Donderdag werd in het Stadhuis de nieuwe begroting van 2013 bekendgemaakt. Deze begroting is op wens van de gemeenteraad zonder RegioTram gemaakt. Voorstanders van de RegioTram zijn daar niet blij mee, maar al helemaal niet blij met het feit dat naar de oude begroting niet meer gekeken wordt.
Volgens tramvoorstander Oscar Kars ‘negeert de Gemeenteraad de oude begroting compleet’. Toch vindt hij dat niet verwonderlijk gezien de ´laffe houding van de SP en D66´. De oude begroting werd op aanzoek van raadsleden van de PvdA en GroenLinks alsnog openbaar gemaakt zodat ze vergeleken konden worden. Met die motie lijkt nu weinig gedaan te worden.
De voorstander van de RegioTram roept op om alsnog de oude begroting te vergelijken met de begroting zonder RegioTram. Toch acht hij de kans niet groot dat de raad dat toch nog zal doen.
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
Logisch dat men niet kijkt naar de begroting van Karin Dekker cum suis, die in de bibliotheek van het Stadhuis op de plank "fictie" staat.
Op de eerste plaats is de begroting van Karin Dekker in strijd met "motie 16" die in juni door de Gemeenteraad is aangenomen waarin de volksvertegenwoordiging zegt niet in te zullen stemmen met de tram zonder significante verbetering van de financiën. Dat Groenlinks en PvdA in het College deze motie volstrekt negeerden geeft aan dat zij geen enkel respect hebben voor de gemeenteraad en de democratie.
Op de tweede plaats hangt de begroting van Karin Dekker met allerlei trucs aan elkaar. Creatief boekhouden is echter alleen een optisch oplossing die de problemen uit het zicht houdt. De problemen worden er echter niet door opgelost, integendeel.
Op de derde plaats betekent stoppen met de tram dat er nu direct 79 miljoen euro minder bezuinigd moet worden. Dat komt omdat de Stad nu minder geld gaat uitgeven en ook minder risico loopt. Daardoor hoeft er ook geen geld meer opzij te worden gezet in de risicopot (het weerstandsvermogen). Hierdoor hoeft er nu niet of minder te worden gesneden in het sociale beleid van de Stad, waar dit met de tram wél noodzakelijk was als gevolg van de grote risico's.
Kortom, het is echt een achterhoedegevecht om nu nog te beginnen over de begroting van Karin Dekker. Bovendien hebben de tramvoorstanders zo keihard uitgehaald naar SP en D66 dat het niet aannemelijk lijkt dat zij nog met Dekker, De Vries en De Rooij zouden willen samenwerken. Het zal daarom ook niet verbazen dat deze drie precies de mensen zijn die nu het veld moeten ruimen. In plaats van zitten mokken over de tram en "laffe houding van SP en D66" (aldus Oscar Kars) is het veel verstandiger om vooruit te kijken. In Groningen zijn belangrijkere kwesties dan wel of geen tram. En dat bereikbaarheidprobleem kan ook prima zonder tram worden opgelost. Het is tijd om vooruit te kijken en constructief te werken aan een sociale, gezonde Stad en alternatieven voor de tram. Dát is in het belang van de bevolking van Groningen.
Je speculeert er weer flink op los, maar zoals wel vaker de laatste tijd snijden je argumenten geen hout, of zeggen ze niets.
Ten eerste was nog helemaal niet duidelijk of de financiële situatie verbeterd was of niet. De oude begroting is namelijk nooit behandeld. Van negeren was geen sprake, wel van beleidmaken om dat ter beoordeling aan de raad voor te leggen. Zoals het hoort te gaan in een democratie.
De beide wethouders hadden gewoon een notitie kunnen laten maken dat ze het er niet mee eens waren, maar ik kan niet anders concluderen dan dat hen de grond te heet onder de voeten werd. Tsja, om een project als dit door te zetten, eventueel tegen de wens van een groot deel van je kiezers in, daar is politieke moed voor nodig. Daarvoor moet je stevig in de schoenen staan en dat hebben SP en D'66 bewezen niet aan te durven.
Dat speculatieve geldt ook voor je tweede en je derde punt. Je kunt dat niet weten, want je kent de begroting niet. Je kunt er alleen maar naar gissen. Als tegenstander zijnde is het dan niet zo verwonderlijk dat je dat vermoedt.
Ten tweede: wat bedoel je nou toch met "het is tijd om vooruit te kijken en constructief te werken aan een sociale, gezonde Stad en alternatieven voor de tram"? Aan dat soort holle frasen hebben we toch niets? Vooruit kijken? Sociale, gezonde Stad? Wat zijn dat voor holle frasen, Arthur, wat ben je, een politicus? En je weet net zo goed als ik dat er geen gelijkwaardige én betaalbare alternatieven voor de tram meer zijn. Slechts lapmiddelen en marginale, tijdelijke verbeteringen aan het busnet zijn mogelijk. Voor de rest is geen géld, Arthur. Dat vervalt grotendeels, samen met de regiotram.
Tja... dit nieuwsbericht is geplaatst om 16.51 en nog geen kwartier later komt het zoveelste leugenachtige berichtje uit de echomachine van de heer Kamminga.
Alleen met de oude begroting op tafel kun je een oordeel geven over de Financiën van de gemeente. Niet eerder. Het is ronduit absurd dat D66 en SP niet nog een week konden wachten. Terecht dus om kritiek te hebben op die twee partijen.
Dat de begroting van Karin Dekker aan elkaar hangt van trucs is onzin en door jou ook totaal niet onderbouwt. Weer een maniertje van je om Karin Dekker nog even door het slijk te halen. Misselijkmakend.
Je negeert verder dat er geen andere goede alternatieven zijn. Die zijn wel degelijk onderzocht. Dubbelgelede bussen, busknopenmodel en Translohr. Alles is onderzocht. De cijfers van de regiotram zijn nog eens doorgemeten op jouw verzoek en bleken in orde. Jouw plan B (trein naar Zernike) is niet haalbaar gebleken en zou bovendien in het weekend en bij eventueel uitfaseren studentenreisrecht ook een dode lijn worden. Ergo, alleen de tram is de oplossing voor de vervoerstoename in en rond Groningen.
Het geld dat al besteed is aan de tram is nu weg en anders dan jij beweerd komen al toegezegde gelden niet zomaar 1 op 1 terug voor andere alternatieven (die er dus niet zijn).
Tot slot de stelling dat de meeste stadjers tegen de tram zijn. Er is door een paar mensen en ondernemers een anti-tram sfeer gecreëerd waar het DvhN aan mee heeft gedaan. Zonder goed geinformeerd te zijn geven bij een simpele JA/NEE vraag daarom meer mensen aan tegen te zijn. Dat zien we al door de eeuwen heen. Mensen zijn sneller ergens tegen dan voor. Alleen bestuurders met visie kunnen de samenleving vooruit helpen, niet angstige en populistische mannetjes (vaak mannen) die het volk bespelen met valse argumenten en cijfers en bangmakerij.
De Gif-tram... Wat een foeilelijk gedrocht is het het toch...
ik ben dat gezeik over die tram nu wel echt goed zat.het zijn net een stel kleine kinderen.mam ik wil graag een tram.als die paar mensen in de gemeenteraad zo graag tram willen, kijk dan eens op de site van marklin.
Märklin heeft helemaal geen modeltrams in het assortiment. Eerst checken, dan zeggen!
Hierbij even kort mijn reactie.. Ga niet in op Arthur zijn lange reactie's je wordt er doodmoe van!! Ik zeg alleen, dat ik het zeer onbeschoft vind TON SCHROOR, D66 en Jannie Visscher, SP om de stekker uit het regiotram project te halen! Zonder zich in de documenten vediept te hebben.. Heb ik geen woorden voor! En ook tegen over de beide inschrijvers die de afgelopen maanden,heel veel werk hebben verzet, om een mooie aanbieding in te leveren. Is dit een zeer kwalijke uitspraak!!
is het niet mooi groningen zoals het hoort ZONDER tram!!
@Simon: Groningen had vroeger trams. Dus 'zoals het hoort' klopt niet.
Hhaahhaa..welke tram.???