De provincie trekt de komende jaren 85 miljoen euro uit voor de verbetering van de spoorverbinding Groningen – Bremen. Het uiteindelijke doel is om de huidige reistijd van twee uur en drie kwartier terug te brengen tot 83 minuten.
De huidige spoorlijn is bij lange na niet geschikt voor een snelle treinverbinding. De investering van 85 miljoen is waarschijnlijk een aanzet om de verbinding op te waarderen naar een internationale norm. Het provinciebestuur hoopt dat in de toekomst de treinreis van Amsterdam naar Bremen drieënhalf uur duurt, maar aangezien er nog veel obstakels zijn en er veel partijen bij betrokken zijn, kan dit nog jaren duren.
Het geld voor de investering komt uit de pot van de RSP-gelden, die door de provincie wordt beheerd. Omdat grote projecten als de Regiotram en de spoorlijn Groningen-Heerenveen niet doorgaan, kan het geld opnieuw worden besteed. De provincie heeft daarover overeenstemming bereikt met de gemeente Groningen en de regio Groningen-Assen.
Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft waterschap Hunze en Aa’s opnieuw vrijgesproken van het opzettelijk doden of…
Het is Donar vrijdagavond in eigen huis niet gelukt om LWD Basket uit Leeuwarden te…
Oud-schaatsers Gerard Kemkers en Albert Bakker gaven vrijdagmiddag een speciale schaatsclinic op de kunstijsbaan in…
De politie in Groningen maakt zich zorgen over mogelijke hooliganrellen rond de wedstrijd tussen FC…
De A7 is komend weekend afgesloten tussen Groningen-West en Hoogkerk voor verkeer richting Drachten. (meer…)
Op de kruising van de Nieuwe Boteringestraat en Kleine Rozenstraat in Groningen is vrijdagavond een…
Bekijk reacties
Weggegooid geld. Van de trein naar Leer wordt nog steeds weinig gebruik gemaakt ondanks de verhoogde frequentie. De bus naar Bremen is goedkoper en sneller.
De bestaande goede verbinding Amsterdam -Noord Duitslanf via Bentheim is veel effectiever. Groningen is te onbeduidend om hier tussen te moeten zitten. Schoolvoorbeeld van een prestigeproject bedoeld om inwoners van een gaswingewest zoet te houden en misbruik van Europees gemeenschapgeld.
Die 80 miljoen was beter besteed geweest aan een spoorlijn naar Heerenveen.
Natuurlijk wordt er nu weinig gebruik gemaakt van de trein naar Leer. Maar als ze die lijn door kunnen trekken, en je zonder overstap naar Oldenburg of Bremen kan reizen, zullen er vast veel meer mensen gebruik van maken.
Leer Bremen is nu minimaal 81 minuten. Dat zal dus nog wel een hoop geld kosten. Je zou kunnen denken aan een Lijn Stockholm Kopenhagen Hamburg Amsterdam met nog wat tussenstops, maar ook dat kost zo veel investering dat het waarschijnlijk niet uit kan.
Het zou mooi zijn als er werd geinvesteerd in het aangeven waar je kunt boeken voor de trein van Groningen naar Leer, Bremen, Oldenburg en Berlijn. Als er iets moet gebeuren dan is het wel het voorkomen dat mensen uit het noorden alleen via Amsterdam naar Bremen kunnen met de trein. Dan liever met de bus of auto.
Tot 1985 kon je zonder overstap rechtstreeks van Groningen naar Hamburg. Wegens gebrek aan belangstelling door de DB opgeheven. De Duitsers zijn realistischer. Als het aan hun lag was het lijntje Leer-Nieuweschans allang opgeheven. Groningen wilde het lijntje met alle geweld revitaliseren en nu het nog steeds niet uitkan denkt men dat er nog veel meer geld tegenaan gesmeten moet worden.
Het is inderdaad belachelijk om 85 miljoen te investeren in de spoorlijn Groningen-Nieuweschans, in de hoop dat de Duitsers dit doen in het traject Nieuweschans - Bremen.
Als men wat wil moet je er voor 100% zeker van zijn dat de Duitsers meewerken!
Die zullen dit overigens zeker niet doen als de trein stopt in Groningen, Groningen zal dan ook moeten investeren in het spoor richting Heerenveen vv, zodat het voor de (Noord) Duitsers aantrekkelijk wordt omdat er dan een snellere verbinding Bremen - Amsterdam, met aansluiting op de HSL lijn naar het zuiden ontstaat ( via de Hanzelijn ).
Maar het beste is natuurlijk alsnog het aloude Zuiderzeelijn plan (Amsterdam - Lelystad - Heerenveen - Drachten -Groningen - Bremen vv.
En dan geen zweeftrein, maar een "gewone" intercity verbinding. Wellicht dat de Duitsers hiervoor te porren zijn.
Maar uiteindelijk zal er wel niets van terecht komen, want de stad Groningen lanceert wel veel plannen, maar vooral ver in de toekomst en als dan het moment van beslissen daar is dan durft de Gemeente het niet aan (bang voor boze kortzichtige buergers) en blaast de plannen weer af! Zo sneuvelden onlangs al de spoorlijn naar Heerenveen (die juist nodig is gezien het plan met Bremen) en de Regiotram (na 15 jaar studie).
En nu dus weer dat bussenplan.... Plannen genoeg, maar wanneer wordt er nu eens doorgepakt???
Nu de brug bij Weener onherstelbaar is vernield ( 4 december 2015) zijn de kansen op deze verbinding natuurlijk geheel verkeken. Groningen kan die 85 miljoen reservering beter inzetten voor een nuttiger besteding.