VVD-er Henri Kruithof is vrijdagochtend door het presidium benoemd tot informateur om verkennende gesprekken te voeren voor de vorming van een nieuw college. Dat heeft burgemeester Peter Rehwinkel rond 12.00 uur bekendgemaakt op een persconferentie in het Stadhuis.
Kruithof is op 20 augustus 1951 geboren in Rotterdam. Als journalist begon hij in 1972 als redacteur voor het dagblad De Rotterdammer. Na parlementair redacteur voor dagblad Trouw geweest te zijn begon hij in 1978 als voorlichter op het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. In 2005 werd Kruithof benoemd tot het tijdelijk hoofd voorlichting van de VVD-fractie in de Tweede Kamer. In deze periode was Kruithof woordvoerder van fractievoorzitter Jozias van Aartsen.
Tegenwoordig is Kruithof zelfstandig adviseur op het gebied van communicatie en public affairs. Groningen is voor hem bekend gebied. Behalve dat hij in de stad woont, is hij van 2002 tot 2006 voorzitter geweest van de VVD-afdeling in Groningen en was hij van 2007 tot 2008 lid van de provinciale staten in Groningen.
Met de benoeming tot informateur krijgt Kruithof de taak om te verkennen welke mogelijkheden er zijn om een nieuwe coalitie in de Groninger gemeenteraad te smeden.
Het presidium, dat bestaat uit alle fractievoorzitters, heeft daarnaast besloten dat D66-wethouder Ton Schroor de taak heeft gekregen om een nieuwe begroting te maken. Dit wordt een begroting waar de tram niet in komt te staan. Deze begroting moet aanstaande dinsdag op tafel liggen.
Luister naar verslaggever Ecco van Oosterhout die bij de persconferentie aanwezig was:
Op eerste kerstdag organiseren Italiaans Eetcafé Olivier en Café Merleyn in samenwerking met een groep…
Groningen gaat een grijze kerst tegemoet. Na een kille kerstavond zijn de temperaturen op eerste…
In kapsalon Black Hair Creation aan de Johan de Wittstraat zijn de afgelopen tijd behoorlijk wat…
De fractie van de SP heeft de afgelopen dagen taarten rondgebracht bij Groningse apotheken. Dat…
Maandagmiddag heeft een ongeval plaatsgevonden op de afrit van de N7 in de richting van…
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Bekijk reacties
Met andere woorden: men vertrouwde Karin Dekker de financiën niet meer toe en/of zij bleef weigeren om een begroting zonder tram te maken. Eigenlijk een wonder dat het nog zo lang heeft geduurd voordat het College ook echt gevallen is; al maanden geleden waren de verhoudingen volledig verziekt en deed men in de coalitievergaderingen niks anders dan ruziemaken.
Met verbijstering heb ik het gedoe in de raad van Groningen de afgelopen dagen gevolgd.
Wat een wanvertoning. Is het gebrek aan ervaring die bij veel fracties in de raad blijkt
te ontbreken. Zijn het de ego's die sommige raadsleden belangrijker vinden dan het nemen
van een verstandig besluit. Feit is wel dat er telkens weer een wijze man/vrouw moet
komen om de problemen op te lossen. Is de Regiotram echt onbetaalbaar of heeft de SP
zich door wethouder Ton Schroor laten meeslepen omdat deze wethouder mogelijk faliekant
tegen bezuiningen was die gepland stonden voor cultuur. Voorlopig weten we dat nog niet,
want de raadsvergadering van afgelopen week leek op een soort coupe waar vooral niet
gediscussieerd mocht worden over oplossingen, want die zijn er wel degelijk. Ook wanneer
de Regiotram echt onbetaalbaar blijkt, wat ik overigens betwijfel. Maar ja, dat mochten
we blijkbaar niet weten.
Een oplossing om uit de impasse te komen wanneer de Regiotram echt onbetaalbaar blijkt
voor de Stad zou kunnen zijn om terug te gaan naar de basis.
In het eerste stadium van de ontwikkeling van de Regiotram was er slechts sprake van de
aanleg van 1 lijn, die naar Zernike. "de eerste lijn moet raak zijn" zo heette destijds
de startnotitie over de aanleg van lijn 1.
Pas toen de Zuiderzeelijn definitief werd afgeblazen en de RSP gelden ter beschikking
kwamen werd er lijn 2 naar Kardinge aangeplakt. Deze lijn voegt slechts Kardinge toe als
belangrijk doel en de inwoners van Beijum en Lewenborg gaan er niet eens heel erg mee
vooruit omdat ze 1 keer extra moeten overstappen.
Als ze nu terug gaan naar het basisplan van de 1e lijn naar Zernike, is er veel minder
geld nodig en kan de gemeentelijke bijdrage aan de Regiotram verlaagd worden. De rest van
het geld kan de gemeente in de reserve houden en wanneer de financiële situatie weer
gezond is, kan alsnog besloten worden tot de aanleg van lijn 2 die dan wellicht meteen
doorgetrokken kan worden naar Lewenborg. Bij 1 lijn naar Zernike blijft de
regiotramgedachte goed overeind want de belangrijkste bestemmingen in de Stad worden door
deze lijn verbonden. Het hoofdstation, de binnenstad, het UMCG en het Zernike complex.
Wanneer terug gegaan wordt naar het basisplan, zijn bovendien de reeds uitgegeven
miljoenen voor het project niet voor niets geweest. Anders vloeit er maar liefst 3o
miljoen naar het putje, die mogelijk door de Stad moeten worden opgebracht omdat de
overige partners hun geld terug zullen eisen wanneer de Stad eenzijdig de stekker eruit
trekt.
De aanbesteding zou waarschijnlijk opnieuw moeten, maar omdat bij de 1e aanbesteding al
heel veel werk is verricht en betaald wat ook van pas komt bij de 2e aanbesteding hoeft
dat niet een duur en langdurig proces te worden.
Je moet kijken naar oplossingen en volgens mij is daar bij een aantal fractievoorzitters
geen oog voor. Als ze niet uitkomen, dan kappen ze ermee ipv te denken hoe kunnen we er
nog wat van maken.
Het is daarom een trieste zaak dat sommige fracties de boel zo dichttimmeren dat een
oplossing vrijwel onmogelijk is.
Het pleidooi van Hans Berens in de Gezinsbode om een bemiddelaar te zoeken om uit de impasse over de
Regiotram te komen en de samenwerking met de provincie opnieuw vlot te trekken steun ik
van harte. En als de bemiddelaar er komt en de tram blijkt inderdaad te duur te zijn,
dan kan de optie die ik net schetste ook meegenomen worden om de Regiotram toch nog tot
een goed einde te brengen.