Categorieën: Nieuws

“Meldkamer moet alle dialecten kunnen verstaan”

Centralisten die werkzaam zijn op de Meldkamer Noord Nederland in Drachten moeten alle dialecten kunnen verstaan. Dat zegt Ferd Crone, voorzitter van de veiligheidsregio Fryslân, naar aanleiding van de discussie die de afgelopen week in de media werd gevoerd.

Aanleiding voor de discussie is een brand in het Friese Boazum. Het gerucht ging dat toen de 112-melding in het Fries gedaan werd de centralisten op de meldkamer hier geen raad mee wisten. “Uit ons onderzoek blijkt dat dat niet waar is”, zegt Crone. “De melding is via een GSM gedaan waardoor deze in Driebergen terecht kwam. Toen bleek dat het om een incident in Friesland ging is er direct doorgeschakeld met de meldkamer in Drachten waar het telefoongesprek goed werd afgehandeld.” Volgens Crone was er wel verwarring over de plaatsnaam. “In eerste instantie werd Bolsward verstaan maar na verificatie bleek het Boazum te zijn, waardoor de hulpdiensten vanaf de eerste minuut de juiste richting op zijn gestuurd.”

Het incident neemt niet weg dat er kritisch naar het beleid gekeken wordt in een bredere context. “Als iemand uit Delfzijl, Groningen of Hindeloopen belt dan is het belangrijk dat deze persoon in zijn eigen dialect zich kan uiten. Dat recht is ook vastgelegd in door Nederland ondertekende internationale verdragen over minderheidstalen. Daarnaast staat het ook in de Algemene wet bestuursrecht.” Crone geeft aan dat daar naar gekeken is. “Op dit moment is een derde van de centralisten afkomstig uit Groningen, een derde uit Friesland en een derde uit Drenthe. Dat willen we ook zo houden.” Crone geeft daarnaast aan dat er een cursus ‘Fries verstaan’ wordt opgenomen in de opleiding voor centralisten. Deze wordt vrijwillig aangeboden.

Luister naar Ferd Crone van de veiligheidsregio Fryslân over de aanleiding van het onderzoek:

Fractievoorzitter Tim Zwertbroek van D66 in de Provinciale Staten vindt het belangrijk dat er op de meldkamer alle dialecten goed verstaan worden:

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • ik zou zeggen als je de meldkamer wilt bellen behoor je ABN te praten en niet als één of andere imbeciel koetjewaals, wat nu als een allochtoon belt die nog geen nederlands kan en een melding doet in het zuidkoreaans komt het dan ook goed of denkt nederland zoals gewoonlijk WIJ PASSEN ONS WEL AAN, friesen moeten nederlands praten en nederlanders geen fries

  • Absurd .....Geen Nederlands. gewoon een inburgeringcursus
    Mochten ze dat niet halen terug naar land van afkomst...!!!

  • Eigenlijk schandalig dat wij (als maatschappij) veel geld moeten investeren in opleidingen voor centralisten omdat er zo veel mensen in het Noorden wonen die zich niet fatsoenlijk verstaanbaar kunnen maken in Nederlands of Fries omdat ze een zwaar accent hebben.

    Hoe redden die mensen zich dan verder in het dagelijks leven? Ze moeten toch ook wel eens het energiebedrijf, de telefoonmaatschappij of de verzekering bellen? Die zijn vast niet zo meelevend als de overheid.

  • Aan de reacties te zien vraag ik me af of de mensen wel eens 112 hebben moeten bellen. Je belt over het algemeen als je in nood bent en vaak is er paniek als je de meldkamer belt.
    Uit ervaring kan ik jullie vertellen dat je je dan niet bezig houd met de Nederlandse taal. Je bent in nood en er moet hulp komen. Over het algemeen spreek je dan in de taal / het dialect die het dichtste bij je staat. En dan is het erg handig als de meldkamer je doorverbind met de juiste hulpverlener in plaats van je een cursus Nederlands te geven.
    Ik vind het niet meer dan logisch dat een meldkamer de basis van de verschillende talen/dialecten verstaat in het gebied waar ze werkzaam zijn.

    • als iedereen op school het ABN leert zul je ook in paniek toestanden ABN kunnen praten,
      zoals ik al eerder zei ook een allochtoon zal dus in paniek zijn eigen taal gaan spreken en dan is er ook niemand die hem begrijpt.

      • Je bent net als al die mensen die precies weten wat ze meenemen als ze halsoverkop hun huis moeten verlaten als er brand uitbreekt. Tot er brand uitbreekt.... (sprak ik wederom uit ervaring)
        En nu we het toch weer over taal hebben. In onze taal beginnen zinnen met een hoofdletter en eindigen met een punt. En hiermee zet ik er ook een punt achter om op dit onderwerp te reageren.

  • Het is logisch dat het meldcentrum de talen/dialecten moet verstaan die lokaal worden gesproken. De meset mensen zullen wel ASN (Algemeen Standaard Nederlands, Algemeen Beschaafd Nederlands is nogal een bekrompen benaming voor het dominante dialect) kunnen spreken maar in een noodsituatie vallen ze misschien wel terug op de moedertong. En ik kan me voorstellen dat je de Nederlandse vertaling van de oorspronkelijk Friese! plaatsnaam vergeet, dus dat je Starum zegt ipv "Staveren".

Recente berichten

Dinsdag zo’n 20 graden, pas zondag weer meer kans op regen

Goed nieuws voor alle mensen die de herfst liever nog even uitstellen: de aankomende dagen…

28 minuten geleden

Grasbaancoureur Romano Hummel weer uit het ziekenhuis na harde crash

Hoogkerker Romano Hummel is afgelopen zaterdag in het ziekenhuis beland na een harde crash tijdens…

1 uur geleden

Nog anderhalve maand speciaalbier drinken bij De Prael; dan sluit de brouwerij in Groningen

Binnenkort kun je geen Bitterblond, Aan Lager Wal of Rubberen Robbie meer drinken in de…

3 uur geleden

Campus Trail met muziek en dwars door diverse gebouwen

De jaarlijkse Campus Trail is vrijdagmiddag gelopen. Er deden zo'n vijfhonderd mensen aan mee. (meer…)

4 uur geleden

Ondanks toenemend aantal ‘mobiele parkeerders’ worden alle parkeerautomaten in Stad vervangen

De gemeente Groningen is maandag begonnen met een maanden durende operatie om alle parkeerautomaten in…

6 uur geleden

Vrienden en speurhonden naar La Gomera om te zoeken naar vermiste vrouw (49) uit Stad

Een team van zoekhonden gaat op het Canarische eiland La Gomera zoeken naar Diana. De…

6 uur geleden