De tunnel tussen de wijk Helpman en het Europapark komt in het verlengde van de Helperbrink. Dat heeft het stadsbestuur woensdag bekend gemaakt. B&W neemt daarmee het advies van ingenieursbureau Grontmij en het projectbureau Zuidelijke Ringweg over.
Er waren meerdere opties voor de tunnel onder het spoor, die de huidige bovengrondse overgang bij de Esperantostraat moet vervangen. Een tunnel bij de Helper Brink is, zoals uit onderzoek van Grontmij bleek, goedkoper en gemakkelijker aan te leggen. Die verbindt Helperzoom en Helper Brink aan de ene kant met het station Europapark en bedrijventerrein Winschoterdiep aan de andere kant.
Omdat er meer verkeer over de Helper Brink verwacht wordt, wordt Helpman grotendeels verkeersluw gemaakt. Voor alle straten, behalve de Goeman Borgesiuslaan en de Helperzoom gaat een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur gelden. De Helper Brink krijgt plaatsen waar schoolkinderen met de auto gehaald en gebracht kunnen worden en er komen drempels op de rest van de Helper Brink, De Savornin Lohmanlaan en de Goeman Borgesiuslaan.
De werkzaamheden aan de tunnel beginnen in 2015. De verkeersmaatregelen in de wijk zullen eerder worden ingevoerd.