Categorieën: Nieuws

Afblazen tram kost Stad 16,9 miljoen

Het afblazen van de Regiotram kost de stad 16,9 miljoen euro. Dat schrijft het stadsbestuur aan de gemeenteraad. Tevens heeft het college van B&W brieven opgesteld aan de stuurgroep van de Regio Groningen Assen en de provincie Groningen, waarmee de tram nu ook formeel lijkt begraven.

De provincie vindt dat de Regio Groningen Assen opdrachtegever is en stelt dat die de procedure moet stoppen. De gemeente stelt alvast de provincie aansprakelijk, mocht door deze opstelling kosten ontstaan

De kosten voor Groningen waren al opgenomen in de gemeentebegroting voor volgend jaar, maar zijn nu uitgewerkt. De stad betaalt 10,3 miljoen euro aan het trambureau en aan de twee consortia, die plannen voor de tram hebben ontwikkeld. Eerder is al 1,7 miljoen aan het project vooruit betaald. Verder heeft de gemeente zelf 1,6 miljoen euro aan kosten gemaakt en is grond verworven voor het aanleggen van de tram. Het stadsbestuur denkt dat laatste een verliespost van 0,6 miljoen oplevert.

De aankoop van de Glaudé-locatie bij het Hoofdstation staat voorlopig als een verliespost van 2,7 miljoen in de boeken, maar daarvan kan gezegd worden dat de grond nog wat kan opleveren als er een nieuw project ontwikkeld wordt.

De totale kosten van het afblazen van de tram zijn 39,8 miljoen euro. Daarin is ook een bedrag van 4 miljoen opgenomen dat de twee consortia krijgen omdat de procedure eenzijdig wordt stopgezet. Van te voren is afgesproken dat alle partners van het project Regiotram de kosten onderling verdelen. De provincie liet echter bij monde van gedeputeerde Mark Boumans al weten, dat wat hem betreft de gemeente voor alle kosten moet opdraaien. Het stadsbestuur schrijft nu in de brief aan de provincie dat daar geen sprake van kan zijn.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • 16,9 miljoen...! BWHAHAHAHAHAHA!!! XD

    En dan vonden ze Karin Dekker een slechte financiele wethouder...!

    • Oh, eh... de reden van mijn onbedaarlijke lachbui is de hoogte van het gestelde bedrag. 16,9 miljoen is een lachertje, de volle 39 miljoen is waarschijnlijker.

      Maar hee! We hebben in elk geval geen wethouderscultuur meer! \o/

    • Ongeveer 280 miljoen in totaal, Lars. 700 miljoen is wat het Raamwerk RegioRail (inclusief RegioTram) ongeveer zou gaan kosten.

      Jij zou 't ook niet zo best doen. ;o)

    • Hoi lars,

      de tram kostte de stad slechts 79 miljoen. De stad gaat nu als oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem 120 miljoen investeren. Dat is toch redelijk idioot?! ;)

      Groetjes,

      Hans

  • Met dank aan GroenLinks en KarinDekker. Nu maar snel de OZB verhogen. Mischien lukt het haar nog voor ze van het toneel verdwijnt. Anders zelf maar bijpassenen uit de WW uitkering tenslotte bijstandsniveau is voor iedereen voldoende.

  • @ O. Kars

    Ton Schroor is met afstand de beste wethouder van financiën van het afgelopen decennium. Niet zo verwonderlijk ook als je naar zijn cv kijkt, en naar die van zijn voorgangster

    Met vriendelijke groet

    • Als je kijkt naar wat er onder zijn bewind aan tekorten bij het Groninger Museum zijn ontstaan, dan ben ik het niet helemaal/gedeeltelijk met je eens.
      Groningen zou er in mijn ogen verstandig aan doen om eerst eens in alle rust te gaan kijken/onderzoeken of en welke lijken er nog meer uit de kast tevoorschijn gaan komen, om pas daarna besluiten over grote financiele vraagstukken te gaan nemen.

    • Daar komen ze nog wel achter. Elke oplossing die de helft goedkoper is, is uiteidenlijk duurder. Komt door de verspilde voorbereidingskosten. Maar dat valt ze niet aan het verstand te brengen. De sukkels.

    • 16m + 24m aan claims + 8m per jaar extra voor een andere oplossing, + 115m aan misgelopen subsidies. En 7 jaar tijdsverlies, dus schade voor de stad / ondernemers.

      Je hebt die rekenmachine niet gekocht hé ;-)

  • Hoorde een ambtenaar van de bestuursdienst zeggen dat hij van plan is om de komende weken met "griep" thuis te gaat zitten.

    Hij beschouwt het Groninger Stadhuis momenteel als een levensgevaarlijke plek. Daar kan de komende tijd op elk moment en uit elke kast, een "lijk" komen knallen.

    Met dank aan sosiejaal-kultureel werkster Karin Dekker. De mevrouw die met oogkleppen op een speedboot met een stalen romp (oude tweet aan Ton Schroor) wilde besturen.

    Gelukkig hebben we Ton Schroor (D66) en Jannie Visscher (SP). Over het laatste zijn ook veel goede dingen te horen.

    Met vriendelijke groet

    • 120m hier 40m daar en dan nog roepen dat er enige kwaliteit in de raad / B&W zit...

      Weg met die linkse parasieten, laat 'rechts' de boekhouding maar eens even onder handen nemen. Het wordt even doorbijten, maar dan zijn de lijken we uit de kast en opgeruimd.

  • Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...

    Typisch geval van 'sunk costs', zie Wikipedia:
    "A sunk cost dilemma is a dilemma of having to choose between continuing a project of uncertain prospects already involving considerable sunk costs, or discontinuing the project. Given this choice between the certain loss of the sunk costs when stopping the project versus possible – even if unlikely – long-term profitability when going on, policy makers tend to favour uncertain success over certain loss.[1]

    As long as the project is neither completed nor stopped, the dilemma will keep presenting itself."

    Eigenlijk is het heel dapper om zo'n project stop te zetten, dat gebeurt zelden. Vaak wijst men naar de gemaakt kosten en gebruikt dat als argument om door te gaan. Regelmatig zie je dan dat het vervolgens uit de klauwen loopt en de kosten helemaal de pan uit rijzen. Talloze bouwprojecten kunnen hier als voorbeeld dienen.

    • We zijn al ten hele gedwaald... het besluit om een tram aan te leggen was al genomen. De aanbesteding is al gestart!

      Twee jaar geleden had de politiek moed kunnen tonen door het project af te blazen. Dan was het zuiver geweest. Nu haken de 'moedige' politici af op het moment dat puntje bij paaltje komt. Ik noem dat politieke lafheid.

      Hiermee zetten ze de stad 7 jaar terug in de tijd, zadelen ze de stad op met 40 miljoen aan kosten waarvoor we niets terug krijgen. Er is geen plan B, maar als we iets anders nemen is dat minimaal 8 miljoen per jaar duurder dan een tram. Applaus...

  • Het faal-beleid van het vorige college moet even afgeboekt, dat is helemaal niet erg. Beter dan doormoddderen met de gif-faal-tram. Nu een nieuwe frisse start. En maar hopen dat Groenlinks nooit weer zover in de melk te brokkellen krijgt als in afgelopen periode. Dat zal wel niet want het hele Groen links is een aflopende zaak.

  • 40 miljoen in een bereikbaarheidsproject stoppen dat niet doorgaat is een beetje jammer geld. Dat zijn toch al gauw 20 gouden fietstunneltjes onder de ring met een verwachtte levensduur van 5 jaar.

Recente berichten

Nog geen hoofddoekjes en keppeltjes voor boa’s? Flink deel gemeenteraad is het daar niet mee eens

Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…

18 minuten geleden

IWCN viert tien jaar steun aan internationals in Noord-Nederland

Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…

1 uur geleden

Studenten Noorderpoort brengen scheepsbouw tot leven op Dag van de Binnenvaart

Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…

2 uur geleden

Student & Stad en D66 bezorgd over kinderrechten in asielopvang Groningen

De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…

2 uur geleden

Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, terwijl aantal werkenden flink stijgt

Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Regio in Beeld’…

3 uur geleden

Bornholmstraat vanaf maandag week dicht richting Groningen-Zuidoost bij rotondes onder Ring-Zuid

De Bornholmstraat is vanaf komende maandag bijna een hele week (deels) afgesloten voor verkeer. (meer…)

3 uur geleden