De bewoners van Beijum willen dat de politie meer controleert bij de Gerrit Krolbrug. Zij vinden dat veel automobilisten de verkeersregels aan hun laars lappen. Dat bleek op een ledenvergadering van de Bewonersorganisatie Beijum.
Van de automobilisten houdt zo’n 10 procent zich niet aan het stopgebod. Daardoor lopen bromfietsers en voetgangers gevaar. Ook rijden auto’s als de brug openstaat regelmatig door rood en stellen zich op voor de slagbomen. Daarbij blokkeren ze de opgang voor fietsers naar de loopbrug.
Het bestuur van de BOB heeft een brief gestuurd aan de gemeente. Omdat daar geen antwoord op kwam is het nu tijd voor een brief aan burgemeester Rehwinkel en de leiding van de politie, aldus het bestuur.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Moeten we het omschreven gedrag "geestelijke armoede noemen ? "
Handhavers doe hier iets aan !!!
Goede zaak, fiets er elke dag 2 keer langs en wordt heel vaak bijna aangereden omdat de automobilist er nog even snel voor langs wil.
De bob bemoeit zich met zaken dir ze niet aangaat. Het vertegenwoordigt een procent van Beyum dus kun je in dit bericht niet over 'de bewoners van Beyum' laten gaan is eerder ego dan zorg voor passanten
Ze hebben gelijk. Ik kom er vaak langs met de auto, ben er ook schuldig aan door rood rijden. Maar het is te druk met fietsers. Misschien als er geen auto's meer langs konden, wordt het veiliger. Er zijn tenslotte ook andere routes.
Inhoudelijk heeft de ledenvergadering van de BOB het gelijk aan haar kant. Ik merk als fietser dat autobestuurders zich niet aan de verkeersregels bij de Korrewegbrug houden.
Formeel/statutair gezien dient de BOB zich echter niet te bemoeien met zaken buiten het grondgebied van Beijum. De verkeerssituatie bij de Korrewegbrug is een zaak voor de bewonersorganisaties van De Hunze/Van Starkenborgh, Ulgersmaborg/Oosterhoogebrug en de Korrewegwijk.
De BOB is evenwel van mening dat deze club zich mag bemoeien met alle toegangswegen naar Beijum (alle wegen leiden naar Rome!). Dit getuigt van een typerende tunnelvisie. Met andere woorden: ook met het Heerdenpad, de Korrreweg (inclusief de rotonde), de Nieuwe Ebbingestraat, het fietspad door het Noorderplantsoen, etc. Dit standpunt valt in rede niet vol te houden, omdat anders de beleidscompetenties van de bewonersorganisaties wijksgewijs worden vervaagd, vertroebeld en verwaterd. Er treden diffuse (bestuurs)verhoudingen op. Ook voor het college van B&W.
De schoenmaker BOB moet zich bij zijn eigen leest houden! Graag meer bescheidenheid...
Inderdaad heer Elzinga, zelfde lijkt mij bijvoorbeeld ook voor de gemeente Groningen te gelden inzake bijvoorbeeld het voorgestelde Wietplan http://www.oogtv.nl/2013/04/gemeente-wil-wietteelt-in-provincie-toestaan/ jammer dat u daar 'vergeten' bent om uw 'staatsrechterlijke kijk' te ventileren.
Dag Fred,
Het is grootheidswaan. Ook van de stad richting de provincie Groningen. De eeuwige strijd tussen Stad & Ommelanden.
Zie verder:
https://sites.google.com/site/schoolinfoto/geschiedenis/3-de-klassieke-oudheid/romeinen/alle-wegen-leiden-nar-rome
Heel mooi is deze link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heerweg
De BOB probeert zich al jaren te profileren, dit onder aanvoering van voorzitter Klein en z'n maatje Veldman. In de wijk Beijum speelt de BOB niks klaar, geen aanhang en geen draagkracht, daarom proberen ze spierballen buiten de wijk te tonen, zwaktebod. Het valt tegen dat OOG dit proefballonnteje als 'stem ban Beijum' neer te zetten, de BB stelt helemaal niks voor in Beium.
Pardon met BB bedoel ik natuurlijk BOB.
Er moet inderdaad meer gehandhaafd worden daar. Die fietsers kijken echt nergens naar. Heb er regelmatig bijna één op m'n motorkap liggen.
beste pieter aangezien fietsers daar voorrang hebben zullen die bijna aanrijdingen van jou beslist eigen schuld zijn, jij behoord namelijk uit te kijken of je verder kan
Geachte Pieter,
Ik merk vaak dat autobestuurders de fietsers bij de Korrewegbrug naderen als zij vanaf de Korrewegbrug willen oversteken naar het Heerdenpad. Of andersom.
Indien ik dit zie, stap ik soms van mijn fiets af en ga lopend het kruispunt over. Het gaat om mijn veiligheid, die bedreigd wordt door de opkomende auto's.
Als de politie geen tijd heeft om te handhaven, kunnen particuliere Heerdenpadwachters ingeschakeld worden. Stadswachten nieuwe stijl met publieke bevoegdheden om boetes uit te delen of om de auto's met hun nummerborden te fotograferen en deze op te sturen naar het Openbaar Ministerie en/of de politie. Dit lijkt me iets voor nader overleg met de drie bewonersorganisaties rondom de Korrewegbrug.
Een vraag: hoe komt het dat fietsers "regelmatig bijna op jouw motorkap liggen"? Ligt dat aan hen? Hoe kan dat, gegeven het feit dat deze fietsers voorrang hebben?
Ik ken het kruispunt als zowel fietser als automobilist. Ze hebben een paar manden terug het kruispunt aan de hunze-zijde aangepast, maar zowel voor fietsers als automobilisten niet geheel ten goede, als je het mij vraagt. Het fietspad vanuit De hunze/van starkenborgh is bijvoorbeeld erg haaks, waardoor je altijd op een ander deel van de weg terecht komt. De gemeente Groningen deed dit af met dat dit verkeersveiliger is en dat de fietser dus snelheid moet gaan minderen, terwijl er al amper snelheid dan in zit. Voor automobiliten is de bocht ook haakser gemaakt vanaf de korreweg rihting ulgersmaweg, waardoor je vaart moet minderen, prima te doen, alleen staat de stopstreep daar weer te ver naar voren, om de bocht netjes te kunnen maken. Anderzijds kan de stopstreep ook niet verder naar achteren, daar er dan géén overzicht voor de automobilist is van fietsers die vanuit de korreweg komen. Het is dus een erg lastig punt om aan te pakken, want links of rechtsom, blijven er toch haken en ogen. Zoals ik destijds aangegeven heb bij de gemeente Groningen, zou qua verkeersveiligheid (wel ten koste van de doorstroming) gewoon stoplichten geplaatst moeten worden, voor zowel de automobilisten als de fietser, waarbij om de beurt de fietsers de brug over mogen dan de auto's.
@ Romano,
Stoplichten bij de Korrewegbrug e.o. (aan beide zijden: op de Korreweg en langs de Ulgersmaweg) kunnen de oplossing zijn, mits er goed wordt gehandhaafd. Zo niet, dan zijn stoplichten niet de oplossing.
Overwogen kan worden om flitspalen te plaatsen.
Ik herhaal dat nader overleg met de drie betrokken bewonersorganisaties van groot verkeerskundig belang is. Zonder draagvlak geen effectief beleid...