De stuurgroep Groningen Drenthe moet de regiotram opgeven. Dat zeiden vertegenwoordigers van de beide collegepartijen in Drenthe, de PvdA en de VVD, bij Radio Drenthe.
De stuurgroep, met daarin de gedeputeerden van beide provincies, hoopt de stad over te halen om de regiotram alsnog aan te leggen. De PvdA en de VVD in Drenthe vinden dit een heilloze missie.
De partijen zeggen dat er alternatieven uitgewerkt moeten worden voor de tram. Als voorbeelden worden aparte busbanen en een spoorlijn van het Noorderstation naar het Zernikecomplex genoemd.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Buitengewoon verstandige opstelling van VVD en PvdA in Drenthe. Vooral de alternatieven om te kijken naar vrije busbanen en/of een spoorlijn van station Noord naar het Zernike spreken mij erg aan. :)
Hiermee wordt bevestigd wat ik het hele weekend al roep, dat gedeputeerde Moorlag niet gesteund werd door de volksvertegenwoordigingen in de regio toen hij namens de Stuurgroep Groningen-Assen opriep om door te gaan met de Regiotram. William Moorlag is na Karin Dekker de grootste tram-adept in de regio en heeft als gedeputeerde bijna net zo'n slecht trackrecord: Blauwe Stad, Meerstad en niet te vergeten de "deal" rond de Enexis-aandelen van de gemeente Groningen waarmee hij zijn goede vriendin Karin Dekker kon helpen de gemeentebegroting met 35 miljoen op te leuken. Benieuwd of dat soort boekhoudtrucs nu door Ton Schroor ongedaan gemaakt gaan worden.
De argumenten die beide statenleden geven, getuigen ervan dat zij zich niet in het project hebben ingelezen. Anders hadden ze geweten dat er geen goedkopere alternatieven zíjn. Ook een spoorlijn naar Zernike is te duur en heeft veel te weinig vervoerswaarde. Ook dit is bekend bij de mensen die het project volgen.
Wie het project niet goed kent, dient zich te onthouden van dit soort uitspraken. Niet de raadsleden van PvdA en VVD in Drenthe, echter... hun oproep dient dan ook met een korrel zout te worden genomen.
Overigens fijn te zien dat de tegenstanders nog steeds uitsluitend op de man spelen. Laten we hopen dat die afstotelijke gewoonte de invloed van tegenstanders genoeg beperkt om rationele argumenten voldoende kans te geven opnieuw de overhand te krijgen.
Rationeel bezien is het centrum van Groningen, in vergelijking met bvb steden als Amstedam en Rotterdam veel en veel te klein voor een tram.
Groningen heeft genoeg goede spoorverbindingen naar de omliggende gemeenten, gemeenten welke te maken krijgen met een krimpende bevolking. Wil je daadwerkelijk iets gaan betekenen voor de omliggende gemeenten en haar inwoners, stop dan als gemeente Groningen met bouwprojecten als bvb Meerstad, minder bouwen zal op termijn voor extra bewoners in de omliggende gemeenten gaan zorgen, waardoor bestaande voorzieningen in deze gemeenten op peil kunnen blijven, iets wat zich zal gaan vertalen in minder krimp. Laat de nu nog groene plaatsen in deze stad blijvend groen, bouw een campus met bijbehorend spoorstation op het voormalige Suikerunie terrein, trek deze lijn door naar Zernike en stop de studentenbewoning in de (vooroorlogse) stadswijken, dit maakt de stad leefbaarder. Een win win situatie voor zowel de stad Groningen als de provincie.
De grootte van de binnenstad doet er niet toe, Middenweg. Het gaat om de vervoerswaarde en die is groot genoeg. Een spoorlijn naar Zernike is te duur, zowel aanleg als exploitatie.
Aanlegkosten spoor naar Zernike zijn beperkt: slechts 2 kilometer spoor nodig langs de noordelijke ringweg. Dat is aanzienlijk goedkoper dan 11 kilometer dubbel tramspoor dwars door een stad aanleggen. Het kost ongeveer 80 miljoen tegen 300 miljoen voor de tram. Dan hou je mooi wat geld over om andere problemen op te lossen.
De exploitatie van een trein naar het Zernike loopt gewoon mee met spoorconcessies voor de regionale spoorlijnen. Remise en werkplaats voor spoorwegmaterieel zijn er al en het onderhoud van de spoorbaan wordt door ProRail uitgevoerd, betaald uit de landelijke infraheffing.
Iedereen met een béétje gezond verstand kan bedenken dat dit alternatief veel goedkoper en beter is dan de tramplannen. Karin Dekker en het Projectbureau Regiotram hebben echter altijd alternatieven met trucjes van tafel geveegd. Men had bijvoorbeeld als eis gesteld dat door de binnenstad en over bestaand treinspoor kon worden gereden; daardoor was vooraf duidelijk dat het altijd een tram moest worden. Men heeft 5 jaar lang de publieke opinie en politiek proberen te misleiden en willen doen geloven dat de Regiotram er moest komen. Bij sommige mensen heeft dat (blijkbaar) effect gehad.
Je wilt de Vijzelstraat in Amsterdam toch niet met bvb de Oosterstraat gaan vergelijken? Of het Overtoom met de Oostersingel? Bovenstaande straten zijn allen plm. 2.5 keer zo breed als de bestaande straten in Groningen waar men een tram door wilde laten gaan rijden. Met alle respect je vergelijk gaat hier niet op. Nogmaals het gaat mij om het verschil in de breedte van de wegen en de schaalgrootte van het centrum van Amsterdam vergeleken met de straten waar men in Groningen een tram wilde laten rijden.
Middenweg, maak ik dan een vergelijking met Amsterdam?
Nogmaals, de grootte van de stad maakt niet uit, het gaat om het aantal passagiers of een tram wel of niet geschikt is voor een stad.
Voor wat betreft dat "smalle straten"-argument: als er een bus doorheen past, dan past er ook een tram doorheen. Beter zelfs. Omdat een tram niet stuurt kan ie door veel nauwere straten dan een bus. Ook als ie breder is. Klik mijn naam voor een uitgebreid stuk over het misverstand dat een tram niet in onze straten zou passen.
Iedereen met een béétje gezond verstand vertrouwt op de conclusies van de onderzoeksbureaus die je alternatief hebben onderzocht. Klik op mijn naam voor de conclusies van dat rapport (PDF alert): het stukje spoor is net zo duur als de RegioTram.
Wat het laatste gedeelte betreft: argumenten gebaseerd op argwaan, wantrouwen en achterdocht hebben een fundering van drijfzand, Kamminga. Je komt daar nog wel eens achter. Rationaliteit wint het altijd van drogredenatie, hoewel die laatste helaas een slag heeft behaald vorige week.
Iedereen heeft ondertussen ook geleerd dat deze zogenaamde onderzoekbureau's er altijd naast zitten en altijd de mening van de opdrachtgever naar voren laat treden.
Aan ongefundeerde drogredenaties heeft niemand wat, Stepper.
Zeg Arthur, jij hebt zelf in een interview op OOG eens toegeven dat jouw Plan B "wellicht toch te duur is", dus waarom begin je er nu toch steeds weer over?
Ik zou zeggen, werk een systeem uit waarbij lange, elektrische bussen via een ongelijkvloerse Westelijke Ringweg en haltes bij het Hoendiep, Kostverloren, Vinkhuizen, Reitdiep en de Zonnelaan naar Zernike rijden. Later kun je dit uitbreiden naar een soort "regiotramconcept", waarbij deze bussen ook naar de plaatsen in de regio rijden om vervolgens op transferia aan te sluiten op verbindingen richting het centrum van de stad in de vorm van een stadstram. Als je die stadstram laat rijden van Zernike, via het centrum, UMCG, het Ebbingekwartier etc, dan kun je twee groepen studenten tegemoeg; studenten die alleen op het Zernike moeten zijn en studenten die in de stad wonen en/of werken.
Vanmiddag kom ik met mijn oplossing voor het vervoers probleempje....
En nee...het is NIET ten.gunste van de tram .....maar dat wisten jullie al
Ik ben benieuwd René, waar ga je het publiceren? En j weet hoop ik ook dat het wel de bedoeling is om een oplossing te baseren of cijfers? Dat is met Plan B namelijk niet genoeg gedaan, het 'treingedeelte' kost ontzettend veel, en dan praat je alleen nog maar over de meest sobere vorm. (niet geëlektrificeerd, geen extra stations etc)
Ik ben ook benieuwd naar wat je bedacht hebt! Waar kunnen we het lezen?
Sorry is me vandaag niet gelukt...als het klaar is meld ik me wel
@O.Kars;
Ik maak de vergelijking met Amsterdam, waar trams alle ruimte hebben om te kunnen rijden, waar je deze aan beide zijden in kunt halen, iets wat in Groningen nooit zal gaan lukken. Door het stratenplan in Amsterdam kun je vervangend vervoer in gaan zetten indien er een tram om welke reden dan ook niet verder kan gaan rijden. Maar ik heb nu al wel door dat welk anti-tram argument er door wie dan ook naar voren komt, dat jij daar volop tegenin gaat.
Het lijkt wel een obsessie voor je.
Het op de man/vrouw 'spelen' binnen een rationeel besluitvormingsproces is ingesloten. De opmerking van hierboven dat de drager van een besluit (karin in dit geval) exclusief moet worden gezien van een zetkeuze (in dit geval de tram) is irrationeel.
Het is mede daarom een aandachtspunt om inhoudelijk veel beter rond te kijken om mensen te kiezen voor beleid. Anders is het beter om een tijdje te stoppen met beleid en het geld allemaal aan de burger te geven; die zouden er hun eigen domeintjes er een aardige opwaardering mee kunnen geven of ... een tijdje op vakantie gaan naar ... d'rente ? U is van harte welkom in deze schone streek alwaar een zwarte tram ons net iets te veel doet terugdenken aan de tweede wereldoorlog !
Ten aanzien van de SUGGESTIE van een vervoersprobleem ? Er is altijd een SUGGESTIE nodig .... daarna ligt het in het aandachts-spectrum en is de vraag .... Waar kwam de SUGGESTIE vandaan ..... foetsie ...........
De media en de geld't machine in 1 handje is geen verstandig ideetje .... er zou HEEL VEEL GELD bespaard kunnen worden als u eerst eens rustig zou gaan kijken naar dit lachwekkende en steeds weer terugkerende spelletje ......