De statenfractie van de PvdA wil de dieseltreinen in Groningen vervangen door elektrische treinen. De fractie wil dat Gedeputeerde Staten hierover met ProRail gaat praten.
Per 1 januari wordt de belastingsubsidie op rode diesel afgeschaft. Als gevolg daarvan wordt de accijns verhoogd, waardoor rode diesel even duur wordt als normale diesel. De PvdA vindt dat een goed plan: diesel is vervuilend en er zijn schonere en duurzame alternatieven voor beschikbaar.
De partij hoopt dat hierdoor het noordelijke spoortransport overgaat op elektriciteit. Dat is hard nodig, want het noorden loopt in dit opzicht achter op de rest van het land.
De verkoop van vuurwerk is deze zaterdag begonnen. In de gemeente Groningen mag ook komende…
Het wordt een fris en bewolkt weekend in Groningen, gevolgd door een zachte maar natte…
Donar heeft de laatste wedstrijd van dit kalenderjaar gewonnen. Gemakkelijk ging het vrijdagavond niet in…
Op de Laan 1940 - 1945 (N370) ter hoogte van de afrit Zeeheldenbuurt heeft vrijdagavond…
De competitie voor de ‘Beste Groninger Film 2024’ is vrijdag van start gegaan. Dat betekent…
Het KNMI waarschuwt opnieuw voor plaatselijke dichte mist. In Groningen kan dit tot zaterdagochtend slecht…
Bekijk reacties
dit gaat wel om een gigantische investering, waarbij de vraag gesteld moet worden of er geen andere prioriteiten zijn. belangrijk lijkt me wel de noordelijke ring te sluiten door de lijn Groningen - Leeuwarden te elektrificeren. Dan kunnen de intercities doorrijden en is de verbinding van beide steden met de rest van Nederland minder kwetsbaar. Wellicht zou ook de rest van de verbinding tussen Harlingen en Hamburg geëlektrificeerd kunnen worden om de ontsluiting van Noord-Nederland te verbeteren. Maar in het algemeen zou ik eerder prioriteit geven aan het aansluiten van Drachten op het spoornet en de verbinding tussen Heerenveen, Emmeloord en Lelystad realiseren.
Hierboven worden we niet volledig geciteerd. We willen kijken wat we kunnen bereiken op het gebied van elektrificatie over een een aantal jaren, nu willen we eerst proberen of we niet kunnen overschakelen op vloeibaar aardgas als brandstof voor de trein motoren op de niet geëlektrificeerde lijnen in het noorden.
De gedachte over de de lijn Groningen drachten Lelystad is is een interessante, maar helaas heeft deze geen schijn van kans de eerste tientallen jaren. Elektrificatie van noordelijke spoorlijnen is een goed idee, maar is nu ook vanwege de kosten niet in één keer te realiseren, we denken na over een stappenplan in die richting.
Het grootste knelpunt op het spoor met Holland ligt rond Zwolle en het gedeelte tussen Zwolle en Meppel. Daar vraagt de PvdA in het noorden veel aandacht voor.
U spreekt over gigantische kosten, dat ligt anders omdat wij in eerste instantie denken over overschakeling op vloeibaar aardgas voor treinen. Ik Denk dat dat niet zo vreselijk duur zou moeten zijn. Vrachtwagens schakelen er ook al op over en in Amerika is het al op vrij grote schaal in het wegtransport in gebruik.
inderdaad, met de Hanzelijn is het grootste knelpunt tussen Noord-Nederland en de rest van de wereld eerder vergroot dan verkleind. juist daarom is het afzien van de Zuiderzeelijn een dramatische vergissing geweest.
overgaan van diesel op gas is op korte termijn allicht milieutechnisch een verbetering, maar ik ben onvoldoende tehnisch onderlegd om te beoordelen of dit mogelijk is en hoe hoog de kosten zijn. en ik realiseer me dat de voorraden gas ook allesbehalve oneindig zijn en dat ook gasverbruik bijdraagt aan het broeikaseffect.
Wij mogen in dit dunbevolkte probleemgebied al lang blij zijn dat deze lijntjes nog bestaan. Het enige alternatief is voorlopig de bus. Over enkele jaren zal waterstof dusdanig veilig en efficient gecomprimeerd kunnen worden dat treinen op deze energiebron rendabel electrisch kunnen worden ssngedreven.
Waterstof als energiedrager wordt al jaren als de kans voor de toekomst gezien, maar echt opschieten doet het nog niet.
Bij het maken van waterstof komt ook een hoop warmte vrij en bij het weer maken van stroom uit waterstof en zuurstofgebeurt dat nog een keer. Als die warmte nuttig kan worden gebruikt is daar niets mis mee, maar vaak is het gewoon verlies. Dat neemt niet weg dat we het wel als mogelijkheid moeten blijven beschouen, maar vooral ook andere vormen van opslag van stroom moeten onderzoeken. Voor opslag van stroom voor niet te lange tijd kan ook geddacht worden aan vliegwielen. Remenergie van binnekomende treinen zou daar in sommige gevallen mee kunnen worden bewaard voor iets later vertrekkende treinen.