Onder de bewoners van de Wijert is commotie ontstaan door recente berichten over sloop van huizen en aanleg van een geluidswal bij de afrit aan de A28.
De bewoners van de Wijert vinden dat de geluidswal het uitzicht belemmert en daardoor de leefbaarheid in de wijk zal aantasten. Kars Marnink van Leefomgeving Zuidelijke Ringweg Groningen verwacht dat er dagelijks zevenduizend auto’s vanaf Assen over de nieuwe afrit naar de binnenstad zullen rijden. Een geluidswal vermindert volgens projectgroep aanpakRingzuid toekomstige geluidsoverlast.
Een bericht in de Gezinsbode heeft er volgens Luuk Hajema van aanpakRingzuid voor gezorgd dat er meer commotie onder de bewoners is ontstaan. Een bewoner van de Wijert zou gezegd hebben dat in de hoek van de wijk huizen gesloopt zullen worden. Ook klaagden bewoners dat zij niet goed geïnformeerd zijn. Zowel Kars Marnink als Luuk Hajema vertelden dat dit bericht onjuist is en er geen huizen worden gesloopt.
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Aanvankelijk leek het erop dat niemand anders dan alleen de FC-supporter gewond is geraakt bij…
Kerstbomen, lampjes, slingers, kerstmannen en sneeuwpoppen: tijdens Kerst hoort het er allemaal bij. Sommige Stadjers…
Aan het Anker in Lewenborg was maandagmiddag een flinke politiemacht op de been tijdens een…
Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…
Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…
Bekijk reacties
Eerst jaagt de stichting leefomgeving de mensen de stuipen op het lijf door te suggereren dat hun woning gesloopt wordt (een aperte onwaarheid) en vervolgens gebruiken ze de opgewekte woede om die op een geluidswal te richten, die juist de overlast zal tegengaan. Wat voor guerillatactieken zijn dat?
Hallo Marc,
de stichting heeft nooit beweert dat er op die plek woningen gesloopt zouden worden. Dat was echter wel een terechte zorg die bij de omwonenden heerste, bij het zien van de concept tekeningen. 'Gelukkig' krijgen de mensen daar een geluidwal op een paar meter van hun gevel. En of dat helpt, moet je ook nog maar afwachten: http://www.youtube.com/watch?v=YSmsIHLmLXU
Jullie hebben uiteraard niks met Frank Menger te maken die geheel toevalligerwijze ook tegen de nieuwe zuidelijke ringweg is (zit je soms achter dat rare PVV-plan Frank?) De zorg over het slopen van huizen is alleen maar aangewakkerd door paniekzaaiers. Er is helemaal nooit sprake van geweest. De afrit staat al gepland in het conceptplan uit 2011. Toen hadden er al vragen over gesteld kunnen worden. In het definitieve plan van 2012 is de afslag naar de Vondellaan er uit gehaald, wat een verbetering oplevert qua verkeersintensiteit op de afslag. Maar wat gebeurt er? In 2013 wordt er onzin verkondigd. Het doel is uiteraard de Wijert ook voor het karretje van de tegenstanders te spannen.
De situatie ter plekke is is heel anders dan bij Corpus den Hoorn/ Martiniplaza. Er is daar geen gebouw dat het geluid kan reflecteren. Er is nu ook al een geluidswal, die komt alleen wat dichterbij. Op het uitzicht heeft het dus ook nauwelijks effect.
Dit filmpje maakt e.e.a. wat duidelijker: http://www.youtube.com/watch?v=SsdcVW7lQ5Q
Er komt een geluidsscherm bij om de nieuwe afrit af te schermen, naast het scherm voor de hoofdweg.
Hoi Marc,
In welke wijk woon jijzelf dan? De strategie van juist Rijkswaterstaat is nooit 'duidelijk' communiceren met omwonenden van een grote ingreep. Als ze het al doen methodiek 'pappen en nathouden'. De heer Hajema is alleen maar uitvoerder van het beleid dat vooral Jos Hillen bepaalt in samenspraak met Den Haag. Dit kan zo ook overgezet worden naar de A27 bij Amelisweerd. Je kan het communicatiescript 1 op 1 overzetten.
Waarom laten ze alleen artist impresions zien van de verdiepte ligging sinds het begin? Tot nu geen duidelijk beeld van het Julianaplein.
Bedankt voor de complimenten over het PVV plan, maar dat is niet van mij afkomstig.
Zulke tactieken komen jou vast wel bekend voor.
Meneer Hajema is zelf de grootste schuldige in dit verhaal. Als hij netjes de aanwonenden van de Multatulistraat, V. Schendelenstraat en V. Eedenstraat netjes vanaf de start Aanpak Ring Zuid gïnformeerd had. Zoals hij wel doet bij onder andere de Maaslaan. De heer Hajema is sinds zijn aantreden in 2010 zelf zwaar in gebreke gebleven. Vanaf het eerste schetsontwerp is al de plaats van de afrit bekend. Dan praten we over 2008. Waarbij de voorganger van de Heer Hajema ook De Wijert niet op een fatsoenlijke wijze informeerde.
De grootste schuldige is Frank Menger die een stuk met leugens naar de gezinsbode stuurt: http://www.gezinsbode.nl/veel-meer-woningen-gesloopt-bij-aanpak-zuidelijke-ringweg/
Nee hoor had Aanpak Ring Zuid al tijden geleden zelf met duidelijke kaarten moeten komen. Dit is meer 'klokkenluiden' geweest.
Je bent wel heel erg trots op jezelf niet?
Jij toch ook Marc? ;-)