Categorieën: Nieuws

PvdA wil snel extra busbanen

Twee extra busbanen, waarvan één gedeeltelijk op het spoor, moeten de stad bereikbaar houden. Dat is het plan van de statenfractie van de PvdA om op korte termijn te voorkomen dat de stad dichtslibt, nu de tram is afgeblazen.

De eerste busbaan zou volgens de sociaaldemocraten aangelegd kunnen worden op het tracé dat voor de tram gepland was tussen Hoofdstation en het Zernike Science Park. Voor de andere baan zouden de bussen vanaf het Hoofdstation eerst een stuk op het spoor moeten rijden en dan via de Peizerweg naar de A7 rijden.

Tenslotte wil de PvdA dat er extra stations komen op de bestaande spoorlijnen, waardoor het aantrekkelijker wordt om de trein te nemen naar het werk.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • Mooi zo. Het begint eindelijk door te dringen dat Groningen "a bus loving city" is. De dag dat de GADO en het GVB weer door ons stadje rijden, gaat bij mij de groen-witte vlag uit.

    Met vriendelijke groet

  • De provinciale PvdA heeft er alleen niet zoveel over te zeggen. Een busbaan over het hele tramtracé is geen busbaan, maar een buslijn. Je kunt veel beter een snelle busbaan naar Zernike maken via HOV-west en de westelijke ringweg. Dan laat je daar bussen over pendelen naar het station. Het tweede plan fietst direct in de wielen van het al geplande HOV-west. Dus tenzij het hier foutief beschreven staat is het een vrij onzalig plan.

  • Het plan van de pvda is het bestuderen waard.

    Marc ..een goed plan is een plan die niks ..of weinig kost en veel oplevert.
    De stoplichten op de route's goed instellen zodat de bussen goed kunnen opschieten...en bussen van 19.5 meter bestellen.
    Bijvoorbeeld de Mercedes Benz Capacity goed voor 192 passagiers.
    50 meer dan de huidige gelede bus.
    ( mijn voorkeur) prijs kwaliteit verhouding.

    http://www.youtube.com/watch?v=wUSfQj-b5zM

    Of deze..!!
    Getest in Dresden
    http://www.fr-online.de/auto/-laengster-bus-der-welt-bald-auf-testfahrt-auto-tram-extra-grand,1472790,16988614.html

    Er ist wohl der längste Bus der Welt: Der AutoTram Extra Grand ist 30 Meter lang und bietet 256 Passagieren Platz. Mit vier lenkbaren Achsen und zwei Gelenken lässt er sich im Verkehr bewegen. Im Herbst kann in Dresden der Test-Betrieb beginnen.

    (
    Hij is waarschijnlijk de langste bus in de wereld: De AutoTram Extra Grote is 30 meter lang en heeft 256 passagiers. Met vier draaibare assen en twee verbindingen kan worden bewogen in het verkeer. In het najaar van 2012 in Dresden, kan de test te beginnen .)

    Noot:
    De beweeglijkheid van deze bus is dezelfde als een standaard 12 meter bus.

    Voor de verstokte tram liefhebbers ..deze is net zo lang als de afgezegde tram ..maar is 100% flexibeler ( niet rail gebonden) bij eventuele calamiteiten op de route en kan zo een andere weg vervolgen om toch zonder noemenswaardige vertragingen zijn doel bereiken.
    ( Mits de wegbeheerder de stoplichten ten gunste van de bus aanpassen)
    Maar dat is een kwestie van goede wil ..
    Toch gemeente ?
    Breng eerst de stoplichten zooitje 2003/anno januari 2013 maar weer eens goed op orde.
    De laatste jaren is ten gunste van de tram ( negatieve beeldvorming pro tram lobby) er behoorlijk de klad in gekomen.
    Ga voor Uw ( flexibele) mega BUS en voor service..
    I.v .b met waarschijnlijke verschraling c q afschaffing OV kaart in 2016, voorzichtig zijn met dure ingrepen qua infrastructuur.
    Maar wie ben ik... om U daarop te wijzen.

Recente berichten

Stadjer (22) met flinke slok op raakt rijbewijs kwijt bij Marum

Een beginnend bestuurder uit Groningen met een flinke slok op moest zondagnacht zijn rijbewijs inleveren.…

21 minuten geleden

Twee botsingen kort na elkaar op Hoendiep

Het was maandagochtend, binnen een half uur, twee keer raak op het Hoendiep met verkeersongelukken.…

30 minuten geleden

Nu ook digitaal procederen in familie- en jeugdzaken bij rechtbank Noord-Nederland

Advocaten kunnen vanaf vandaag volledig digitaal procederen in alle familie- en jeugdzaken bij de Rechtbank…

36 minuten geleden

IT-bedrijf uit Stad maakt kans op landelijke prijs voor sociaal ondernemerschap

Het Groningse IT-bedrijf Back to code is finalist voor de IGNITE Award 2024, een landelijke…

1 uur geleden

Zorgbelang Groningen start meldactie om toegang tot zorg in kaart te brengen

Zorgbelang Groningen start een meldactie om inzicht te krijgen in de gevolgen van toenemende druk…

2 uur geleden

Oproep aan kappers: let op signalen van huiselijk geweld

Kappers in de regio Groningen worden opgeroepen alert te zijn op signalen van huiselijk geweld…

3 uur geleden