Meer stations, betere stations. Extra perrons en extra spoorstaven. En daardoor veel meer treinen en reizigers. De NS en de noordelijke overheden gaan de komende jaren plannen uitwerken om de treinverbindingen in het noorden flink te verbeteren.
De ambitieuze ideeën werden deze week naar buiten gebracht. Een deel was al bekend. Zo komt er een perron bij op het hoofdstation in Groningen, met een loopbrug. Het extra perron is nodig, omdat er plannen zijn om de Arriva treinen van bijvoorbeeld Delfzijl door te laten rijden richting Winschoten. De reizigers hoeven dan niet over te stappen op het hoofdstation.
Daarnaast gaan er over een paar jaar in de spits zes treinen per uur rijden tussen Assen en Groningen. Nu zijn dat er vier. Daardoor is het wenselijk dat tussen het hoofdstation en station Europapark het aantal sporen van drie naar vier uitgebreid wordt.
Ook de aanleg van een extra perron op station Europapark staat in de planning. Hier is met de bouw van het onlangs geopende station al rekening mee gehouden. Zowel de aanleg van een extra spoor als een perron is concreter geworden door de net gemaakte afspraken tussen de NS en de noordelijke overheden.
Op het traject tussen Groningen en Zwolle komt er waarschijnlijk in Staphorst een station bij. Wat betreft het aantal potentiële reizigers is het station Staphorst levensvatbaar. De NS wil nog wel uit zoeken of het qua dienstregeling haalbaar is.
Een gekoesterde wens in Drenthe, station Assen Zuid, werd door de NS voorlopig in de koelkast gezet. Maar een zogeheten evenementenstation in Assen lijkt er wel te komen. Dat is bedoeld voor het publiek dat op de activiteiten op en rond het TT circuit af komt.
Leeuwarden krijgt, volgens de plannen, een extra station op het traject naar Zwolle: Leeuwarden Werpsterhoek. Er ligt al een ontwerp klaar voor het station. Maar de NS wacht eerst af of de geplande woonwijk, in de buurt van het potentiële station, daadwerkelijk van de grond komt. Een besluit voor de bouw van het station valt daarom pas in 2018.