Het College van B&W van de stad Groningen dreigt uit elkaar te vallen. De collegepartijen SP en D66 hebben aangegeven dat zij niet langer een gemeentebegroting kunnen steunen waarin de plannen van een tram zijn opgenomen. Zij gaan niet akkoord met de wijze van financiering van de tram.
De wethouders van beide partijen. Jannie Visscher en Ton Schroor geven woensdag om 10.00 uur een persconferentie op het stadhuis om hun beslissing toe te lichten. De andere collegepartijen Partij van de Arbeid en GroenLinks willen kennelijk geen afstand nemen van de tram.
Dit najaar zou bekend worden of de tram er zal komen of niet. Twee consortia bereiden op dit moment een bod voor. Van te voren was afgesproken dat als zij denken de tram voor maximaal 452,5 miljoen te kunnen maken, de plannen doorgaan.
Update 10.30:
Schroor en Visscher geven in de persconferentie aan dat hun positie niet ter discussie staat. Burgemeester Peter Rehwinkel heeft inmiddels aangegeven dat er binnenkort een spoeddebat gaat komen. Een tijdstip hiervoor is nog niet genoemd.
Luister hier naar de verklaring van wethouder Ton Schroor:
Luister hier naar de verklaring van een verkouden wethouder Jannie Visscher:
Later meer.
De komende dagen gaan waterkoud verlopen. Daarbij blijft het ook niet droog en lijkt er…
Bij een verkeersongeluk zaterdagavond op de Rozenburglaan is een maaltijdbezorger gewond geraakt. Dat meldt nieuwsfotograaf…
De zevende zege op rij leverde PKC'83 vanavond de eerste periodetitel op. Be Quick 1887…
Vandaag stond de laatste speelronde in de strijd om de eerste periodetitel op het programma.…
In een zenuwslopende wedstrijd is het zaterdag de dames van team MB1 van HC Groningen…
Treinreizigers tussen Groningen en Delfzijl en Roodeschool hebben zaterdagmiddag te maken gehad met vertraging. Door…
Bekijk reacties
Pfff. Geen lef en toekomstvisie bij D66 en SP dus. En waar gaat dat geld dan wel heen? Een deel is zeker foetsie omdat het van het Rijk kwam. En de rest....gaat vermoedelijk naar niet doelen met een niet structureel karakter, m.a.w. weg in een zwart gat in plaats van rails.
Tijd om te vertrekken uit Groningen naar een stad waar ze tenminste toekomstvisie hebben.
eindelijk een verstandig besluit.....90% van de stadjers wil die tram niet. Ik ben blij dat dat eindelijk de stekker uit dit prive prestige projectje van Dekker is getrokken. Nu dat forum nog afblazen, dat de gemeente ons door de strot heeft geduwd!
Waar is dit op gebasseerd?
MMMMh...beste Jorrick...
Ik zit er over te denken om jou treinkaartje te betalen.
Het punt is wel dat ik me scheel betaal aan gemeentelijke en vaste lasten en zelf heel krap zit.
Tot mijn spijt moet ik jou mede delen dat ik jou alleen een hand kan geven, en de beste wensen toe wensen en hoop voor jou dat je een betere stad kan vinden dan Groningen.
Tot over een paar jaar zeg ik dan maar ..( omdat IK weet dat je die niet zal vinden)
Ook dan... ben je weer welkom in onze mooie stad.
Wij Groningers zijn de beroerdste niet moet je weten ..
Met vriendelijk groet
René Strobos ( TRAM NO WAY..)
Alles goed en wel, maar hetzelfde gaat vanzelfsprekend ook op voor het Forum, maar dit werd en wordt niet door Dhr.Schroor genoemd.
Schroor heeft duidelijk gezegd dat hij voor de volle honder procent achter het forum staat. De enig partij in het college die eigenlijk tegen is, is de SP. Maar het forum staat niet ter discussie, bovendien is de bouw al begonnen.
Wat betreft, de tram. Uithuilen en opnieuw beginnen. Dit is een kans en geen tegenvaller. Probeer in ieder geval die rsp-gelden voor het Noorden te behouden.
Ook bij het Forum zullen er, net als bij de tram, torenhoge exploitatietekorten gaan ontstaan, omdat alles is gebaseerd op aanname`s en wishfull thinking scenario`s. Waarom denk jij dat Schroor zo plotseling de bouw heeft gegund? Dat Forum was anders na vandaag op de lange baan geschoven. Nu roept elk en iedereen dat het geld ergens anders aan moet worden besteed, nonsens! Ook het rijk heeft dit geld niet zelf en zal dit dus op de kapitaalmarkt moeten gaan lenen. Ik dacht dat wij moesten gaan bezuinigen in dit land. Nu stoppen met de tram dan is er direkt al een half miljard extra bezuinigd!
Dat is bijna onmogelijk, Marc. Ten eerste zijn de RSP-gelden houdbaar tot 2020. Het duurt jaren om een plan als dit te ontwikkelen, ook met andere vervoermiddelen en/of insteekpunten. Weinig kans dat er in die zeven jaar een alternatief plan wél ontwikkeld, aanbesteed en goedgekeurd wordt. Ten tweede, het economische- en investeringsklimaat is heel anders dan tien jaar geleden. Toen kon alles, nu niets. Ten derde hebben D'66 en SP laten zien dat Groningen op het moment suprême niet voldoende lef hebben om een dergelijk plan goed te keuren. Ten vierde... de provincie, de regio en het Rijk denken voortaan wel twee keer na voor ze nog in de Stad willen investeren. Vergeet niet dat de RegioTram een project was van Stad, Provincie én Regio. De Stad trekt zich nu terug en toont zich onbetrouwbaar.
Nee, Marc... de kans dat het bereikbaarheidsprobleem ooit afdoende wordt opgelost, is hiermee verkeken.
@Marc: inderdaad die gelden moeten behouden blijven. Alsnog een trein naar Heerenveen zou een oplossing kunnen zijn.
Eindelijk is dan de kogel door de kerk! Al 23 jaar rijd ik als buschauffeur bij de stadslijnen mijn rondjes door onze mooie binnenstad en de buitenwijken, toen ik dan ook voor het eerst jaren geleden hoorde van de plannen voor de regiotram, was ik in eerste instantie nieuwsgierig en werd later sceptisch na het bekijken van de plannen voor de route van de tramlijnen en de financiële constructie voor het uitvoeren ervan; als je de plannen goed bekijkt, zie je al meteen dat voor de geplande routes de bochten hierin al voor problemen gaan zorgen, leg je ze te krap, krijg je het probleem met "gierende" wielen, leg je ze ruimer, zal er toch bebouwing moeten verdwijnen langs de route. Een ander groot nadeel van een tram is het verlies van flexibiliteit, als er op de route iets gebeurt, kan er geen tram meer langs, met een bus ga je dan tijdelijk een alternatieve route rijden, ter verduidelijking; ongeveer 20 jaar geleden zijn we met een groep buschauffeurs, waaronder ondergetekende, te gast geweest bij onze collega`s van het GVB Amsterdam, waar we zelf, onder begeleiding van een instructeur, een tram mochten besturen, zodoende krijg je dan wel inzicht wat wel en niet mogelijk is met een tram. De financiële constuctie van dit alles roept ook weer vragen op: dit soort grote projecten loopt altijd het gevaar van tegenslagen, waardoor er meer en meer geld bij moet dan ooit begroot was, de rekening komt dan altijd weer bij de inwoners terecht in de vorm van verhoging van verschillende belastingen; de gewone burger mag er dus weer voor opdraaien. Ik begrijp heel goed dat het anders moet, bereikbaarheid van de stad is heel belangrijk en overvolle bussen die onderweg mensen laten staan: daar zit niemand op te wachten!
Kan het dan ook anders? Ja, door bijvoorbeeld het inzetten van zgn. 24-meter bussen, die hebben jaren geleden al een keer proef gereden op de lijnen 11 en 15 en zijn wat ons betreft prima bevallen en het mooie is dat ook die bussen als hybride verkrijgbaar zijn, waardoor ze ook "schoon" zijn, de gemeenteraad en de provincie zou nu ook eens serieus kunnen kijken naar het goedkopere "plan B", een plan waarin ook de bestaande trein een grote rol speelt. Dit plan heeft een kostenplaatje van ong. €150 miljoen, er hoeft niks te worden af- of opengebroken en de binnenstad blijft gewoon bereikbaar voor iedereen! Ik ben benieuwd naar reacties, met vriendelijke groet,
A.A.Visser
Plan B bleek na doorrekening duurder dan het plan RegioTram, meneer Visser...
Zonde! Laat ze dan in ieder geval wel zsm iets aan de vervoersproblemen doen. Maar dat zal nog wel lang op zich laten wachten.
Een stad zal het hier wel nooit worden,we zijn precies zoals ze in het westen over ons denken,een boerengehucht.
Beste Paul;
En ik hoop dat wij dat tot in lengte van dagen ook zullen blijven!
Wat kan het mij nou schelen wat 'ze' in 'het westen' van ons denken. Liever een boerengehucht met de zaken op orde dan een 'wereldstad' met een tekort.
Ons vervoersprobleem kan worden opgelost door de studenten eens te laten fietsen. Één drup regen en alle lijnen puilen uit.
Beste meneer Kars,
De doorrekening van plan B werd gedaan door het Bureau Regiotram.....goh?!
Zullen we dan nu de alternatieven eens door laten rekenen door een onafhankelijk accountantbureau?
Bovendien, zie je het nou echt zitten om de binnenstad jarenlang op te breken voor die tram? En een belangrijke vraag is ook nog: is er überhaupt na de aanleg van de tram nog wel geld om `m nog in de provincie te laten rijden? Nee meneer Kars, ik blijf er bij;
Tram No Way!
Met vriendelijke groet,
A.A.Visser
Laat maar Dries...Oscar zal jou nooit gelijk geven..
Net zoals hij mij steeds heeft (bestreden) met zijn zogenaamde onderzoeken en argumenten.
Onafhankelijk onderzoek ?? hahah Nee ..dat durven ze niet.
Gelukkig wordt Groningen ingehaald door de realiteit en het besef ...( GELD GEBREK) en op de één of ander manier is het kwartje toch gevallen.
Men kan zich jaren afsluiten voor de werkelijkheid en de droom van de TRAM te proberen te realiseren.
Het beeld en het besef hieromtrent ( geen tram) heb ik me de laatste jaren voor ingezet, om de Stadjers en wethouders duidelijk te maken dat deze TRAM een brug te ver zou zijn.
Het SCHIJNT te zijn gelukt.
Jammer dat het in de landelijk politiek anders schijnt te gaan lopen en de 2 kemphanen Rutte en Samsom er uit SCHIJNEN te komen.
Laat U niet meer verkeerd voorlichten Mede_Landers en U een rad voor de ogen draaien.
Uit het GELDVERSLINDENDE Europa graag.
Er is domweg geen geld voor.
Kunnen we alles weer in ons EIGEN toko stoppen .
Voor een goed en lang leven ..en dat in Groningen gelukkig weer zonder TRAM
TRAM NO WAY
met vriendelijk groet een
Collega van AA Visser
René Strobos