…
De gemeente wil het aantal statiegeldinleverpunten uitbreiden. Dat heeft wethouder Mirjam Wijnja (GroenLinks) van Stadsbeheer…
Bewoners van de wijk Corpus den Hoorn zijn afgelopen week een petitie gestart tegen de…
Bekijk reacties
Het is feitelijk onjuist dat het feit dat er een bieding is gedaan betekent dat deze onder de plafondprijs zit. Het gebeurt vrij geregeld dat een aanbesteding mislukt omdat alle biedingen boven de plafondprijs liggen. Soms gaat de aanbestedende dienst namelijk met de inschrijvers onderhandelen over extra geld.
Het is eerder dit jaar nog bij de aanbesteding van de concessie IJsselmond en de aanbesteding van de Regiotram Zwolle-Kampen gebeurd dat alle biedingen boven de plafondprijs lagen. Beide aanbestedingen zijn toen mislukt.
Volgens de aanbestedingsdocumenten wordt rond vrijdag 5 oktober een eerste melding gedaan of de biedingen -zoals het voorlopig lijkt- onder de plafondprijs liggen en bestekconform zijn. Tot die tijd is iedere uitspraak daarover prematuur.
dat hast toe mooi zegt mien jong
Als je naar Reims, Le Havre en Dijon kijkt, dan is € 452 miljoen Euro best een hoog bedrag. Ook het investeringsbedrag van € 290 miljoen ligt aan de hoge kant met ruim € 24 miljoen Euro per kilometer. € 20 miljoen Euro per kilometer is gangbaar.
In de twee consortia zitten partijen die ook in Frankrijk betrokken zijn bij vele (zo niet de meeste) tramprojecten, die weten dus goed waar ze mee bezig zijn.
De aanbesteding gaat naar verwachting wel slagen. Maar de gemeentepolitiek... tja, de gemeentepolitiek... die kindertjes hebben deze unieke kans al de nek omgedraaid.
HALELUJA...En de kinderen zagen het licht.
En ze zagen dat "HET" goed was...en met een onbezwaard gemoed legden ze hun hoofden neer en gingen slapen.
Hoi Arthur,
op de Twitter-accounts van mensen van de consortia staat dat ze een goede bieding gedaan denken te hebben wat politiek Groningen zou moeten waarderen. Dit duidt er dus (natuurlijk nooit 100% zeker) dat de biedingen wél onder de plafondprijs liggen.
Pas op gaat de bevolking van de Stad Groningen nu toch nog voor vele miljoenen het schip in. Er is geen overheidsinstantie die uit eindelik uitkomt om het geraamde bedrag. Het wordt altijd meer en wie gaat dat dan betalen
Volgens mij komt er een coalitie met PvdA en VVD aangevuld met andere partijen en dan zul je zien dat VVD een draai gaat maken ten faveure van de tram. Kijk maar wat er in de provincie is gebeurd. VVD was tegen maar is nu voor
Wat is die Arthur Kamminga weer heerlijk pessimistisch. Een flink lagere bieding past natuurlijk helemaal niet in zijn straatje. Die tweets zeggen genoeg. Een flink lagere prijs kan openingen bieden voor PvdA en VVD om de zaak weer vlot te kunnen trekken.
En @Gert, je zou wel eens gelijk kunnen hebben. De VVD is immers wel voor een kleinere tram, of gelijkwaardig systeem zeiden ze nog maar enkele maanden geleden. Ook wilden ze marktpatijen als Arriva en Connexion betrekken bij de bereikbaarheid van de stad. Want die weten tenminste waarover ze praten. Aldus de VVD. Laten die marktpartijen nou net in de aanbesteding zitten. VVD wordt verstandig zet je oppositemasker af en je bestuurdersmasker op. Net als bij de provincie. Er kan dan een breed college komen en dat is goed voor de stad.
weg met die tram ,40 jaar geleden waren we blij dat die weg was, en nu weer aan schaffen is waanzin,voor dit geld kunje veel mensen aan het werk helpen, incl mijn eigen pesoontje
wil zo graag werken samen met veel andere groningers,450 miljoen wat kun je daar veel goeds in groningen mee doen nico van dijk
Een spoorlijn vanaf het noorderstation naar Zernike lijkt me geen slecht plan (Of eventueel een regioachtige tram die ook op spoorkan)
Als ik op Google maps kijk zou die eventueel af kunnen slaan vlak voor de brug over het v Starkenborghkanaal over wat nu een paar voetbalvelden zijn en ten noorden van het Selwerderhof (rustig is het daar toch niet vanwege de ringweg) langs. Wie uit groene overwegingen voor een tram/trein is moet ook bereid zijn daar wat groen voor in te leveren!