Veel woonbootbewoners maken zich zorgen over de stijging van de roerendzakenbelasting. Dat zegt de PvdA.
Daarnaast vragen de woonboot bewoners zich af of in de toekomst bij een verkoop van een schip de ligplaats ook naar de nieuwe eigenaar gaat.
De PvdA zegt dat er bij de woonbootbewoners daar veel onduidelijkheid over is en heeft vragen gesteld aan het stadsbestuur.
Leerlingen van het Gomarus College in Groningen hebben ruim dertienduizend euro ingezameld voor de International…
In de Folkingestraat zijn de afgelopen periode diverse vernielingen gepleegd. Voor het CDA en de…
De bekende straatmuzikant Moti gaat meedoen aan het televisieprogramma 3 Minutes of Fame. Voor Moti,…
Het kabinet vindt de arbitragezaak van ExxonMobil tegen de Nederlandse staat bij het ICSID bestempeld…
In de voormalige 'Zwarte Doos' aan de Eendrachtskade Zuidzijde, die sinds juli 2021 wordt gebruikt…
De toerit vanaf de Vondellaan naar de zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten. Dit geldt…
Bekijk reacties
Tja, een woonboot verkopen met behoud van ligplaats brengt vele malen meer op, dus de verkoper verdient aan de ligplaats die niet van hem is maar van de gemeente.
Dat klinkt in eerste instantie logisch Amanda maar datzelfde kan ook gelden voor woningen. b.v. Als je een woning koopt met erfpacht wordt je eigenaar van de woning, niet van de grond onder je woning. De grond kan van een particulier zijn of van de gemeente.
Als je een woonboot koopt heb je nou eenmaal ook een ligplaats nodig. Waarom zouden voor een woonboot andere regels gelden dan voor een huis. Alleen omdat je een woonboot makkelijker kan verplaatsen ? Zonder ligplaats heb je weinig aan een woonboot.
En daarom bergijp ik de commotie rondom het verhogen van zowel de roerendezaak belasting als ook het verhogen van de erfpacht niet.
Jarenlang heeft men in Groningen voor grof gezegd "een scheet en drie knikkers" een ligplaats in mogen nemen, zonder welke vorm van welke verdere belasting dan ook.
Zie het als een vorm van compensatie, dat willen velen als werknemer in de vorm van loonsverhoging toch ook?
Voor die ligplaatsen wordt flink betaald hoor. Ik ken iemand die een kleine boot heeft gekocht, de ligplaats heeft ie drie keer zoveel voor moeten betalen als het schip zelf. Dus er wordt wel degelijk voor betaald.
Ik refereer enkel aan het feit dat men jarenlang weinig tot niets aan liggelden heeft hoeven te betalen. In de guldentijd medio jaren `90 betaalde ik 100,00 aan liggeld voor een schip van 20 meter voor een periode van 3 maanden.
Dat er zoveel voor een ligplaats wordt betaald komt enkel en alleen door het feit dat vergunningen overdraagbaar zijn. Hierdoor is de waarde van woonschepen, arken en andere drijvende bouwsels exorbitant gestegen, wat niets met de werkelijke waarde van genoemde schepen heeft te maken, maar enkel en alleen met de ligplaatsvergunning.
Het vreemde is met schepen, net als met huizen, als er verkocht moet gaan worden is er geen schip of huis wat zoveel waard is en tegen een zo hoog mogelijke prijs verkocht moet gaan worden, maar als het om betalen van bvb OZB of in dit geval roerendezaakbelasting gaat, dan wil men doen geloven dat genoemde objecten plotseling niets of weinig meer waard zijn.