De wachttijdvoorspellers voor fietsen bij verkeerslichten doen het vaak niet goed.
Als de gele lichtjes bijna allemaal uit zijn, dan blijft het hangen op de laatste twee lampjes en het licht springt niet op groen.
De gemeente gaat daarom de komende jaren de software geleidelijk aanpassen tijdens het regulier onderhoud van de verkeerslichten. Groningen telt 16 kruispunten met wachttijdvoorspellers.
Het ombouwen van een bestaande regeling kost zo’n 5.000 euro per kruispunt. De totale kosten komen uit op 80.000 euro. Gezien de hoogte van het bedrag wil het college de komende tijd jaarlijks drie tot vijf kruispunten aanpassen, de urgente locaties eerst.
De rechtbank heeft een 22-jarige man uit Eelderwolde veroordeeld tot 3,5 jaar (42 maanden) celstraf…
Ook de gemeente Groningen roept het kabinet op om te stoppen met de geplande bezuinigingen…
Omdat dat Knol’s Koek dit jaar zijn 100-jarig jubileum viert, kreeg het Groningse bedrijf vrijdagmiddag…
De meeste wedstrijden in het amateurvoetbal die afgelopen weekeinde werden afgelast, worden in het weekend…
Na een succesvolle proef, waarbij overlastveroorzakers direct een boete van 313 euro kregen, breidt Arriva…
De hockeyvrouwen van Groningen hebben zondag voor de tweede keer verloren in de promotieklasse. (meer…)
Bekijk reacties
En de leverancier is niet aansprakelijk te stellen voor de ondeugdelijke software?
Goede aanpassing, nu hopen dat deze voorspellers wat beter gaan werken dan de huidige! Wat je vaak ziet bij fietsers, zo ook mijzelf, is dat er meer gelet wordt op het rijtje LED-lichtjes. Bij twee lichtjes over maak je je klaar, en sommigen beginnen hier al bijna met oversteken. Soms wordt er helemaal niet meer gekeken naar een groen licht, maar alleen naar het indicatielicht. Nu kun je zeggen, dat mensen zich maar aan de regels - pas gaan rijden bij een groen licht - moet houden, maar men heeft juist een soort gewenning opgebouwd voor de indicatiestrook. Als deze niet bij alle stoplichten op dezelfde manier werkt, dan kan dit eventueel wel voor ongelukken zorgen. In theorie dan, want ik heb nooit nagezocht of er in de praktijk ook ongelukken zijn gebeurd door het puur vertrouwen op de indicatielichtjes.
Ik denk dat het beter werkt om rood-oranje te geven bij naderend groen. En dan voor zowel auto-verkeer als fietsers.
(zoals in veel landen om ons heen)
Dat is mij inderdaad al een paar keer overkomen. Gaan de lampjes met een noodvaart achter elkaar uit. En net als je op wilt opstappen blijft het laatste lampje branden. Maar misschien kan er dan ook wat vaker gecontroleerd worden bij de oversteek vanaf de museumbrug naar het station. Daar heb ik (als fietser) al een paar keer een noodstop moeten maken omdat er toch auto's doorreden terwijl mijn stoplicht op groen stond.