Categorieën: Nieuws

Stadjers het vaakst in de file

Stadjers geven Randstedelingen eindelijk het nakijken, maar het is maar de vraag of ze daar blij mee zijn. Volgens de maker van navigatiesystemen TomTom staan Groningers namelijk het langst van alle Nederlanders in de file.

Groningers staan volgens het bedrijf 20% langer in de file dan het Nederlands gemiddelde. In de ochtendspits is dat zelfs 50% en in de avondspits 35%.

De top vijf wordt aangevuld door Den Haag, Rotterdam, Nijmegen en Amsterdam.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • Gelukkig is er een bereikbaarheidsvisie voor opgesteld waar al meer dan 10 jaar aan gewerkt is, oh nee wacht... die wil de gemeenteraad te meerdere eer en glorie van zichzelf om zeep helpen. Waarschijnlijk gaan ze nu inzetten op nog meer bussen door de stad. Terwijl je nu altijd al extreem lang staat te wachten in de auto voor kruispunten, omdat er eerst 3 á 4 bussen met prioriteit voor moeten gaan. Wat zou het fijn zijn als die niet meer allemaal door het centrum zouden hoeven. Toch niet zo'n slecht idee zo'n tram...

  • De raad heeft zichzelf in de voet geschoten door de Regiotram te schrappen. Dat wordt nu ondersteunt door de gegevens van TomTom. De Regiotram kan een oplossing bieden. Hopelijk kan de provincie de kortzichtige en onervaren raadsleden van de Stad nog tot inkeer brengen.

    • Dat is maar de vraag, Marc. De meeste files staan volgens mij niet op de Ring maar op de gewone wegen. Paterswoldseweg stad-in, bijvoorbeeld, is niet te doen 's ochtends.

      • Cijfers die de bewering "Paterswoldseweg stad-in is niet te doen 's ochtends" onderbouwen...?

      • Dat de files niet door de ringweg komen. De Paterswoldseweg staat waarschijnlijk zo vol omdat mensen massaal het Julianaplein proberen te ontwijken.

  • Gelukkig is de tram niet nodig, volgens de raad.

    Weliswaar is een tram- of metrosysteem het enige dat écht een alternatief voor de auto is (want bussen, hoe geleed ook, zijn dat niet) maar onze gemeenteraad heeft in al zijn wijsheid besloten dat dát niet nodig is.

    En zo'n berichtje van TomTom... ach ja. Dat is TomTom. En zo'n berichtje over overvolle bussen naar Zernike, ach. Wat meer bussen voldoet wel. En zo'n berichtje dat het OV-bureau miljoenen tekort komt omdat ze zoveel extra bussen moest inzetten... ach ja. Dat moet je allemaal niet serieus nemen, mensen.

    Weet u wat we moeten doen? Zoeken naar altenatieven voor de tram. Niettegenstaande dat al in 1997 is geconstateerd dat alleen trams een alternatief voor het autoverkeer kunnen bieden. En niet door B&W, maar door de bevolking zelf. Maar gelukkig is de tram niet nodig, dus laten we alternatieven gaan zoeken! Wat dacht u van meer bussen?

  • Het alternatief? Zet de handrem op groei van deze provinciehoofdstad, beperk de woningbouw en wildgroei van bedrijventerreinen, om zo te gaan bereiken dat men in de omliggende gemeenten gaat wonen/blijft wonen waardoor daar de verwachte krimp een stuk minder zal gaan worden en de nu nog aanwezige voorzieningen in deze dorpne behouden blijven.

  • Grappig dat TomTom denkt op basis van RELATIEVE cijfers te kunnen zeggen dat de MEESTE (=absoluut) files in Groningen staan. Dat is dus onzin. Zoals in het onderzoek te lezen is, is de extra reistijd uitgedrukt in procenten in de spits in Groningen het hoogst.

    Het gaat dus niet om de meeste files, maar om het hoogste contrast spits/niet-spits. Als je buiten de spits in 20 seconden door Adorp rijdt en in de spits in 40 seconden, dan zou volgens deze redenering van TomTom de meeste files van Nederland in Adorp staat, want dat is immers 100 procent extra reistijd in de spits.

    Met andere woorden: er klopt niks van het persbericht van TomTom aangezien het relatieve getallen zijn waar je deze conclusies niet op kan baseren.

  • Denkt iedereen nou echt dat men de regiotram gaat nemen en niet de auto? Droom dan lekker verder. De mensen blijven gewoon met hun eigen auto komen zolang het openbaar vervoer zo duur blijft. Er rijden al treinen vanuit de regio naar de stad en toch blijft men de auto nemen dus de regiotram is helemaal niet nodig.

  • Hier ben ik weer ..!@Daniel @Oscar...De bussen die volgens jouw voorrang krijgen en dat er daarom er een zooitje van zou zijn geworden ??
    Nou dat is dus NIET waar ..!!
    De bussen krijgen GEEN voorrang.
    Dat het een zooitje is ( het verkeer door de stad) ?
    Dat klopt ..dat heeft met het verfoeilijke verkeerscirculatie plan te maken.sept 1977 (Jacques Wallage).!
    En plan die de stad auto onvriendelijk moest maken en de automobilist zou ontmoedigen de stad in te rijden.
    De City Bussen zijn pas jaren later ingevoerd zodat de auto's geparkeerd kunnen worden op het transferium.
    De City bussen rijden van s'morgens vroeg tot s'avonds laat

    Transferium heb je bij:

    Universiteit (RUG) 5.30 laatste reguliere bus +/_01.05
    Hoogkerk. 5.30 laatste reguliere bus +/_ 00.35
    A.28 Haren 06.15/22.00 uur
    P3 Euroborg. 06.15/22.00 uur
    Kardinge. 5.30/ laatste reguliere bus +/_ 01.15

    Er rijden regelmatig... en voldoende bussen, om het passagiers aanbod aan te kunnen.
    De Crux in het verhaal is het STOP_lichten beleid en de totale onwil van de beheerder om de wegen (verkeersplan) en stoplichten ( in de binnenstad aan te pakken).
    Maak de stad auto onvriendelijk, en dus blijven ze wel weg ..gaat dus niet op.
    De mogelijkheid van de automobilisten om uit hun auto te bewegen en in de bus te stappen, is hun misschien niet voldoende bekend.
    Het was misschien ook wel de bedoeling om het een zooitje te laten worden in de binnenstad, zodat men meer medestanders zou krijgen voor de aanleg van een tram.
    Nou dat niet door gaat, kan men een publiciteitscampagne opstarten voor de (onwetende ) automobilist en wijzen op de mogelijkheden (LET WEL ..AAN ALLE KANTEN VAN DE STAD).. om met de Citybus te gaan.

    Mede door....de vele opbrekingen/omleidingen van de doorgaande wegen van de laatste maanden, is een groot deel van de file leed.... en verkeersinfarcten... die de stad de laatste tijd teisterden, goed te verklaren.
    Een op elkaar afgestemd beleid qua werkzaamheden zou je toch in het minst toch wel van deze wethouders kunnen verwachten.
    Nou het blijkt maar weer... van planologie hebben ze duidelijk geen kaas gegeten.

    Dus... !!!

    Zorg voor voldoende doorstroming wegbeheerder ..en geef de bussen weer prioriteit bij de stoplichten. ( voor @Daniel...!! )dat krijgen ze dus niet.
    En bekijk de stoplichten en hun cyclussen eens goed.
    ZIE..!! waarom het fout gaat, en herstel het dan .

    Besteed er eens een maandje aan en pas ze aan, dan kan ik U verzekeren dat het probleem binnen een maand is opgelost.
    Voor de tram hoeft U het geen zooitje meer te laten worden.
    Groningen gaat voor de Bus 12...18.. 19.5..24.. of 30 meter ..Hybride..Mega lang...MEGA GROEN milieubewust (groen links waardig) 200 tot 260 passagiers.
    DUS NIET MEER BUSSEN..!! maar zelfs minder.
    Met zoveel mogelijk groen bij het stoplicht, voor een snellere cyclus wat ten goede komt van alle verkeer.

    Het verkeersinfarct wat te vaak voorkomt in Groningen heeft te maken met gemakzucht en onkunde en onbenul..en misschien wel onwil van een AMBTENAAR die lekker in zijn kantoortje zit met een riant salaris ??

    Of spreek ik nu voor mijn beurt ? en is het probleem met alle werkzaamheden uitgevoerd ..nu, en in de aankomende maanden alsnog opgelost ?

    We zullen het zien .
    We zullen het ervaren.

    Met vriendelijk groet
    René Strobos

Recente berichten

Zonnig najaarsweer tot na het weekend, daarna klopt de herfst aan de deur

De komende dagen is het nog steeds een beetje nazomeren in Groningen. Aangename temperaturen, flink…

4 uur geleden

Winkelcentrum Paddepoel moet opener uitstraling krijgen: “Het is nu een eiland in een zee van asfalt”

Winkelcentrum Paddepoel moet een opener uitstraling krijgen. Voor voetgangers en fietsers moet het aantrekkelijker worden…

4 uur geleden

Twee gewonden bij schietincident op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk (update)

Op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk heeft woensdagavond een schietincident plaatsgevonden. Daarbij zijn twee mensen…

5 uur geleden

Gemeente gaat onderzoek doen naar verkoop studentenhuizen: “Geluiden zijn verschillend”

De gemeente Groningen gaat samen met het steunpunt Huren onderzoek doen naar de verkoop van…

7 uur geleden

Langstzittend raadslid Amrut Sijbolts dient na ruim veertien jaar ontslag in

Na veertien jaar in de gemeenteraad van Groningen heeft Amrut Sijbolts zijn ontslag ingediend. Daarmee…

7 uur geleden

GON is voorbeeld dat je markt uit de zorg moet halen: “Wel zorgen over aantal tieners dat vastloopt in onderwijs”

Vijf jaar na de invoering van het gebiedsondersteuningsnetwerk, het GON, kan gesproken worden van een…

8 uur geleden