Een stuk spoorlijn dat al lang niet meer in gebruik is en waarschijnlijk nooit meer gebruikt gaat worden is de afgelopen week opgeknapt.
Het gaat om het laatste stukje van de oude trambaan naar Drachten. De lijn werd in de jaren tachtig opgebroken en heeft nu een eindpunt langs de Peizerweg.
Er zijn enkele bielzen vervangen en ook is er nieuw grind op de spoorbaan gelegd. Op zich geldverspilling, maar zolang het spoor er ligt is ProRail verplicht het te onderhouden, voor het geval er ooit nog een trein op gaat rijden.
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
In een portiek van een woongebouw aan de Jacques Perkstraat heeft zaterdagmiddag korte tijd brand…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen noemt het te gek voor woorden dat de…
De sneeuwchaos van donderdagavond heeft gezorgd voor bijzondere oplossingen. Op filmpjes, die zaterdag online werden…
Zo'n vierhonderd mbo- en hbo-studenten hebben afgelopen week meegedaan aan de Gezondheidschallenge Health Noord. Tijdens…
In een paginagrote advertentie zaterdag in de Volkskrant en in De Telegraaf roepen verschillende instellingen…
Bekijk reacties
Het stukje spoor dat nu nog langs de Peizerweg ligt is tevens het "uithaalspoor" van Groningen-NTM. Dat is het spooremplacementje langs de Koeriersterweg waar vroeger de NTM-tram naar Drachten vertrok. Dit emplacement wordt nog sporadisch gebruikt om onderhoudstreinen te stallen en klaar te maken.
Om op de doodlopende "kopsporen" van het NTM-emplacement te kunnen komen moet een trein eerst richting Drachten worden "uitgehaald" om daarna terug te steken het kopspoor op. Wel is het zo dat sinds de aanleg van de busbaan er één kopspoor verdwenen is, waardoor het uithaalspoor wellicht nu tot voor de overweg bij de Peizerweg zou kunnen worden ingekort.
Maar dit "uithalen" is dus de reden dat het eerste stukje van de spoorlijn naar Drachten is blijven liggen toen de rest werd opgebroken. En net als de rest van het oude NTM-emplacement is dit stuk spoor nog steeds in gebruik voor werktreinen en daarom in het onderhoud opgenomen.