Ze hebben het er erg druk mee, de medewerkers van NedTrain in de werkplaats in Onnen. Met hete luchtinstallaties proberen ze de treinen sneeuw- en ijsvrij te maken om ze in bedrijf te houden.
Volgens een woordvoerder van de NS is het erg belangrijk dat dit de-icen gebeurt. “Vergelijk het met een auto. Als je door de sneeuw rijdt blijft er heel veel sneeuw en ijs onder aan je auto plakken. Wanneer je dan over een drempel rijdt zie je dat veel sneeuw loslaat.”
Dat gebeurt ook bij treinen. “Als een trein over een wissel rijdt dan schokt de trein waardoor er veel sneeuwresten in een wissel vallen met als gevolg dat de infrastructuur niet meer bediend kan worden. Behalve de wissels kunnen de sneeuwresten ook schade veroorzaken aan de kritische delen aan de onderkant van de trein.”
Het ontdooien van de treinstellen gebeurt in een grote loods van NedTrain waar een hetelucht-installatie is geïnstalleerd. De kachels zorgen ervoor dat de temperatuur in het gebouw oploopt tot zo’n veertig graden. Het ontdooien van een treinstel van drie of vier bakken, kost twee uur. Daarna kunnen medewerkers het noodzakelijke onderhoud uitvoeren.
Ondanks dat er in de werkplaats hard gewerkt wordt, kan men niet voorkomen dat de NS ook donderdag weer een aangepaste dienstregeling rijdt. “Niet alleen wij hebben die problemen, maar ook andere vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion hebben problemen met de sneeuw. Afgelopen week was bijvoorbeeld het treinverkeer ernstig verstoord bij onze collega’s in het Noorden. Dus deze problemen zie je overal.”