Student & Stad baalt van het feit dat sinds het begin van het collegejaar de bussen in de stad overvol zijn en dat daardoor studenten en andere reizigers te laat op hun bestemming komen. De partij stelt hierover vragen aan het stadsbestuur.
Volgens Student & Stad zou de jaarlijks terugkerende piek in reizigers toch goed te voorspellen moeten zijn. Met verbazing heeft de fractie echter gelezen dat er afgelopen zaterdag een artikel in het Dagblad van Noorden staat dat het OV-bureau zuinig is met het inzetten van extra bussen vanwege tekorten.
De partij vraagt het stadsbestuur om een reactie over de ontstane situatie en vraagt zich openlijk af of het OV-bureau wel adequaat gereageerd heeft. Volgens Student & Stad krijgt op deze manier het openbaar vervoer een slechte naam.
De ijshockeyers van GIJS hebben zaterdag een zure nederlaag geleden in Utrecht. In overtime werd…
Politieagenten hebben in de nacht van zaterdag op zondag een 25-jarige automobilist aangehouden na een…
Ouderen in Ten Boer hebben de afgelopen periode gewerkt aan een graffiti-muurschildering. Kunstenaar Quinten van…
Het aantal mensen dat gebruik maakt van de Voedselbank ligt lager dan in de hoogtijdagen…
Leden van studentenvereniging Vindicat hebben tijdens de marathon van Amsterdam een recordbedrag van ruim 173.000…
Een deel van de Amkemaheerd, tussen de Ypemaheerd en de Claremaheerd gaat opnieuw ingericht worden.…
Bekijk reacties
Dat is nou het mooie van busvervoer: bij grote drukte kan je eenvoudig extra materieel inzetten. Moet je dat wel doen natuurlijk. Maar stel eens voor hoe dat moet met de Regiotram: je kan niet even een extra tram inzetten. Er wordt ook maar één reserve-tramstel gekocht (anders werd het te duur). Dat is nét genoeg voor het onderhoud, maar zodra er ook maar één tram een aanrijding krijgt of een technisch defect heeft zullen er direct trams moeten uitvallen.
Het tramproject zit heel fragiel in elkaar, niet alleen financieel, maar ook ten aanzien van dit soort dingen. Het is een truc om de kosten zogenaamd laag te houden. Terwijl iedereen met enige kennis van openbaar vervoer weet dat het zo niet kan werken. Helaas is die kennis niet beschikbaar (en wordt die ook niet beschikbaar gesteld) bij de mensen die over de Regiotram moeten beslissen: onze volksvertegenwoordigers.
Ja hoor, nóg meer bussen door de binnenstad. Dat gaat echt niet werken, dat weet jij zelf ook wel.
En heb je wel eens gedacht aan extra bussen naast de tram, mocht het een keer zo druk worden dat de trams het aanbod reizigers niet aankunnen?
Niet alleen de tram valt uit Het hele verkeer eromheen staat dan vast.
Bussen blijven efficienter en verkeersvriendelijker. Als een tram uitvalt, staat meteen het hele verkeer eromheen vast !
Een elektrische bus is daarnaast schoner want
ook als er geen tram rijdt blijft de bovenleiding stroom (uit de kolencentrale !)
verbruiken.
Mensen met een anti-tramobsessie grijpen alles aan, om maar weer eens hun mening te ventileren. De tram kan juist veel meer reizigers vervoeren dan de bus. Dat is de reden dat ie er komt. De tram kan in noodgevallen altijd worden aangevuld met bussen. Dat is dus geen argument wat alleen voor busvervoer geldt.
Het is niet eens zo zeer anti tram hoor. Het is meer een persoonlijke kwestie; je raakt je rechtstreekse verbinding met de Grote Markt kwijt. Of je wilt niet toegeven dat je fout zit met je 'Plan B', om vervolgens te beweren dat het allemaal doorgestoken kaart is. Of je hebt voor jaren terug problemen gehad met de gemeenteraad toen je een vergunning niet kreeg, waardoor je Karin Dekker gewoon overal de schuld van geeft. Lekker makkelijk toch?
Dit hele tramgelul slaat helemaal nergens op. Het is mis met alle bussen, niet alleen de bussen die eventueel worden vervangen door de tram. Er stonden laatst +- 120 mensen te wachten op één bus waar ongeveer 50 mensen in kunnen (qliner naar Drachten). Dat is toch niet normaal? Zetten ze extra bussen in? Nee hoor, niets. Blijf maar wachten. En dat is helemaal balen wanneer je daardoor je laatste bus mist en daardoor moeten worden opgehaald. En ik hoor van meer mensen dezelfde verhalen. Dus het gaat hier niet alleen om de lijnen richting zernike en de andere lijnen die eventueel worden vervangen door de tram.
Tekenen aan de wand: op het OV moet en mag niet meer bezuinigd worden. Het OV-Bureau Groningen Drenthe moet wat dat betreft eens met de vuist op tafel slaan. Dit moet ten alle tijden ondervangen kunnen worden met extra bussen, zeker in perioden als deze. Wellicht is deze berichtgeving wat ze nodig had om dat te doen. Ik kan me van vorig jaar eenzelfde verhaal herinneren.
In Groningen moet de bus zo snel mogelijk worden vervangen door de RegioTram op de drukste routes. Voordeel daarvan is dat je met één extra tram het equivalent van vier extra bussen hebt. Als het nodig is, kunnen daarbovenop nog eens extra bussen worden ingezet.
Succesvol openbaar vervoer is afhankelijk van een aantal kernzaken, maar één ervan is voldoende vervoerscapaciteit. Politiek: zorg daarvoor. Met de RegioTram, een piekplanning en voldoende middelen. Heb je die niet, dan mijden mensen het OV en gaan ze weer met de auto.
Laat elke student een eigen bijdrage betalen voor het gebruik van de bus in de spits zou ik denken: er zijn zat studenten die IN Groningen wonen, maar uit laksheid gebruik maken van de OV chipkaart op het moment dat de bussen al overvol zitten.
Ik vind het juist vervelend, dat wanneer ik de volle prijs betaal (voor een zitplaats), moet staan en ook nog eens hutje mutje op elkaar.
Romano wil het net als ons STUDENTEN KABINET afschuiven op de toch alweer zwaar gedupeerde student.
Wist jij Romano dat de studenten al 65 euro per maand inleveren van hun studiebeurs ??
Dat is al geregeld in 1996 en men betaald dus een deel al vanaf het begin zelf.
Ook zijn onze hypocriete Ministers Rutte en Consorten notoire lang studeerders die dus hun eigen opvolgers ( over een paar jaar) het extra moeilijk gaan maken .
Even terug te komen op de Tram
No Way Dus..!!
Kijk maar eventjes op onderstaande link... en hou toch eens een keer op, over die achterlijke DURE TRAM.
Die komt er gewoon..
Omdat er een mafketel over beslist.
Dus..omdat het buskaartje zo duur wordt ..en uiteindelijk onbetaalbaar.. moet je niet bij de vervoerder zijn .
Het OV bureau bepaald ..ALLES ..
Ook dat U met 200 man in een gelede bus moet worden gepropt.
Er wordt BEWUST TE WEINIG INGEZET..zodat iedereen gaat klagen dat er te weinig en te kleine bussen zijn .
Dat klopt ..dat heet MANIPULATIE en bedrog.
TEN GUNSTE van de Tram.
De grootste leugen wat de Groningers bezig houd al 15 jaar.
Flikker Karin Dekker uit het OV bureau en geef ze een gouden handdruk zodat mevrouw worteltjes gaat poten in haar tuin oid.
Dan kunnen de Groningers ( WIJ dus) het geld besteden aan echt nuttige dingen.
Zoals U via onderstaande link kunt ervaren.
En goed lezen hoor waarde Mede Groningers.
Want de BUS is de toekomst voor Groningen.
De TRAM de ondergang..
Met vriendelijke groet.
René Strobos "visionair" toekomst gangmaker verbeteraar.
http://www.ovpro.nl/bus/2012/09/13/langste-bus-ter-wereld-op-proef-in-dresden/
Karin Dekker is wel heel erg de kop van jut in dit tramverhaal. Het is veel meer de in het noorden dominante PvdA die aan de touwtjes trekt. Deze partij van regenten en baantjesjagers heeft politieke vriendjes in het bank- en bouwwezen die uit zijn op het binnenhalen van zo veel mogelijk gemeenschapsgeld. Denk nog eens aan die zweeftrein die Aalders ook zo noodzakeijk vond.