De tunnel tussen de wijk Helpman en het Europapark komt in het verlengde van de Helperbrink. Dat heeft het stadsbestuur woensdag bekend gemaakt. B&W neemt daarmee het advies van ingenieursbureau Grontmij en het projectbureau Zuidelijke Ringweg over.
Er waren meerdere opties voor de tunnel onder het spoor, die de huidige bovengrondse overgang bij de Esperantostraat moet vervangen. Een tunnel bij de Helper Brink is, zoals uit onderzoek van Grontmij bleek, goedkoper en gemakkelijker aan te leggen. Die verbindt Helperzoom en Helper Brink aan de ene kant met het station Europapark en bedrijventerrein Winschoterdiep aan de andere kant.
Omdat er meer verkeer over de Helper Brink verwacht wordt, wordt Helpman grotendeels verkeersluw gemaakt. Voor alle straten, behalve de Goeman Borgesiuslaan en de Helperzoom gaat een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur gelden. De Helper Brink krijgt plaatsen waar schoolkinderen met de auto gehaald en gebracht kunnen worden en er komen drempels op de rest van de Helper Brink, De Savornin Lohmanlaan en de Goeman Borgesiuslaan.
De werkzaamheden aan de tunnel beginnen in 2015. De verkeersmaatregelen in de wijk zullen eerder worden ingevoerd.
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
In een portiek van een woongebouw aan de Jacques Perkstraat heeft zaterdagmiddag korte tijd brand…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen noemt het te gek voor woorden dat de…
De sneeuwchaos van donderdagavond heeft gezorgd voor bijzondere oplossingen. Op filmpjes, die zaterdag online werden…
Zo'n vierhonderd mbo- en hbo-studenten hebben afgelopen week meegedaan aan de Gezondheidschallenge Health Noord. Tijdens…
In een paginagrote advertentie zaterdag in de Volkskrant en in De Telegraaf roepen verschillende instellingen…
Bekijk reacties
Je kunt communiceren met die buurtbewoners wat je wil, ze maken je toch uit voor domoor of leugenaar. Ze zijn tegen ze blijven tegen. Dat wordt een gevalletje raad van state en minimaal drie jaar vertraging.
Een tunnel vind ik goed, als die niet alleen onder het spoor door gaat, maar ook onder de Helperbrink. Voorwaarde voor mij is wel, dat de voetgangers daar ook van kunnen profiteren en dat de Helperbrink een verkeersrustige straat blijft. Maar wat is de bedoeling? Gaat die wel of niet onder de Helperzoom door?
Ik wil nog even toevoegen, dat de voetgangers in de tunnel moeten kunnen komen om de Helperzoom over te kunnen steken, en dat zij ook bovengronds de Helperbrink over moeten kunnen steken.
Zoals ik al op de Helpman bijeenkomst heb meegedeeld is het NU de tijd om "kamerbreed" (2e en 1e kamer)en op ministerieel niveau actie te nemen door een communicatievaardige en goed geïnformeerde afvaardiging van de overkoepelende stichting Leefomgeving Ringweg Zuid.
Gelet op de verwachte grote aanslag op de leefomgeving en het milieu (uitstoot en lawaai) moet ook worden gekeken naar de Europese Rechten van de mens (recht op bescherming van de volksgezondheid en natuur).
Roel Wichers
rlwichers@kpnmail.nl
Dag meneer Wichers. U woont in een stad en lijdt aan het nimby-syndroom. U blaast uw eigen belangen op tot buitenproportionele vormen. De gemeente is in uw ogen een soort Ceausescu geworden die over uw belangen walst. Tegelijkertijd klopt u bij de zelfde gemeente aan om geld om tegen de gemeente te kunnen procederen. Kafka had er een mooi boek over kunnen schrijven. Hoeveel mensen moeten er nog langer file staan? Hoeveel mensen moeten hun baan verliezen? Hoeveel fijnstof moet er nog over de stad worden uitgestort. Allemaal omdat u niet wilt dat er iets meer auto's door uw straat rijden?
Het lijkt mij wel logisch, dat bewoners e.d. zich zorgen maken over deze tunnel. Ik zou zeggen, kom eens kijken op de Helperbrink. Volgens mij is deze straat niet geschikt voor druk verkeer. Ik weet niet, of het verkeer veel drukker zal worden als die tunnel er komt. Zo ja, dan ben ik tegen de aanleg van die tunnel. Zo nee, dan ben ik voor die aanleg, als de voetgangers ook onder de Helperzoom door kunnen lopen, aannemende, dat de tunnel zowel onder de Helperzoom als onder de spoorwegen zal lopen.
Marc
Die toekomstige vervoersstromen van het Westen naar het Oosten zijn denkbeeldig. Wie niet ziet dat we nu even in het midden van de economische orkaan zaten, en dat we uiteindelijk naar een welvaartsniveau van voor de 1990 teruggaan, kan maar beter geen uitspraken doen over de noodzaak van een verdiepte zuidelijke ringweg.
Relatieve achteruitgang van Europa + toenemende vraag naar olie (leestip: Hans de Geus) + razendsnelle ontwikkeling in de ICT + andere verdeling van werktijden... maken de plannen lachwekkend. De enige die baat bij deze plannen hebben zijn de bouwvrienden van Mark Boumans.
Het plaatje van een Mercedes die op een zonnige lente-dag bij het monsterlijk (qua volume) DUO-gebouw onder een deksel doorrijdt, ziet er erg leuk uit.
De realiteit is dat er op bijvoorbeeld de Vondellaan dagelijks geen 1200, maar 10.000 auto's gaan raden. Mag iemand van de Vondellaan daar dan tegen zijn zonder dat deze gelijk als Nimby in een hoek wordt gezet?
Verder krijgen we met vijf jaar bouwellende te maken. Vijf jaar lang een volledig verstopte Ketwich V-laan, Van Iddekinge-weg, Hereweg.
Hopelijk gaat de euro voor 2014 knallen, en wordt de rijksoverheid gedwongen om op onorthodox wijze financiële beloftes te schrappen. Gaan ze dat half miljard voor het onzin-project bijvoorbeeld in iets zinnigs als de innovatie, research en development in de regio Eindhoven stoppen. Daar worden onze Groningse boterhammen namelijk voor een belangrijk deel verdient.
(En gaan ze als in een gezond kapitalistisch systeem, een stekker trekken uit die disproportioneel grote werkverschaffingsgroep genaamd Bouwend Nederland)
Met vriendelijke groet
Nu spreek je jezelf tegen Vorschlaghammer... Komt dat extra verkeer nou wel of niet? En als alleen aan de bouwsector gedacht wordt, waarom wordt dan de goedkoopste oplossing gekozen?
De problemen met het vastzittende verkeer op de ringweg in dat gebied zijn er al jaren en als er ergens economisch belang is problemen aan te pakken is het wel daar.
Helaas is dat na een slecht onderzoek 10 jaar geleden niet gebeurd (slecht omdat de voorspellingen over beperkte toename verkeer bij geen aanpak niet bleken te kloppen) Ik zeg het niet vaak bij projecten in de stad, maar bij deze zeg ik volle kracht vooruit aub!