Zes jaar lang werd er over gesproken, gedebatteerd en gediscussieerd. Maar nu blijkt dat alles vergeefse moeite is geweest want de plannen voor een Regiotram in Groningen zijn gestrand voor een rood sein met stootblok.
In het voorjaar van 2006 was het toenmalig wethouder Koen Schuiling die de plannen aankondigde. Met het presenteren van de eerste tramroute door wethouder Karin Dekker, die het stokje van Schuiling had overgenomen, en het plaatsen van een tramstel op de Grote Markt leek in eerste instantie iedereen enthousiast. “Ik weet nog wel dat er vroeger voor de oorlogsjaren een tram door de binnenstad reed”, liet een Stadjer indertijd weten. “Dat was geweldig!”
Maar de goede spirit begon vanaf 2008 langzaam in een neerwaartse spiraal te komen. Van boze ondernemers in de Oosterstraat tot boze buurtbewoners aan de Zonnelaan die vonden dat met de komst van de tram hun mobiliteit af nam. Uiteindelijk zorgden steeds hoger oplopende kosten voor steeds meer discussie. Tot afgelopen woensdag. D66 en SP besloten niet langer een gemeentebegroting te steunen waarin de plannen voor een tram zijn opgenomen. Daarop namen wethouders De Vries, Pastoor en Dekker ontslag waarmee er gelijk een streep door de plannen van de tram werd gezet.
Met een rapportcijfer van 5,8 is Groningen het afgelopen jaar een stuk 'toiletvriendelijker' geworden. Het…
Het vertrouwen van Groningers in de aanpak van de gaswinningsproblematiek blijft laag. Uit de tiende…
Vanaf komende maandag krijgt het Winschoterdiep-oostzijde, ten noorden van de zuidelijke ringweg, nieuwe riolering. Voor…
De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wil niet langer bijdragen aan de leefbaarheid en economie in…
De Partij voor de Arbeid (PvdA) heeft een 'tienpuntenplan' opgesteld om te investeren in het…
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Bekijk reacties
De discussie over de tram is al vanaf 1995 aan de gang; de plannen vanaf 1998. Veertien jaar lang dus. En dat zal ook wel de tijd zijn die vanaf nu gaat verstrijken voor er een nieuw plan van dezelfde magnitude serieus kan worden.
De Groninger bevolking heeft het recht om te weten waar die 31 miljoen E aan zijn besteed
tijdens die 14 jaar plannenmakerij. Het enige concrete resultaat is een gelikt virtueel filmpje. Voor de rest rammelde het plan aan alle kanten, zowel visioneel, financieel als in technische uitvoerbaarheid. Zodanig, dat wel aan de noodrem getrokken 'moest' worden.
Ook dient onderzocht in hoeverre de stuurgroep(waarvan de Euro-teller nog steeds doorloopt !) objectief heeft gehandeld inzake
beoordeling van alternatieve plannen en scenario's en of er sprake was van onaanvaardbare belangenverstrengeling (o.a.)richting projectontwikkelaars, onderzoek/adviesburo's.
Klopt niet dat de kosten steeds verder op begonnen te lopen. Door tegenvallers van Meerstad en vele andere zaken, werden de gemeentelijke reserves zover aangevreten dat de reverves voor de Regiotram in beeld kwamen om de andere gaten te vullen.