Vervoersbedrijf Arriva kijkt tevreden terug op de eerste maand reizigersvervoer na de zomervakantie. “Het is erg goed gegaan. We hebben wel wat klachten binnengekregen, maar ook veel complimentjes.”
Bij het begin van het nieuwe studiejaar worden vervoersbedrijven overstelpt met een grote reizigersstroom. Vaak leidt dit volle treinen en klagende reizigers. “We hebben als bedrijf erg op deze situatie ingespeeld”, vertelt woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland. “Al ons materieel wordt ingezet tijdens de spitsuren en we hebben extra stewards ingezet op de stations om reizigers te begeleiden bij het in- en uitstappen en op het aanwijzen van lege plaatsen in de treinen.”
Tot nu toe is Pieterman erg tevreden. “We hebben wel wat klachten ontvangen, maar als bedrijf kunnen we stroom tot nu toe goed verwerken.” De drukte zal volgens de zegsvrouw nog een aantal weken aanhouden. “We zien altijd dat de herfstvakantie als keerpunt kan worden beschouwd. Veel studenten hebben dan woonruimte in Groningen gevonden waardoor het rustiger wordt in onze treinen.”
Arriva heeft dit jaar ook geprobeerd om reizigers te spreiden over de treinen. “Uit onze cijfers blijkt dat vooral de treinen die rond 08.00 uur in Groningen binnenkomen vol zijn. Met het uitdelen van mokken koffie in deze treinen begin september hebben we reizigers er op gewezen een trein eerder of later te nemen, en dat gaat goed.”
Luister hier naar woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland in gesprek met Gert van Akkeren:
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…
Bekijk reacties
Dat Arriva de drukte prima aan kan is nog eens een ondersteuning voor het idee om een 2 kilometer aftakking van de spoorlijn naar het Zernike te maken. Dan kunnen regionale treinen uit Veendam en Assen doorrijden via Station Noord en nieuwe haltes in de Stad (bv bij de Friesestraatweg, Kerklaan en het Hoendiep naar het Zernike. Per trein kan je dan honderden reizigers vervoeren die nu nog met de bus door het centrum worden geperst.
En de kosten daarvan zijn beperkt: zo'n 80 miljoen voor de minimale variant waar de Regiotram ruim 30 miljoen moest kosten. Nog even los van de exploitatiefase, waar bij een trein de vervoerder de risico's draagt terwijl bij de Regiotram de overheid (dus wij burgers) de risico's had moeten dragen.
Volgens mij heb je de kosten verkeerd weergegeven.''80 miljoen voor de minimale variant waar de Regiotram ruim 30 miljoen moest kosten'' ?
Ook zie ik het nut niet in van die overige nieuwe stations. Daar zal volgens mij echt niemand in of uitstappen.
De kosten van de Regiotram moeten inderdaad "300 miljoen" zijn. Haha, 30 miljoen zou wel mooi zijn, dan was het allemaal geen probleem geweest.
Ik geloof dat nieuwe stations langs de bestaande spoorlijn in Groningen voor veel mensen een enorme verbetering zijn. Vanuit omgeving Hoendiep, Kerklaan en Friesestraatweg ben je dan in minder dan 5 minuten op het station. De huidige trein is minder dan 4 minuten onderweg tussen Hoofdstation en Station Noord.
Vanuit die omgevingen ben je inderdaad snel op het Hoofdstation. Maar de vraag is natuurlijk hoe veel mensen uberhaupt die route afleggen.
De investeringskosten van een spoorlijn naar Zernike zijn meermalen onderzocht, Arthur. Bij de laatste narekening van het spoorgedeelte van jouw eigen Plan B, was de investering zo'n 300 miljoen Euro. Niet 80 miljoen. (Klik op mijn naam voor de brief van PS, 13 september 2011, waarin dit wordt uitgelegd).
Aangezien de investering in de RegioTram 290 miljoen Euro was, en een totaaloplossing voor de gehele stad was, was dat veruit de betere optie. Ook was de RegioTram veel goedkoper te exploiteren.
Het betekent eveneens dat voor het alternatief dat je voorstelt, geen geld meer is. Als de provincie en Regio al zouden meewerken, dan nog is de gemeente Groningen minimaal 31 miljoen van de 68 miljoen die het op de plank heeft liggen, kwijt.
Mooi nieuws. Heb sowieso van Arriva een stuk hogere pet op dan NS indertijd!
De plannen van Kamminga zijn trouwens al lang en breed onderzocht en als "te duur" verworpen. Niet intrappen, s.v.p.; de door hem genoemde bedragen kloppen niet.
Oscar, je beweert keer op keer dingen die niet kloppen. Plan B is nog nimmer serieus onderzocht. Projectbureau Regiotram heeft wel een paar keer een verdediging geschreven waarom men door wou gaan met de tram, maar nog nooit is er een objectief en onafhankelijk onderzoek geweest naar Plan B, net zo min als naar andere alternatieven.
Het was een bewuste strategie van Karin Dekker (GL) en Projectbureau Regiotram om geen alternatieven te willen, zelfs niet als terugvalscenario. Op die manier zou stoppen heel moeilijk worden "want niemand wil toch het reeds uitgegeven geld weggooien?". Men heeft er heel bewust voor gezorgd dat er een hoop geld kwijt zou raken als we zouden stoppen met de tram. Als er alternatieven zijn kan je makkelijk schakelen.
Juist de onwil bij Dekker en het Projectbureau om alternatieven te geven is voor mij reden geweest om dan zélf met allerlei mensen uit de vervoerswereld een Plan B te maken. Men heeft op diverse oneerlijke manieren geprobeerd om dat te verhinderen en mij in een kwaad daglicht te stellen. Er loopt oa nog een onafhankelijk onderzoek naar deze gedragingen van het College.
Arthur, de dingen die ik beweer zijn allen to the point en controleerbaar. Plan B is twee keer serieus tegen het licht gehouden, op 16 maart 2011 en later nog eens. Dat de uitkomst je niet bevalt is begrijpelijk, maar om het nou helemaal te negéren neigt naar demagogie.
Er liggen minstens drie onderzochte alternatieven klaar (busknopenmodel, dubbelgelede bus en jouw eigen Plan B), maar geen van de alternatieven is een geschikt antwoord op de bereikbaarheidsproblematiek; zeker op lange termijn niet.
Je speculaties over Karin Dekker en het trambureau zijn niet op feiten gebaseerd en trouwens, je persoonlijke aanvallen op de wethouder worden zo langzamerhand onsmakelijk.
We hebben in het verleden al vaak gediscussieerd, maar je bent nou eenmaal niet te overtuigen van het feit dat er genoeg alternatieven zijn vergeleken, maar dat die gewoon zijn afgevallen. Dat, niet het gebrek aan alternatieven, is voor jou de reden geweest Plan B te schrijven. Ook dat plan, waarvoor petje af, bleek niet goedkoper te zijn, noch een gepast antwoord op de vervoersproblematiek.
Het tramproject is voorbij, nu moet er terug worden gegaan naar de tekentafel. Dat is de normale gang van zaken. Zoals ik al vaker heb aangegeven, geloof ik niet dat er genoeg tijd is om een acceptabel alternatief te ontwikkelen, gefinancierd te krijgen en aanbesteed, voor de RSP-gelden vervallen.
Wat mij opvalt in de discussies als het gaat over wel of geen tram, dat het zwaarte punt steeds ligt op het vervoeren van studenten naar het Zernike. De tram was ook bedoeld om het verkeers infarct bij het UMCG op te lossen en de overvolle bussen naar Lewenborg en Beijum.
Om maar niet te spreken over de grote, gevaarlijke situaties in de Brugstraat, wat niet alleen wordt veroorzaakt door lijn 15 naar Zernike.
Deze problemen los je niet op met plan B
Petje af voor Arriva. Ik moet wel meestal staan in de spits, maar dat heb je wanneer je halverwege de rit pas in de trein stapt. En het is niet zo dat we met z'n allen hutjemutje tegen elkaar stonden geplakt.
Een enorm pluspunt van Arriva is dat ze de reizigers goed op de hoogte houden van eventuele vertragingen d.m.v. sociale media. Qbuzz mag hier een voorbeeld aan gaan nemen.
Arthur ziet er weer een bevestiging in van zijn eigen verhaal. Ik zie dat anders. Het is juist perfect met de tram te combineren. Studenten met de trein en bestemming Zernike stappen op station Noord over op de tram. Door extra pendeltrams te laten rijden tussen Zernike en Noord ontstaat een hoge tramfrequentie met voldoende cap. om alle studenten te vervoeren. Dat plan B is aangetoond veel duurder dan Arthur ons wil doen geloven. Maar als de antitramspindoctor maar eindeloos blijft herhalen gaan ze het nog geloven ook.
De regiotram is veel meer dan dan studentenlijn plan B.
Plan B van Arthur Kamminga, reactie provincie
Inhoudelijk heeft Plan B een aantal goede punten, met name voor het deel van de reizigers uit de richting Veendam/Hoogezand en op langere termijn mogelijk ook Assen met als eindbestemming Zernike verbetert de verbinding sterk. Dit is echter maar een beperkt deel van de totale reizigersstromen, die met het openbaar vervoer naar de stad komen en daar een eindbestemming hebben. Voor de meeste corridors vanuit de regio en de bereikbaarheid van de belangrijkste eindbestemmingen in en rond het centrum van de stad biedt Plan B geen concrete verbetering.
Plan B kent een basis- en een maximale variant. De investeringskosten van de basisvariant van Plan B komen uit op ongeveer € 340 miljoen. Voor de maximale variant van Plan B bedragen de investeringskosten minimaal ongeveer € 450 miljoen. Het gaat in beide gevallen om eerste globale inschattingen van de verwachte investeringskosten. Naast de nieuw te maken voorbereidingskosten zijn de belangrijkste kostenposten hierbij het realiseren van de doorkoppeling op het hoofdstation voor de treinen uit Assen en Veendam/Hoogezand naar Zernike, het verdubbelen van het spoor tussen het hoofdstation en station Groningen Noord inclusief geplande nieuwe stations en aanpassen van de overwegen in verband met de veiligheid, het realiseren van een nieuw stuk treinspoor naar Zernike inclusief aftakking van het bestaande spoor en een nieuw station Zernike, geluid- en milieumaatregelen en investeringen in een nieuw busstation dan wel aanpak of verplaatsing van het huidige busstation.
Ten aanzien van de exploitatiekosten blijft met Plan B bundeling van reizigersstromen uit. Bij de RegioTram worden bijvoorbeeld de reizigersstromen naar belangrijke eindbestemmingen als de Grote Markt en het UMCG op één lijn gebundeld met reizigersstromen naar andere belangrijke eindbestemmingen als Zernike en Kardinge. Hierdoor blijft de bezetting over de hele lijn goed. Plan B biedt alleen een nieuwe verbinding naar één eindbestemming, te weten Zernike. Daardoor biedt Plan B geen toekomstvaste oplossing voor de bereikbaarheid van de verschillende eindbestemmingen in de binnenstad en de steeds drukker wordende toeleidende wegen.
Plan B wil voor verschillende buslijnen in de stad de rechtstreekse verbindingen met centrum behouden. Het behoud van al deze buslijnen vanuit de regio en de stadswijken door het centrum biedt, naast de bereikbaarheidsproblematiek, ook geen oplossing voor het betaalbaar houden van het openbaar vervoer. Het busvervoer zal met Plan B verder vertragen, waardoor de exploitatiekosten verder zullen stijgen. Daarnaast wordt met Plan B de verwachte reizigersgroei niet op de meest efficiënte manier opgevangen, waardoor relatief veel extra voertuigen en chauffeurs nodig zijn ten opzichte van de RegioTram. Dit heeft eveneens een nadelig effect op de exploitatiekosten. Plan B biedt tot slot, in tegenstelling tot de RegioTram, geen integratie van het OV in de stad met alle regionale spoorcorridors. Hierdoor kunnen de treinen voor reizigers buiten de regio ook niet versneld worden.
12