Posters met de tekst ‘Geen nieuwe ringweg door mijn stad!’ zijn de afgelopen dagen in grote hoeveelheden verspreid door de zuidelijke stadswijken. Tegenstanders van de nieuwe ringweg proberen hiermee duidelijk te maken dat ze het niet eens zijn met de plannen van projectorganisatie Aanpak Ring Zuid.
De actie is opgezet door de Stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg, Initiatiefgroep Fijnstof en Geluid en zes wijkverenigingen. Zij pleiten voor een tangent ten zuiden van Helpman die er voor moet zorgen dat de zuidelijke stadswijken ontlast worden als de Ringweg wordt omgebouwd.
De projectorganisatie Aanpak Ring Zuid heeft drie tunnellocaties in gedachten die volgens de Stichting tot een enorme toename van verkeer in de wijken zal leiden. De organisatie zal donderdag haar plannen presenteren tijdens een informatiebijeenkomst in Martiniplaza.
De verbinding van het Julianaplein naar de westelijke ringweg is vanaf vrijdagavond een weekend lang…
De winkel van Action aan het Hoornsediep is aan het begin van vrijdagavond overvallen. (meer…)
Na ruim een jaar verbouwen is de busstalling aan de Peizerweg in Groningen eindelijk gereed…
Nog één nachtje slapen en dan komt de goedheiligman naar Stad. Sinterklaas en zijn pieten…
Met een timer in zijn hand en een rugzak op zijn rug heeft een man…
In het provinciehuis van Groningen zijn vrijdag de winnaars van de scholenchallenge Wij hebben de…
Bekijk reacties
Jammer dat deze mensen zich onvoldoende in de materie verdiepen. Ten eerste helpt zo'n zuidtangent onvoldoende, omdat een groot deel van het verkeer op de huidige ringweg in de binnenstad moet zijn. Zo'n zuidtangent zal de ringweg wel iets ontlasten, maar lang niet genoeg om de problemen op te lossen.
Ten tweede is er maar een beperkte hoeveelheid geld. Een zuidtangent kost bijna het dubbele van de nu voorgestelde oplossing. Dat geld is er gewoon niet. Als zoveel extra geld er niet is, moet je ook niet langer doorzeuren.
Met de huidige plannen zal de doorstroming op de ringweg aanzienlijk verbeteren. Omdat de files op de ringweg dan verdwijnen zal de ringweg verkeer trekken dat nu nog over lokale wegen rijdt. En omdat op de ringweg geen files meer staan verbetert de luchtkwaliteit.
Bovendien komt een deel van de ringweg verdiept te liggen, met 'deksels' daarboven. Daardoor is de ringweg veel minder nadrukkelijk aanwezig in de stad. Helpman en de Herewegbuurt, en de Oosterpoort en De Linie worden hierdoor weer goed met elkaar verbonden.
En ja, het klopt dat op sommige lokale wegen straks meer verkeer gaat rijden dan nu het geval is. Wie aan zo'n weg woont zal daar vast niet blij mee zijn. Toch moet de toename van het verkeer wel in perspectief worden gezien. Waar sprake is van een toename daar is die toename in veel gevallen beperkt. Bijvoorbeeld: een toename van 1440 auto's per etmaal betekent gemiddeld 1 auto per minuut extra (of 2 auto's per minuut extra, als de toename alleen tussen 7 en 19 uur zou zijn). En vergeet niet: er zijn ook veel lokale wegen waar het straks veel rustiger wordt.
Met de huidige plannen voor de ringweg wordt Groningen veel beter bereikbaar. Dat gaat weliswaar ten koste van het woongenot van enkele inwoners van deze stad, maar de hinder die zij zullen ondervinden valt in veel gevallen nogal mee. De relatief beperkte nadelen van een kleine groep mogen niet opwegen tegen de relatief grote voordelen van een grote groep Stadjers en verkeersdeelnemers. Laat de reconstructie van de ringweg dus maar snel beginnen!
(bovendien; we kunnen het niet maken om als Groningen naast een Zuiderzeelijn, een spoorlijn naar Heerenveen, een RegioTram, een Floriade, nu ook nog een verbeterde ringweg mis te lopen!)
Drie tunnellocaties? Dat is nog eens een tunnelvisie!
Check vondellaan spandoeken en toekomstige herdenkingskruizen voor de gaan vallende slachtoffertjes. Door sluipverkeer in toekomst. Wat een belachelijk plan. Gr. GRZ
@Feder: wij hebben ons zeer goed in de materie verdiept, in tegenstelling tot bestuurlijk Groningen. De tangent die geen oplossing zou zijn is er één die veel zuidelijker van de stad zou komen te liggen. De verbindingsweg waar wij voor pleiten ligt direct ten zuiden van Helpman, en verbindt de A28 met de Europaweg. Deze vormt bovendien een goede omleidingsroute met vrijwel onbeperkte capaciteit tijdens de bouw, en zal niet duurder zijn dan de nu voorgestelde Helperzoomtunnel, waar de kosten voor de aanpassing van de Helper Brink nog bij komen.
Uit de verkeersprognoses blijkt duidelijk dat ondanks dat de ringweg een aantrekkende werking zal hebben voor regionaal verkeer, het lokale verkeer dat nu gebruik maakt van de ZRW, straks deels door de stad zal gaan rijden door het wegvallen van de op- en afritten tussen het Europaplein en Julianaplein.
Waar het verkeer nu een paar minuten moet wachten voor het Julianaplein, staat het strak vast op de nieuwe verdeelwegen Vondellaan, Maaslaan, Europaweg. Bovendien leidt het op een aantal knelpunten in de stad (Griffeweg, Hoendiep, Peizerweg) tot een *toename* van verkeer i.p.v. een afname.
met andere woorden jullie willen het verkeer om jullie wijk heen leiden en files veroorzaken op de van ketwich-verschuurlaan, die met de vele stoplichten niet geschikt is voor doorstromend verkeer. Veel plezier met jullie nimby Jihad.
Eerst goed lezen, Marc.
De KV wordt juist rustiger, omdat er dan 900 meter zuidelijker een nieuwe aansluiting komt te liggen.
Vestdijklaan Esserweg dus? Das niet direct onder Helpman maar onder de Villabuurt. Of je moet dan op grondgebied van Haren een weg aanleggen. Een verkapte zuidtangent dus. Dat is kansloos want de lokale nimby's hebben wat meer in de melk te brokkelen en het kost veel meer om een volledig nieuwe weg aan te leggen.
Feder hierboven slaat de spijker op z'n kop. Groningen wordt door dit soort tegenstanders straks volkomen onbereikbaar. Zowel met de auto als het OV. Op den duur wordt Groningen zo onbereikbaar dat veel mensen zullen wegtrekken en daarmee een halflege en economisch, sociaal en cultureel dode stad achterlatend. Een paar tegenstanders kunnen dan op de puinhopen feest vieren. En de stad, die is dan inmiddels weer bereikbaar alleen wil niemand er nog naar toe.
@St.Leefomgeving, is het jullie dan ook wel duidelijk dat een zuidelijkere ringweg dwars door de gemeente Haren gaat lopen? Denk niet dat de bewoners van het dorp daar echt niet op zitten te wachten!
Tussen Haren en Groningen, onder Helpman door, ligt een open, groen gebied. Ik kan me voorstellen dat het geen aantrekkelijk idee is daar iets te ondernemen. Dwars door Helpman is echter ook geen aantrekkelijke optie. De weg onder de stad door heeft bovendien het bijkomende voordeel dat het tijdens de bouw kan fungeren als omleidingsroute, en dat het - doorgetrokken naar de A28 - een parallele ringstructuur vormt.
Dat inwoners zich druk maken over een verhoogde concentratie van fijnstof kan ik mij goed voorstellen. Maar goed, B&W van Groningen en diverse andere voorstanders willen nu eenmaal dat deze stad incl.haar bedrijventerreinen blijven groeien, uitdijen, veel forenzen en bereopsvervoer zal gaan trekken, al is mij niet duidelijk voor wie en waarom, dus daar hoort dan ook automatisch overlast en vervuiling van verkeer bij. Dat aan diezelfde ringweg, maar nu bij De Hoogte, nieuwe appartementen en eensgezinswoningen bijna tegen de ringweg (mogen) worden gebouwd, kan ik echter niet begrijpen, daar het door de bewoners van Helpman aangehaalde fijnstof, daar helemaal verhoogde concentratie`s laat zien. Dus bewoners van Helpman, als B&W jullie in het gelijk gaat stellen, wat dient er dan met de nieuwbouw op De Hoogte te gaan gebeuren? Slopen zal echt niet aan de orde gaan komen en jullie in gelijk gaan stellen al helemaal niet.
Uit de cijfers van de projectorganisatie zelf blijkt dat het verkeer in de stad niet toeneemt tot 2030, met uitzondering van de noordelijke delen van de ringweg. De ZRW is dus geen oplossing voor een dichtslibbende stad, maar voor de groei van doorgaand verkeer.
Of de ZRW wordt aangelegd of niet, dit heeft geen effect op het verkeer langs de Hoogte. Helpman ligt in het zuiden van de stad.
Wie in de Hoogte aan de ring wil gaan wonen moet dat zelf weten. Appartementen bouwen mag daar, maar een school bijvoorbeeld niet. Maar op alle regels zijn uitzonderingen mogelijk.
Dus toch een vorm van het bekende Nimby syndroom, Overal en alles mag de lucht verontreinigd zijn, zolang dit maar binnen wettelijke kaders blijft, als het maar niet in de nabijheid van, of in Helpman zelf plaatsvind, beetje egoistisch standpunt van St.Leefomgeving Helpman, tenminste zo mag dit dan toch wel genoemd gaan worden, is het niet? En ja, ik weet dat Helpman naast de ZRW ligt, evenals dat De Hoogte naast de NRW ligt.
Ik verwoord alleen de praktijk van alledag, wil zeker niet zeggen dat ik het ermee eens ben.
Het is overigens St. Leefomgeving Zuidelijke Ringweg Groningen, en de boodschap op de poster is mede afkomstig van de bewonersorganisaties van de zuidelijke wijken, bij elkaar een kleine 40.000 mensen.
Dat de vroegere bestuurders zo onnozel waren om en snel weg door het hartje stad aan teleggen, ten behoeve van het verkeer uit holland richting duitsland.en terug.
Daar hoeven wij niet mee door te gaan.
De oplossing is simpel.
Ga bij leek van de snelweg af ga ten zuiden van haren langs en zoek bij hoogezand de weg weer op.
Wees niet zo dom om overal op en af ritten te maken want dan cre eer je daar weer fieles
Dan kan het op knappen van de zuidelijke ringweg volstaan met en kwasje verf
Aan iedereen die het woord 'nimby' gebruikt, en dus overduidelijk niet in Helpman woont. Fijn lullen hoor, als die halve snelweg niet door jouw tuin loopt. Helpman is een van de weinige wijken waar het echt rustig is, en dat zie je terug in de tevredenheid van de bewoners, in de kwaliteit van de scholen, in het relatief weinig voorkomen van criminaliteit, in de lage werkloosheid, enzovoorts. Voordat je anderen beschuldigt van asociaal gedrag zou je ook kunnen bedenken dat wij als bewoners echt iets te verliezen hebben, terwijl de voorstanders alleen iets te winnen hebben. Dat is best asociaal, ook al bestaat daar (nog) geen leuke afkorting voor.
Misschien voor sommige mensen erg confronterend maar dit is wel het toekomstbeeld. En dat voor tien min tijd winst. Beetje jammer.
Wij zullen doorgaan met onze protesten. En zullen vechten voor onze kinderen.