Categorieën: Nieuws

Doek valt definitief voor tram

Een ruime meerderheid van de raad wil snel een einde aan de plannen voor de tram, binnen een maand moet de aanbestedeing voor de tram worden gestopt.

Het trambureau, dat belast is met de uitvoering van de plannen moet worden opgedoekt. De komende maand wil de raad gebruiken om samen met de provincie te komen tot een goede afronding van de aanbesteding. In het voorjaarsdebat keerde zich al een meerderheid in de raad tegen de tramplannen. De wethouders van de PvdA en GroenLinks presenteerden een maand geleden in het college een begroting met daarin geld voor de tram. De wethouders van D66 en Sp weigerden hun goedkeuring te geven. Het college viel uit elkaar, de tegenstanders van de tram trokken aan het langste eind.

De plannenmakerij voor de tram vergden een investering van 40 miljoen. De raad wil snel een nieuw plan om de bereikbaarheid van Groningen te verbeteren.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • Dit stukje kan beter zo beginnen: 'Een ruime meerderheid van de raad heeft besloten 240 miljoen (inclusief rijksgelden) weg te gooien. De vervoersproblemen die dat in 2020 met zich meebrengt komen voor rekening van toekomstige politici en niet in de laatste plaats voor de OV reizigers en de dan onbereikbaar geworden winkeliers.'

  • Oh bijna vergeten. SP wethoudster Jannie Visscher kan over 5 jaar met opgeheven hoofd over straat lopen. Dat dan weer wel. Veel andere keus heeft ze ook niet want lopen en fietsen zijn tegen die tijd ook over lange afstanden de snelste transportmiddelen. Altijd fijn, die sociale mensen van de Socialistische Partij.

  • @Middenweg, wat zegt 'het gezonde verstand' over een alternatief? Gaan we niets doen?

    40m weg, 7 jaar terug in de tijd. Geen plan B. En gelukkig wel een Forum waarvan we niet weten wat we er mee moeten. Ja, met dat gezonde verstand zit het wel goed in Groningen.

    • Het alternatief? Laat het inwonertal in deze gemeente gestaag krimpen i.p.v stijgen.
      Zorg voor goede doorstroming van het verkeer rondom, maar ook in de stad.
      Bouw een campus op het voormalige Suikerunie terrein met bijbehorend station en realiseer een extra dubbel spoor naar en een bijbehorend station op het Zernike complex.

      De afgelopen decennia heeft men deze stad willen laten groeien en groeien waardoor alle aanwezige infrastructuur niet langer toereikend is gebleken voor alle verkeersstromen. Nu kun je twee dingen gaan doen, of je gaat steeds meer (doorgaande)wegen in de stad stremmen voor autoverkeer en nieuwe wegen rondom de stad aanleggen, of je gaat juist de groei temperen c.q. er zorg voor dragen dat het inwonertal in deze stad gaat krimpen.
      Het maximale inwonertal zou over een jaar of twintig zo rond de 170.000 inwoners uit moeten gaan komen.

      • Krimp is nou eenmaal niet de werkelijkheid, de stad groeit en het aantal bewegingen binnen, in en uit de stad groeit. Het idee dat je dat kunt 'laten krimpen' is volledig uit de lucht gegrepen.

        Gezond verstand is 'in the eye of the beholder' zullen we maar zeggen ;-)

  • Kortzichtig , kleinzielig....
    Dit zal de geschiedenis in gaan als Groningense aanpak van problemen; dus geen aanpak.

  • Met de afschaffing van de OV-Jaarkaart voor studenten is het vervoersprobleem in de stad toch al opgelost. Case closed.

    • Doe niet zo dom! Hoe veel studenten en scholieren van 13 tot met 17 jaar hebben nu al wel niet een betaald abbonnement van pappie en mammie? En studenten uit Leeuwarden Assen en waar dan ook uit de provincie gaan echt niet 2 uur fietsen om naar de stad te komen... Studenten zullen blijven reizen....

      • Wel gek dat al die studenten dan de moeite nemen om nu vanuit Leeuwarden naar de stad te fietsen en dan bij de bushalte hun fiets te dumpen en dan de bus te nemen. Er zijn heel veel studenten, met name in de lente, herfst en winter, die het gemak van de bus prefereren boven de fiets.

    • Zo zeker is dat niet, om de toenemende tekorten op het OV in de Stad op te vangen, zal verder in de busdiensten gesneden worden. Toenemende tekorten door het schrappen van de tram. Buschauffeurs straks werkloos door het schrappen van de tram.

Recente berichten

Politie vindt kilo’s softdrugs en arsenaal (nep)wapens bij invallen in Stad

De politie in Groningen heeft woensdag een 54-jarige man en een 40-jarige vrouw aangehouden tijdens…

8 minuten geleden

KNMI kondigt voor avond en nacht van vrijdag op zaterdag code geel aan

Het KNMI heeft voor vrijdagavond en een deel van de zaterdagmorgen code geel afgekondigd in…

22 minuten geleden

Plafondplaat valt omlaag in Feringa-gebouw: één lichtgewonde, pand ontruimd

In het Feringa-gebouw is vrijdagmiddag een plafondplaat naar beneden gevallen. Dat zorgde voor letsel bij…

33 minuten geleden

Groningen zet stedenbandenbudget in voor opvang mensenrechtenactivist

De gemeente Groningen gaat volgend jaar een deel van het budget voor stedenbanden gebruiken om…

51 minuten geleden

Taakstraf en voorwaardelijk jeugdcel geëist tegen jongen (16) die Thierry Baudet met bierfles sloeg

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft tegen een 16-jarige jongen uit Groningen een taakstraf van tachtig…

2 uur geleden

Maandag werkzaamheden aan hellingbanen Gerrit Krolbrug

Komende maandag doet Rijkswaterstaat herstelwerkzaamheden aan de hellingbanen van de Gerrit Krolbrug in Groningen. (meer…)

2 uur geleden