Categorieën: Nieuws

OV-bureau stelt complimentendag uit

Busreizigers moeten het dinsdag en woensdag zonder complimentje doen. Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft namelijk de geplande Complimentendag uitgesteld, omdat er op dit moment veel onvrede is over overvolle bussen.

De reizigers zouden door acteurs in het zonnetje gezet worden. Volgens het OV-bureau zouden de acteurs op dit moment geconfronteerd kunnen worden met negatieve reacties. Mogelijk gaat de Complimentendag op een later tijdstip wel door.

Er is op dit moment veel onrust over het busvervoer. Vooral in de ochtend komt het voor dat de bussen overvol zijn en langs de routes reizigers laten staan, die daardoor te laat op hun bestemming komen.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • Bij dezen, Een complimentje voor alle reizigers die hun bus voorbij zien rijden en toch op plaats van bestemming aankomen .

  • Ja......gewoon die 500.000.000. ( lees vijfhonderdmiljoen) voor de tram over de balk gooien.
    We hebben toch allemaal geld zat.??
    Wij de Groningers betalen wel.
    En gewoon op de fiets met zijn allen.
    Omdat het allemaal een beetje te duur is geworden
    Goh..wie zou de boel nou toch bedriegen?
    Dat wachten en te weinig bussen ( in opdracht van het OV bureau) wegens
    financiële tekorten is verklaarbaar.
    Bezuiniging...op...bezuiniging..
    En toch schijnt er geld te zijn voor de Tarm .
    Uit welke toverhoed zou dat DAN komen, en waarom is her er nu dan niet?
    Laat u niets wijsmaken...
    Naïeve Groninger...

    • Lieve schat, snap je het nou echt niet of wil je het gewoon niet snappen? Wist je dat de tram uit een heel ander potje betaalt wordt? Je weet wel, die ter compensatie van het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Dat geld kan niet zomaar gestoken worden in het laten rijden van meer bussen (nog meer bussen over de Grote Markt zou zelfs jij niet moeten willen), omdat het geld daar niet voor bestemd is. Den Haag zal het dan ook niet vrij geven.

      Oh, de tram kost overigens geen 500 miljoen, maar nog niet eens de helft. De overige 200 miljoen zijn bestemd voor de exploitatie van de komende 25 jaar, een bedrag die bij bussen nog veel hoger uit zal gaan vallen.

      • @ Laurens.
        (Lieve schat, snap je het nou echt niet of wil je het gewoon niet snappen? Wist je dat de tram uit een heel ander potje betaalt wordt? Je weet wel, die ter compensatie van het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn?)

        Nou ..Lieve Laurens ..

        Snap jij het dan niet wat IK wel snap ?
        Als je een pot met geld van het RIJK ( men zou het eigenlijk Arm moeten noemen)krijgt , dan staat er tegenover dat je als gemeente zelf OOK een fiks deel moet betalen.

        Als er dus een tram doorgedrukt wordt kost dat de gemeente 81 miljoen.

        De huidige financiële situatie ( wordt ons verteld) door het uitvoeren van allerlei geldverslindende projecten (voorbeeld het Forum... ringweg oost en zuid ) staat niet toe dat HET TEKORT van het OV bureau kan worden aangevuld ..( HET IS ER DOMWEG GEWOON NIET).
        Let wel.. het is er wel, maar er zijn ander prioriteiten.

        Dus de Extra bussen die tegenwoordig nodig zijn worden weg bezuinigd met alle gevolgen voor de reizigers en straks ook personeel.
        Je hebt vast het nieuws daarover wel meegekregen.

        Bewust de bus in het diskrediet brengen ( het is ja een zooitje) is een achterbaks beleid van de PRO Trammers in de Stad, en dat is vooral Karin Dekker, en alle participanten die goed gaan verdienen aan de bouw van de tram.
        Vergis U niet bedrijven en ondernemingen ..met de open grenzen en vrij van werkverkeer zullen de Polen en in 2014 Bulgaren en Albaniërs er met Uw werk (en geld) vandoor gaan.

        Nou is er een Alternatief.
        Die... als alle TRAM perikelen worden geschrapt door STRAF maatregelen van De Goden uit den Haag, zit je met een stad die volgens het OV bureau ( Lees "Magistraat" Dekker) met een capaciteit tekort en wordt de passagier de dupe.

        ("uitleg magistraat"
        Bij wethouder spreekt men van een magistraat als de houding van de persoon daar aanleiding toe geeft. Met name als er sprake is van een zekere neerbuigendheid ten opzicht van de burger. Als een wethouder de indruk wekt zich boven het volk verheven te voelen gedraagt hij/zij zich magistraal.)
        Waarvan acte

        Het alternatief wordt getest in Dresden (op dit moment) en kost 970.000 per stuk.
        Men kan wat er nu rijd aan bussen gewoon laten rijden en vervangen, en gebruikt de 81 miljoen die er wel is, gewoon voor de 30 meter bus.
        Dit geteste type heeft ruimte voor bijna 260 passagiers.
        Maar 40 minder dan de 300, wat volgens Dekker in de Tram zou passen.
        Deze aantallen passagiers zijn HET argument voor de Tram.
        Precies waar Dekker steeds voor wil gaan.
        De gedachtekronkel "TRAM" in Dekker haar hoofd, heeft zich er zo vast in gebrand dat er Totaal geen ruimte meer is voor de bus ..welke type dan ook.
        Ze kan niet accepteren dat het al enkele decennia durende gewauwel over de tram is ingehaald door de realiteit.
        De Hybride bussen zijn super modern en zijn er in meerder varianten.
        De standaard bus 12 meter valt af.
        De standaard geleed 18.5 meter valt ook af ondanks dat de bus ruim meer dan 150 passagiers kan vervoeren.
        De Mercede Capacity een 19.5 meter bus valt ook af ondanks het respectabele passagiers aantal van 195+ personen.
        Deze bus zou niet groen genoeg zijn ?
        En dan komt met uit bij de Trambus..
        Volledig Hybride
        GROEN DUS..en het respectabele aantal passagiers van 256 personen.
        En de stad ..daar hoeft GEEN CENT in te worden geïnvesteerd.
        De TRAM_BUS rijd namelijk over de gewone openbare weg en er hoeft niks aangepast te worden aan de route's
        De vele gestuurde assen zorgen er voor dat deze bus gewoon zich kan bewegen door de binnenstad.

        zie link:

        http://www.verkeersnet.nl/7917/langste-bus-ter-wereld-als-alternatief-voor-light-rail/

        Uit veiligheidsoverwegingen NIET OPLETTENDE voetgangers en fietsers adviseer ik dan ook dat de Tram_bus de route gaat volgen via de geplande tram_RAIL route.
        De buitenwijken zijn zo opgezet dat de TRAM_BUS zonder extra gevaar op te leveren door kan rijden naar de eindpunten.
        Zoals Vinkhuizen Universiteit ( RUG) Lewenborg en Beyum.
        Let wel bovenstaande wijken worden genoemd omdat daar veel capaciteit van de bussen worden gevraag.
        De tram_BUS kan zonder problemen overal komen waar een standaard 12 meter bus kan komen.

        Resumé..
        Steek de middelvinger op naar Den Haag gemeentebestuur en koop of lease 10: dertig meter bussen voor 9.7 miljoen.
        Koop of lease 10 of meer Mercedes Capacity 19.5 meter bussen voor ( natte vinger weet de prijs namelijk niet...) 7 miljoen.
        Tel de boel bij elkaar op = 16.7 miljoen.
        Mag het een onsje meer zijn..? afgerond 20 miljoen.
        Heb nog 61 miljoen over en het hele capaciteitstekort en GELD "PROBLEEM" is foetsie ..WEG..Tataaa.
        En ik ben zou blont zijn ....
        Natuurlijk weet ik ook dat de TRAM gewoon doorgaat.
        Maar door steeds meer bezuiniging opgelegd door Den Haag, en Nu ook Brussel... "ophoesten jullie Euro's Nederland" zal de studentenkaart weer ter discussie worden gesteld ( net als de Hypotheek aftrek) en zal de kaart op termijn verdwijnen of flink er op worden bezuinigd.
        Gevolg... lege Trams door de totaal verneukte stad, ontsiert met boven leidingen en rails waar regelmatig de voetganger over struikelt en de fietser op zijn muil zal vallen
        Lege Tram is geen inkomsten, dus het zal steeds duurder worden voor steeds minder passagiers.
        Bedankt Mevr Dekker en andere (wakkere) wethouders.
        Dat het mijn lot misschien wel is... dat IK in de geschiedenis boeken beland van de Stad Groningen naast Mevr Dekker.
        Zij vernoemd als een miskleun wethouder die de stad in een financieel zwart gat heeft gestort in haar Regeer periode als ( wethouder) Magistraat van Groningen .
        Ik als dwarse burger ..die achteraf gelijk bleek te hebben.
        Men kan van mij niet zeggen ..dat ik U niet heb gewaarschuwd.
        En de bewoners en wethouders ( buiten Dekker) kunnen dan niet meer zeggen.

        'Wir haben es nicht gewußt'

        Met vriendelijk Groet
        René Strobos
        Een bezorgde Groninger

  • René, je hebt het nu alleen over de aanschafkosten, de exploitatiekosten laat je nu helemaal links liggen. Deze kosten zullen structureel hoger zijn dan bij de tram (naast de door jou voorgestelde bussen zullen er uiteraard ook nog veel meer blijven rijden in de stad en regio), waardoor de tram op termijn goedkoper is. Dit is inderdaad niet in 5 of 10 jaar het geval, want de tram is een veel grotere investering dan een aantal nieuwe bussen. Op termijn zal de tram echter goedkoper zijn, hier zijn al meerdere onderzoeken naar geweest.

Recente berichten

Thermometer schiet zondag omhoog, warmste novembernacht ooit lijkt in aantocht

Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…

6 uur geleden

Nederlaag PKC’83/Team Amoeri, Drs. Vijfje wint bekerderby

PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)

6 uur geleden

Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich nog aanmelden voor LetterenStipendium

Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…

7 uur geleden

Zuidelijke ringweg komend weekend deels afgesloten voor werkzaamheden

De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…

8 uur geleden

Rechter moet nog oordelen over Skaeve Huse, maar eerste spades gaan over twee weken wel de grond in

Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…

9 uur geleden

Speelplekken Oranjebuurt krijgen nieuwe inrichting

De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…

9 uur geleden