Arriva kan stroom studenten goed behappen

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Vervoersbedrijf Arriva kijkt tevreden terug op de eerste maand reizigersvervoer na de zomervakantie. “Het is erg goed gegaan. We hebben wel wat klachten binnengekregen, maar ook veel complimentjes.”

Bij het begin van het nieuwe studiejaar worden vervoersbedrijven overstelpt met een grote reizigersstroom. Vaak leidt dit volle treinen en klagende reizigers. “We hebben als bedrijf erg op deze situatie ingespeeld”, vertelt woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland. “Al ons materieel wordt ingezet tijdens de spitsuren en we hebben extra stewards ingezet op de stations om reizigers te begeleiden bij het in- en uitstappen en op het aanwijzen van lege plaatsen in de treinen.”

Tot nu toe is Pieterman erg tevreden. “We hebben wel wat klachten ontvangen, maar als bedrijf kunnen we stroom tot nu toe goed verwerken.” De drukte zal volgens de zegsvrouw nog een aantal weken aanhouden. “We zien altijd dat de herfstvakantie als keerpunt kan worden beschouwd. Veel studenten hebben dan woonruimte in Groningen gevonden waardoor het rustiger wordt in onze treinen.”

Arriva heeft dit jaar ook geprobeerd om reizigers te spreiden over de treinen. “Uit onze cijfers blijkt dat vooral de treinen die rond 08.00 uur in Groningen binnenkomen vol zijn. Met het uitdelen van mokken koffie in deze treinen begin september hebben we reizigers er op gewezen een trein eerder of later te nemen, en dat gaat goed.”

Luister hier naar woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland in gesprek met Gert van Akkeren: