Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) wil onderzoeken of de stopdiensten op de spoorlijn Groningen – Zwolle ook door een regionale vervoerder uitgevoerd kunnen worden. Dat liet Mansveld donderdag weten tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
Mansveld doet de uitspraak naar aanleiding van een advies van een commissie die eerder dit jaar voorstelde om gefaseerd kleinere lijnen over te dragen aan regionale vervoerders als Arriva, Connexxion of Veolia. De NS zou op het traject verantwoordelijk blijven voor de intercity’s. Voor haar plan heeft de staatssecretaris echter wel de steun van de Tweede Kamer nodig, en ook moet de provincie Groningen bereid zijn om het traject over te nemen.
Kamerlid Betty de Boer (VVD) heeft laten weten voorstander te zijn van verdere decentralisatie. De PvdA van Mansveld is minder enthousiast. Kamerlid Duco Hoogland van de partij vindt dat als teveel lijnen overgaan naar regionale vervoerders, dit voor een versnippering op het spoor gaat zorgen.
De afgelopen jaren hebben regionale vervoerders regelmatig lijnen van de NS overgenomen. Afgelopen weekend nam Arriva nog het baanvak Zwolle – Emmen over van de NS. Ook werd donderdag bekend dat de stoptreinen op het spoor tussen Roermond – Maastricht Randwyck en Heerlen – Sittard vanaf 2016 door een regionale vervoerder verzorgt zullen worden.
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen maakt zich zorgen naar aanleiding van verschillende signalen…
Een fietser is zaterdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeluk op de Van Lenneplaan. Dat meldt…
Roeisters Marlies Oldenburg en Ymkje Clevering zijn vrijdagavond gehuldigd in de Akerk. De twee Gyas-roeisters…
Wijck aan de Grote Markt gaat in tegenstelling tot eerdere berichten pas begin volgend jaar…
Momenteel wordt er druk gewerkt aan het verbreden van het Boer Goensepad tussen Kardinge en…
De politie heeft een 50-jarige man uit Groningen aangehouden. Hij wordt verdacht van brandstichting in…
Bekijk reacties
provincie Groningen 10 km
|
provincie Drenthe 68 km
|
provincie Overijsel 26 km
|
is er iemand die mij uit kan leggen waarom de provincie Groningen bereid moet zijn om het traject over te nemen?
Het liefst een andere vervoerder dan Arriva. Ik wil een woud van in- een uitcheckpalen op het station.
Dan moeten ze niet aankomen met het materieel waarmee Arriva nu rijdt. Dat is qua reizigersaantallen ontoereikbaar