Met de invoering van de nieuwe dienstregeling op 9 december is het zover: de ingebruikname van de Hanzelijn. Met de nieuwe spoorverbinding tussen Zwolle en Lelystad zijn Stadjers een kwartier sneller in de Randstad.
Spoorbeheerder ProRail heeft de afgelopen zes jaar gebouwd aan de nieuwe vijftig kilometer lange spoorlijn. Met twee nieuwe stations Dronten en Kampen Zuid, een gloednieuwe spoorbrug over de IJssel en een tunnel onder het Drontermeer door is de spoorbeheerder trots op de bijzondere bouwwerken die de nieuwe spoorlijn sieren.
Vanaf 9 december zullen de treinen vanuit de stad één keer per uur via de Hanzelijn naar Schiphol en Den Haag rijden. Het andere half uur rijdt de trein via het oude tracé naar Amersfoort en verder.
De ijshockeyers van GIJS hebben zaterdagavond met 10-3 gewonnen van Smoke Eaters uit Geleen. Vijf…
De dames van De Groene Uilen hebben zaterdag een derde overwinning geboekt in de promotiedivisie…
Jenning de Boo heeft zondagochtend de tiende tijd gereden op de tweede editie van de…
Inwoners van Onnen kunnen hun visie op verkeersstromen in hun dorp delen. Woensdagavond organiseert de…
Er rijden voorlopig geen treinen tussen het Hoofdstation en Groningen Europapark vanwege een verzakking van…
'Koud Water' is een film over de complexe vriendschap tussen twee jonge hooligans van FC…
Bekijk reacties
De Hanzelijn is zeker een aanwinst maar de tijdswinst van een kwartier klopt zeker niet voor Den Haag. Wie straks de trein neemt van .46 over het hele uur is niet sneller in Den Haag. Sterker nog: LANGZAMER. Je doet er nu 2.36 uur over en straks 2.40 uur. Alleen wie straks naar Schiphol gaat is 14 minuten sneller maar slechts 5 daarvan komen voor rekening van de Hanzelijn. De overige 9 doordat de trein niet meer stopt in al die gehuchten als Beilen en Hoogeveen. Overigens zal ook Amsterdam CS iets sneller te bereiken zijn (9 minuten) maar wel nog steeds met overstap (behalve 's avonds vanaf 20.46, dan rechtstreeks).
Dat dé Randstad een kwartier sneller is, klopt dus niet.
Het zou trouwens veel sneller kunnen via die Hanzelijn maar door technische problemen en gebrek aan geschikt materiaal kan dat niet.
Quote Wikipedia:
De spoorlijn heeft een ontwerpsnelheid van 200 km/h. Ter hoogte van Kampen zal de maximumsnelheid 160 km/h zijn, vanwege de beperkte Nederlandse verkantingsnormen in bogen. De boog ten noorden van Lelystad wordt geschikt voor een maximumsnelheid van 180 km/h. De exploitatiesnelheid zal niet direct bij openstelling van de lijn zo hoog liggen;Het huidige ATB-EG-systeem mag op grond van de huidige Nederlandse regelgeving niet zonder Ministeriële ontheffing gebruikt worden voor snelheden boven 140 km/h. ETCS biedt die mogelijkheid wel, maar NS bezit nog nauwelijks treinen die hiervan voorzien zijn.
Maar laten we niet vergeten dat we ook een Zuiderzeelijn hadden kunnen hebben waarmee we met min of meer gewoon materieel in 1,5 uur in de Randstad hadden kunnen zijn. Allemaal niet doorgegaan vanwege Hans Alders die per se een peperdure Magneetbaan wilde ipv gewoon spoor. Hans, bij deze nogmaals bedankt!