Problemen met OV-chipkaart bij Arriva

Treinreizigers die vanuit Groningen met de treinen van Arriva reizen hebben sinds vorige week last van niet werkende verkoop- en oplaadautomaten. Hierdoor is het in sommige gevallen niet mogelijk om abonnementen op een ov-chipkaart te zetten of om het saldo bij te laden.

Een woordvoerder van vervoersbedrijf Arriva noemt de problemen erg vervelend. “Enkele weken geleden is een aantal van onze verkoop- en oplaadautomaten gekraakt. We hebben uit voorzorg de cashboxen geleegd waardoor er ook een software aanpassing gedaan moest worden. Sindsdien merken we dat de pin-functie in sommige gevallen niet goed werkt.”

Volgens de vervoerder verschilt het van dag tot dag hoeveel automaten buiten werking zijn. Momenteel is men druk bezig om het euvel te verhelpen. “Reizigers die door de storing niet kunnen opladen zullen niet direct een boete krijgen. Onze stewards zullen de nodige professionaliteit betrachten en de situatie in ogenschouw nemen. Uiteraard accepteren wij ook de papieren vervoerbewijzen die nog op alle station verkrijgbaar zijn.”

De problemen met de automaten hebben geen betrekking op het in- en uitchecken op de perrons. Deze palen zijn niet gestoord door de problemen.