Andere vertrektijden en gewijzigde sporen. Komende zondag wordt door de vervoersbedrijven de nieuwe dienstregeling ingevoerd. De reizigers in Groningen worden geconfronteerd met forse wijzigingen.
Arriva
Vervoersbedrijf Arriva gaat alle aankomst- en vertrektijden veranderen. “Dit moeten we doen omdat de NS ook de tijden verandert”, zegt directeur Anne Hettinga van Arriva. “Mochten wij vast houden aan de oude tijden, dan zijn aansluitingen niet meer gegarandeerd.” De wijzigingen hebben de meeste gevolgen voor de reizigers richting Roodeschool. “De nieuwe tijden verschillen ongeveer een kwartier met de huidige vertrektijden.” Arriva gaat daarnaast ook extra treinen inzetten. “Nu rijdt er eens in de twee uur een trein naar het Duitse Leer. Vanaf zondag gaan we dit ieder uur doen.” Arriva doet dit omdat de provincie het erg belangrijk vindt dat de verbinding met Duitsland verbetert.
Voor Arriva is het sowieso een bijzonder weekend. “Vanaf komende zondag gaan we rijden in vier nieuwe concessies. We gaan het treinvervoer verzorgen in de Achterhoek én op de Vechtdallijnen en het busvervoer in Friesland en Zuid-Holland. Dat we vier nieuwe concessies beginnen is iets heel bijzonders en unieks.”
Luister naar directeur Anne Hettinga van vervoersbedrijf Arriva:
NS
De Nederlandse Spoorwegen gaan ook de aankomst- en vertrektijden aanpassen. “Daarnaast gaan we in plaats van drie, vier treinen per uur naar Zwolle laten rijden”, zegt woordvoerder Corien Koetsier van de NS. “We zien dat er markttechnisch behoefte is aan twee intercity’s en twee stoptreinen, waardoor we deze extra trein in de dienstregeling hebben opgenomen.” Koetsier verwacht niet dat de extra treinen problemen met zich mee brengen bij het Overijsselse Herfte. Bij Herfte, vlak onder Zwolle, vindt de aftakking plaats voor de treinen naar Emmen en Groningen/Leeuwarden. “Het probleem is bij ons bekend en spoorbeheerder ProRail zoekt naar een oplossing hoe dit in de toekomst beter kan, maar ik verwacht niet dat de nieuwe dienstregeling daar tot problemen gaat leiden.”
Een andere grote verandering is het openen van de Hanzelijn. “Voor de Stadjers heeft de nieuwe spoorverbinding tussen Zwolle en Lelystad toch wel heel veel voordelen want de reistijd naar Schiphol wordt bijvoorbeeld met 23 minuten verkort.”
Luister naar woordvoerder Corien Koetsier van de NS:
Qbuzz
Door de wijzigingen bij de NS en Arriva gaat ook Qbuzz de vertrek- en aankomsttijden aanpassen. Daarnaast wordt het bedrijf geconfronteerd met bezuinigingen bij de opdrachtgever, het OV-bureau Groningen Drenthe. “Door de bezuinigingen koopt het bedrijf bij ons minder ritten in, waardoor wij minder bussen kunnen laten rijden”, zegt concessiedirecteur Annemarie Zuidberg van Qbuzz. “We zijn nu drie jaar actief in de concessie Groningen Drenthe en hebben inmiddels van zo’n honderd chauffeurs afscheid moeten nemen. De nieuwe bezuinigingen die zijn doorgevoerd in de nieuwe dienstregeling betekenen voor ons dat we vanaf zondag twintig bussen achter slot en grendel kunnen zetten.”
Vooral in de late avond, en begin van de nacht én op zondagochtend gaan er minder bussen rijden. Ook worden verschillende lijnen ingekort. Daarnaast gaan ook de tarieven van de kaartjes die je bij de chauffeur koopt omhoog. “Dat is iets wat wij niet doen, maar wat onze opdrachtgever bepaalt. We hebben onze medewerkers geïnstrueerd over de nieuwe tarieven en over de hele lijn zien we toch dat deze omhoog gaan.”
Luister naar concessiedirecteur Annemarie Zuidberg van Qbuzz: